A spontán utcazene öngólja - Olvasói levél

2013.08.29. - 00:30 | Olvasói levél

A spontán utcazene öngólja - Olvasói levél

"...most ez veszik el, kedves Rita, kedves zenészek. Ez a spontaneitás, mert ezek után tuti, hogy majd csak szigorúan engedéllyel lehet játszani, pont és éppen addig, ameddig az engedély szól, mert ezzel a fene nagy engedetlenséggel sikerült elérni, hogy be kelljen szabályozni még jobban a Borok utcáját..."

HIRDETÉS

Nagyon szeretünk Benneteket, spontán zenészek! Komolyan! És nagyon szerettük a jammeleséket a Borok utcájában. Éveken át élveztük a zenét ott, és jó volt, hogy a rendezők tulajdonképpen mérlegelhették, mikor állítják le a zenélést. Volt, akit leállítottak, ha hangos volt, s volt, aki nagyon későn is elbazsevált egy-egy dalt a hegedűn, akár hajnali ötkor is. 

Sokszor a szervezők is ott örültek egy-egy ilyen jammelésnek. Mert valahogy működött az arányérzék. A szervezőknek nem kellett ötször-hatszor szólni, elég volt egyszer, vagy kétszer. Persze, kivételek akkor is voltak, mint pl. éppen Ritáék brigádja, de eddig végül minden évben meggyőzhetők voltak...

A karneválnak gondolnia kell a Borok Utcája környékén lakókra is, akik a Fő téri hangzavart elszenvedőkkel szemben még hajnali 4-kor is élvezhették sokszor a muzsikát - nem mindegy, hogy az egy hegedű valahol a Móló előtt, vagy dobok, a házakhoz közelebb. Nekik meg kell felelni a város igényeinek, a városvezetés elvárásainak, a környéken lakóknak, a karneválozóknak... Eddig ez valahogy gond nélkül, spontán működött. Még soha nem volt, hogy egy csapat egyáltalán ne teljesítse a szervezők kérését. 

Nos, most ez veszik el, kedves Rita, kedves zenészek. Ez a spontaneitás, mert ezek után tuti, hogy majd csak szigorúan engedéllyel lehet játszani, pont és éppen addig, ameddig az engedély szól, mert ezzel a frankó fene nagy engedetlenséggel sikerült elérni, hogy be kelljen szabályozni még jobban  a Borok utcáját, mert azt majd egzakt módon számon lehet kérni.

És ezek után majd az sem játszhat, akinek ezt eddig megengedték, mert együttműködő volt, és amikor kérték (mert KÉRNIÜK KELLETT, hisz egy részük nem jókedvében hagyatja abba zenélést a zenészekkel, maga is táncolt már ilyen spontán táncházban addig, amíg nem zavart ezzel nem megengedhető mértékben másokat), akkor abbahagyta. 

Hát ezek után ez jó eséllyel nem fog menni, és ez mélységesen szomorú. Mindezt azért, mert néhányan nem értik meg egy szervező kérését. Mert nem értik meg egy rendőr kérését. Nem sok országban vártak volna több órát a rendőri intézkedésig, ami - mint azt Ritáék maguk elmesélték az interjúkban - nem azzal kezdődött, hogy 20 rendőr elvitte őket, hanem néhányan megkérték, hogy hagyják abba. Nekem ilyenkor eszembe nem jutna tovább csinálni, és nem kezdeném utálni a szervezőt, aki csak azt teszi, ami a dolga. Persze, egyszerűbb beszólni neki, vagy kinevetni. 

A rendőrség helyében én pedig közreadnám a rendőrségi törvény illetve a szolgálati szabályzat vonatkozó pontjait. Vannak országok (jogállamok) ahol ennél lényegesen kevesebbért, és lényegesen keményebben bántak volna a zenészekkel, ahhoz képest, amit megtehettek volna.  

De nem vagyok jogász, nem tudom, hogy az intézkedés vagy a fogvatartás megfelelt-e mindenben a jogszabályoknak, ezért is kellene talán ezt közreadni. Van olyan újságíró, aki azért már látott ilyet, és nem mondta, hogy fúj, rendőrállam, pedig nem feltétlenül kedvence a jelenlegi kormány.

Ezt vizsgálják ki a jogászok. De akkor is meggyőződésem, hogy a "dafke", csakazértis-zenélek,-ha szabad,-ha nem,-ha megkértek-(kértek!!!!!)-az-ellenkezőjére,-ha-nem-magatartásukkal a zenészek elvettek tőlem, tőlünk valamit. Tőlem a spontán zene élvezetének lehetőségét, a szervezőktől pedig a spontán mérlegelés lehetőségét.

