200 éve született Giuseppe Verdi - Az olasz utcákon is ünneplik a zeneszerzőt
2013.10.10. - 12:00 | vaskarika.hu / MTI - Fotó: fidelio.hu
Verdi jövedelméből az elesetteket támogatta, kórházakat alapított, és ő hozta létre a világ első menhelyét idős zenészek számára. Egyre-másra kapta a legnagyobb elismeréseket, de a kitüntetések nem érdekelték - amikor a király márkivá akarta kinevezni, azzal utasította vissza, hogy ő „egyszerű paraszt". Művei előadásáról igen határozott nézetei voltak, megesett, hogy kisebb könyvnyi terjedelemben foglalta össze a legapróbb részletekre vonatkozó instrukcióit a rendező és az énekesek számára. Kétszáz éve, 1813. október 10-én született a romantikus opera nagymestere. A bicentenárium alkalmával világszerte Verdi-emlékévet rendeztek.
Verdi a legenda szerint hatévesen, ministrálás közben a templomban hallott először orgonaszót, és annyira lenyűgözte, hogy azonnal elhatározta: zenével fog foglalkozni. A milánói konzervatórium felvételi vizsgáján megbukott (az intézmény ma büszkén viseli Verdi nevét), mégis a városba költözött, és a Scala korrepetitorától vett órákat. Huszonhárom évesen megnősült, s a szülőfalujához közeli Busseto zenekarának vezetője lett.
Első művét, az Obertót 1839-ben mutatta be a Scala, a kedvező fogadtatás nyomán újabb megbízást kapott. A pünkösdi királyság című vígopera azonban - amelynek komponálása közben elvesztette feleségét és két gyermekét is - megbukott, Verdi élete mélypontra jutott.
A Scala igazgatójának kapacitálására mégis újra munkához látott, így született 1842-ben a Nabucco. Műve hatalmas siker lett, a babiloni fogságban senyvedő zsidók történetét az olasz közvélemény az Ausztria elleni szabadságharc jelképének tekintette.
Az ezt követő Lombardok és Ernani az olasz egységért küzdő mozgalom jelképévé tette, még neve is politikai jelszó lett, a Viva VERDI-t a hazafiak így olvasták: Viva Vittorio Emanuele re d'Italia - Éljen Viktor Emánuel, Olaszország királya.
Nem a Szuezi-csatorna, nem is a kairói operaház megnyitójára készült az Aida
Második alkotói korszakában, az 1850-es évektől olyan remekműveket írt, mint a Rigoletto (Victor Hugo drámája nyomán), A trubadúr, a Traviata (ifj. Alexandre Dumas A kaméliás hölgy című műve alapján), az Álarcosbál, a Simon Boccanegra, a Schiller drámája ihlette Don Carlos és az Aida.
Verdi népszerűségére jellemző, hogy a század közepén Párizsban az operaházi évad nagyobb részét az ő művei tették ki. A komponista a legenda szerint a Rigoletto legnagyobb „slágerét", az Az asszony ingatag című áriát csak az utolsó pillanatban adta oda az énekesnek, akinek még fütyülnie sem volt szabad nyilvános helyen - Verdi attól tartott, hogy a dallamot megjegyeznék az emberek, és ő plágiumba keveredne.
Az Aida az egyiptomi alkirály felkérésére készült, de nem a Szuezi-csatorna és nem is a kairói operaház megnyitójára, ahogy a köztudatban él. A munkát Verdi először visszautasította, de amikor „megfenyegették", hogy helyette Wagnert vagy Gounod-t kérik fel, igent mondott. Az olasz zeneszerző a párizsi opera megrendelésére komponálta A szicíliai vecsernyét, a szentpétervári Mariinszkij színháznak A végzet hatalmát.
Az Aida után tizenöt évig nem írt újabb operát, ebből az időszakból kiemelkedő műve az író Alessandro Manzoni halálára született Rekviem. Már a hetvenes éveiben járt, amikor megírta az Otellót, majd nyolcvanévesen, szintén Shakespeare nyomán a Falstaffot - érdekesség, hogy ez volt második vígoperája, amely fél évszázaddal az első után született.
Verdi aktív közéleti tevékenységet is folytatott, képviselő, majd 1875-től szenátor volt, jövedelméből az elesetteket támogatta, kórházakat alapított. Egyre-másra kapta a legnagyobb elismeréseket, de a kitüntetések nem érdekelték - amikor a király márkivá akarta kinevezni, ezt azzal utasította vissza, hogy ő „egyszerű paraszt". Művei előadásáról igen határozott nézetei voltak, megesett, hogy kisebb könyvnyi terjedelemben foglalta össze a legapróbb részletekre vonatkozó instrukcióit a rendező és az énekesek számára.
A világ első menhelyét alapította idős zenészeknek
A zenetörténet egyik legnagyobb operakomponistája a szenvedélyektől fűtött olasz léleknek megfelelő formát az áradó dallamokban találta meg, a bemutatót követően áriáit még a velencei gondolások és a nápolyi utcazenészek is énekelték. Egy anekdota szerint amikor Verdi nyaralását a naphosszat az ő operarészleteit visszhangzó utcai verklik zavarták meg, arra a szezonra az összes verklit kibérelte és eldugta egy szobába. Muzsikáját szívesen használják filmekben is, egyebek között a Micsoda nő! című vígjátékban is a Traviata dallamai csendültek fel.
Verdi 1901. január 27-én halt meg, a gyász miatt azon a napon a milánói boltok többsége zárva tartott, és egy rövid időre a közlekedés is megbénult. Végrendeletében vagyona nagy részét kórházakra, szociális intézményekre hagyta. Ő alapította a világon az első menhelyet idős zenészek számára, egész életművéből ezt tartotta