Nagy kár. Remélem, sikerül majd olyan megoldást találni, ami lehetőséget ad továbbra is az ilyen spontán muzsikálásra, és nem az lesz, hogy a rendpártiak nyomására már semmit sem lehet majd, és éjfélkor, vagy még korábban mindenki húz haza a sunyiba...

Új hozzászólás

Korábbi hozzászólások

Orsó 2013.08.29. - 11:21
Korrekt. Itt a pont.
anonymus 2013.08.29. - 11:32
ebben az esetben felmerül a kérdés, hogy a minden nap késő hajnalig nyitvatartó és hangos zenét szolgáltató helyeket miért nem kérték meg, hogy hagyják abba?

illetve miért kellett olyanokat is előállítani, akik akkor épp arra jártak? (nem dobos, ittas, drogos stb)

úgy tűnik, hogy a dobosok és a Karnevál között egy 'se veled, se nélküled' történet fut már egy évtizede. a rendőrség viszont nem kiemelte a 'rendbontókat' a tömegből, hanem médiamágnesként funkcionáló látványos akcióval zárta az idei Karnevált

nem az igazuk mellett és a rossz szabályozás ellen kiálló zenészek tettek tönkre vagy vettek el bármit is, hanem az eltúlzott rendőri akció.

Kérdés az is, hogy az igazolvány számok felírása és a 100ezer ft-os büntetés kilátásba helyezése miért maradtak el?
durmolo 2013.08.29. - 15:04
1.) talán mert volt engedélyük :)
2.) mert a rendőr felé rúgtak, becsmérelték
3.) nem zárta, mert ez szombaton volt, és a karnevál vasárnap zárult, csak keserű szájízt hagyott a rendezvény egésze után egy programon kívüli, éjjeli esemény.
4.) a rendőri akció mitől eltúlzott? mi jön le a manipulatív, megvágott videóról? miért lehet egy ilyen láthatóan egyoldalú videót hergelésre, hangulatkeltésre használni? hol van a videón a kövön hurcolt lány? miért van ellentmondás a külsérelmi nyomokban? hányszor kell könyörögni egy engedély nélkül, mindent normális kérést magáról lerugó, öntörvényűen, csakazértis, dafke zenélő csapatnak?
ha nem fizeted be a számládat, hányszor könyörög neked a hatóság, hogy tisztelt ügyfél legyen kedves?
ha lejárt a parkolójegyed, azaz engedély nélkül parkolsz, kapod a büntit, ha azt sem, akkor az emelt büntit, ami cirka ötvenszerese az óradíjnak. Arányos? A srácoknak itt lejárt a parkolójegyük. Kiment az ellenőr, és megcirógatta a buksijukat, hogy gyerekek, olaj, mert már így is túlléptétek az időt, de nem büntetünk. Utána ezt még megtették háromszor, négyszer. Aztán kiszabták az ötvenszeres büntetést. Tedd a szívedre a kezed: hat te megszgesz bármely szabályt, könyörögnek neked ennyit? Naugye.
anonymus 2013.08.29. - 15:32
1. csendháborítási engedélyük volt? A szóban forgó helyekről hangosan szólt a zene, azok a lakók viszont akik nem tudtak aludni a zaj miatt pusztán a zene alapján nem szűrik ki, hogy kinek van engedélye és kinek nincs.
2. Nyilatkoztak azok, akik nem zenéltek és a szemtanúkkal egybehangzóan mondták, hogy nem rúgdostak (nem mind a 7 elvitt ember állt ellen az intézkedésnek)
3. A programban az sem volt benne, hogy a klubokból reggel 5-ig szól a hangos zene illetve az sem, hogy több tízezer ember hajnalig beszélget, szórakozik - mivel ezek magától értetődő dolgok, ahogy a hajnali utcazene is, ez már hosszú évek óta így volt.
4. Attól eltúlzott, hogy hasonló rendezvényeken történt atrocitásokat 1-2 civil rendőr professzionális módon kezeli. Mások által alig észrevehető módon kiemelik a közönségből a rendbontó elemeket (de egy zenés karneválon zenélők természetesen nem is azok)
5. Az arányosság elve alapján először mindenkit egyesével igazoltatni kellett volna majd felhívni a figyelmet arra, hogy ha nem követik a rendőri utasítást akkor több 100 ezer forintot lesznek kénytelenek fizetni - ezek viszont elmaradtak
Drákói Igor 2013.08.29. - 17:13
Ha az a kitett kalap a benne levő papírpénzzel beszélni tudna....
helly hansen 2013.08.29. - 20:07
Most már szinte minden oldal lenyilatkozott., a cikkekből a következő vonható le. A rendőrségnek teljesen jogszerű és arányos, ha az 5. felszólítás után sem hallgatnak rájuk akkor jöhet a brutalitás ahelyett, hogy elkérnék az adatokat vagy úgy vegyenek ki valakit a tömegből, hogy ne legyen belőle országos felháborodás. A környéken lakókat zavarja 5- zenész és táncos, de a környék szórakozóhelyeiről kihallatszó disco nem, sőt ki is tudják szűrni a hangzavarból a dobosokat. A Karnevált szervezőknek bajuk van azzal, ha engedély nélküli öröm van a Karnevál területén és furcsa ha az emberek a Borok utcájában jól érzik magukat, majd ennek bő 10 év után hangot is adnak. A drummolók nem értenek az 5. szóból sem, de az összes felsoroltak közül ők az egyetlenek akik jól nevelten elismerték, hogy hibáztak. A zenészek mutogatnak társukra, hogy nem csak addig kreatívak amíg a rendszernek ez jó, hanem utána is. Végül is mi a művészet. Azt hiszem minden rendben van itthon és a Karnevál környékén is. Ave Savaria
Saller 2013.08.29. - 22:06
szomorú... :(
Orsó 2013.08.30. - 12:28
"Kérdés az is, hogy az igazolvány számok felírása és a 100ezer ft-os büntetés kilátásba helyezése miért maradtak el?" Mert ezt nem kell megtennie a rendőrnek.
Orsó 2013.08.30. - 12:34
http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=99400034.TV
Ödön 2013.08.30. - 12:47
@ helly hansen
Úgy van ahogy írod, az 5. felszólítás után bizony az igazoltatás jön (normális demokráciában már az ELSŐ után). A cikkek egyikében az egyik "sértett" elismerte, hogy mindannyian megtagadták a személyazonosságot igazoló okmányaik átadását.
Ilyenkor tudod, mit ír elő a rendőrségi törvény?
Kötelesek előállítani az illetőt az RK-ra. Namost ha az illető nem akar menni és személyit sem akar adni, akkor szerinted mi a megoldás?
Ez is benne van a törvényben, az ellenállás megtörésének mértékéig szabad testi kényszert alkalmazni.
Ami nem lehet bosszúálló, csak és csakis a törvény erejének érvényt szerzésig megengedett. Magyarul megbilincselhetik, a hátába térdelve és ha nem hajlandó lábon járni, akkor húzzák a földön. Az illető szabad választása, hogy hajlandó-e járni, vagy nem.

Azért érdekelne a Te elképzelésed, hogy hogyan gondolod "kivenni" azt a pár illetőt, aki NEM AKAR "kivevődni"???
Hozzá egyáltalán nem értő laikusként annyira könnyű ezt így minősíteni...

Kérdezhetek?
Hol olvashattunk a környéken kihalladszódó discoról? Add meg a linket kérlek!


@ anonymus

1. Hol olvashattunk arról, hogy MÁSHOL mi volt?
Ez nem megint olyan, hogy ha másnak is lóg a takony az orrából, akkor az hátha nem lesz gusztustalan, ha kihangsúlyozzuk, hogy másnak is láttunk takonyt az orrában?

2. Itt alapvető tévedés lesz Nálad. EL CSAK azokat viszik, akik nem voltak hajlandók igazolni magukat. Tehát akiket elvittek, azok MEGTAGADTÁK az együttműködést.

3. Reggel 5-ig? Több tízezer?
Honnan vannak a forrásaid? Linket kaphatok?
Miért érzed, hogy ilyen agyament tódítással kell védd a védhetetlent?

4. Észrevétlenül kiemelni akkor lehet valakit, ha hagyja magát.
De még egyszer leírom, EGYETLEN személyi igazolvány átadással el lehetett volna kerülni az egészet.
Kicsit gondolkozz, kérlek!
Nem alapból a dobolókat vitték el és nem azért, mert doboltak! Hanem azokat, akik nem engedelmeskedtek az igazoltatásra felszólításnak!
Aki nem hajlandó lábra állni, azt SZERINTED hogyan lehet észrevétlenül kiemelni a tömegből? Érdekelne a túlfejlett kritikai érzéked mellett valami koncepció is, amivel bizonyíthatod, hogy nem üres fikázás a céled, hanem valóban van jobb ötleted a kivitelezésre.

5. Igazad van, pontosan ez történt, igazoltatás!
A baj, hogy halovány fogalmad sincs a jogról, úgy osztod az észt. Rendőr nem fenyegetőzhet olyan jogszabállyal, ami nincs! Ha nem vagy hajlandó igazolni magadat, nem büntethet meg sok100e Ft-ra! Csak beviheti (be KELL vigye) a személyazonosság megállapítása céljából az illető(ke)t.
helly hansen 2013.08.30. - 15:35
@Ödön: nos, az első 5 felszólítás a rendezőktől érkezett., a 6. a rendőrségtől. ja nem is volt 6. felszólítás, csak erőszak.
a discohoz nem kell link, ott voltam, szimfóniában elektro party, mólóból tömegdisco, minden borbódéból szintén zene

igazad van nem vagyok rendőr, ennél többet tanultam és kevesebbet gyúrtam, és ezt ízért írtam mert ideje lenne a rendőrségnek belátnia, hogy az én adómból tevékenykednek, és ha ez nem tetszik nekem akkor szóvá tehetem. Nem vagytok sem urak, sem törvény, nem a Rendőr dönti el, hogy mi az arányos és nem intézkedik indulatból. Ha ez nem tiszta akkor keressen más hivatást.
sastb 2013.08.31. - 07:14
Jövőre nem lesz ilyen probléma! 11-ig zenélés, szigorúan szabályozott körülmények között, 12-ig csedes beszélgetések (borozgatással) 12:01 villanyoltás. 12:02 kijárási tilalom. Aki meg ezt nem érti meg, annak hangosbeszélőn leüvöltjük a fejét (a zeneiskolában, az iseumban, az isisben, és a városházán lakók nyugalmának érdekében) 12:03 a karnevál méltó lezárása érdekében bevetjük a vízágyút. MEGTEHETJÜK, MERT A TÖRVÉNY MEGENGEDI.
srita 2013.09.05. - 02:45
Nem tudom, ki írta a cikket, de valószínű, valamelyik rendezvényszervező, ha nem így van, bocs! Ami az EGÉSZET illeti, 10 éve szerves része vagyunk a karneválnak. Idén több e-mailt is küldtünk, hogy nagyon kedvezményes áron vállalnánk egy koncertet a karneválon, mert a legtöbb szombathelyi barátunk, ismerősünk, rajongónk nem tud eljönni távolabbi fellépésekre. (A többi osztrák és magyar koncert ugyanígy "szerveződött" és mindenhova - a szhelyi karnevált kivéve!!! - meghívást kaptunk, aminek nagy siker lett a vége. Na, ez pont ITT nem így végződött!!! Ezek után a "dafke" hozzáállás nem OK???!!! Akkor "Kedves Ismerősök", ezek után értesítünk Benneteket, ha "idegenben" lépünk fel,...ITT Szhelyen "elvettünk" valamit Tőletek...
vélemény 2013.09.05. - 07:57
Rita, szerintem te külön nyelvet beszélsz. Ha én írok valakinek, hogy valahova hívjon meg, mert az összes haver azt akarja, és fizessen is ezért jutányos árat. Az érvem, hogy ott szoktam lenni. Ő nem hív meg - és ehhez joga van - én meg azért is elmegyek. Mondd Rita: jó ez így? Minden évben szóltak nektek. Azt hallottam - bár, csak hallomás - hogy több évben is többször kellett felszólítani, hogy hagyjátok abba. Akkor a szervezőknek volt türelme. Most - joggal - már nem....

Egy életszerű példa: csinálsz egy bulit a nyár közepén minden évben. Nagy kerted van, meghívod az összes havert, vagytok vagy negyvenen. Vagy három arc, akik minden évben ott vannak. Jó hangulatot csinálnak, de egyik évben letörik a rózsát, a másik évben rálépnek a kutya farkára, aki azóta fél az emberektől. Ezek nem rosszindulatú dolgok, tényleg véletlenek. Az utolsó évben - mivel a te bulid - nem szólsz nekik, mert nem akarsz kellemetlen szájízzel visszagondolni. És akkor ők azért is odamennek, mert OTT SZOKTAK LENNI. Kérdezték, hogy lesz-e buli, te nem válaszoltál a mailra. Direkt. És vazze, egyszer csak beállítanak.

Rita: MIÉRT BESZÉLÜNK KÜLÖN NYELVET???? MIÉRT?????
srita 2013.09.05. - 17:37
Kedves "vélemény"! Valószínű azért beszélünk külön nyelvet, mert teljesen más típusú emberek vagyunk. Ezzel nincs is baj, sőt így van rendjén. Az viszont már baj, hogy nem tudunk békés megoldást találni. Én ezt próbáltam meg idén a mail-jeimmel, mert pontosan ezt az attrocitást szerettük volna elkerülni. Ön szerint ha kapunk lehetőséget a színpadon - 10 év után!!! - , akkor rendet bontottunk volna?! Persze, hogy nem, hiszen éreztük volna, hogy tisztelnek minket és akkor viszont tisztelettel álltunk volna a rendezvényhez. De Önök még csak egy válasz mail-re sem méltattak, még ennyire sem tiszteltek minket. Ezek után mit vártak tőlünk?! Tiszteletet ott tanúsítunk, ahol kapunk is! Eddig ezt mindenhol megkaptuk, kivéve a karnevált!!! Nem várom, hogy megértse az álláspontunkat, hiszen már az is jelzi, hogy más típusú emberek vagyunk, hogy én vállalom a nevemet, Önnel pedig anonym-ként "levelezek".
vélemény 2013.09.05. - 19:37
„ Valószínű azért beszélünk külön nyelvet, mert teljesen más típusú emberek vagyunk.”
(Nem ismerjük egymást, szóval nem tudom, de valószínűleg)
„Ezzel nincs is baj, sőt így van rendjén. Az viszont már baj, hogy nem tudunk békés megoldást találni. Én ezt próbáltam meg idén a mail-jeimmel, mert pontosan ezt az attrocitást szerettük volna elkerülni. Ön szerint ha kapunk lehetőséget a színpadon - 10 év után!!! - , akkor rendet bontottunk volna?!”
(Kedves Rita! Azért írt maileket, hogy az attrocitást kerülje el? Tehát tudta előre, hogy lesz? Gondolja meg, hogy mit ír egy kulturális portál nyílt, mindenki számára látható üzenőfalára. Fura lenne, ha jövőre mindenki csatolna a karneválirodának írt mailjéhez egy „kérjük a lehetőséget, hogy ne legyen attrocitás” záradékot. És aki nem kap, az majd odamegy azértis? Rita… Súlya van ám ezeknek a szavaknak…. Azt írja, hogy „akkor rendet bontottunk volna??” – hm, Rita. Tehát ezt tették? )
„Persze, hogy nem, hiszen éreztük volna, hogy tisztelnek minket és akkor viszont tisztelettel álltunk volna a rendezvényhez.”
(Akkor viszont tisztelettel álltunk volna. Egy egy feltételes mondat. Tehát, nem kaptak lehetőséget, és ezért „előre megfontolt szándékkal” nem tisztelték a rendezvényt. Rita, miket ír ide? Nem is értem…)
„De Önök még csak egy válasz mail-re sem méltattak, még ennyire sem tiszteltek minket.”
(Én tuti nem írtam egy válaszlevelet se, az biztos, ugyanis nem vagyok sem szervező, sem önkormányzati dolgozó, sem rendőr, sem semmilyen hivatal alkalmazottja. Távol áll tőlem a lehetőség, hogy én válaszolni tudjak arra a mailre, amit elolvasni sem tudok :D
„Ezek után mit vártak tőlünk?! Tiszteletet ott tanúsítunk, ahol kapunk is! Eddig ezt mindenhol megkaptuk, kivéve a karnevált!!!”
(Értem. Szóval van a nagy egész, aki tiszteljen 3 embert. Ha megkapja a tiszteletet az a három, akkor majd „jól viselkedik”. Hm… Nekem azt tanították a szüleim, hogy ha belépek valaki házába, alkalmazkodjak az ottani szabályokhoz, és tiszteljem a házigazdát. És azt is tanították nekem, hogy csak oda menjek, ahol szívesen látnak.)
„Nem várom, hogy megértse az álláspontunkat, hiszen már az is jelzi, hogy más típusú emberek vagyunk, hogy én vállalom a nevemet, Önnel pedig anonym-ként "levelezek".
(Kedves Rita! Majd ha tiszteli az én általam oly szeretett rendezvényt, és nem tapossa lábbal a rendezvény szabályait, akkor leszek oly kedves, és bemutatkozom. De erre a találkozóra úgy tűnik, soha nem kerül sor)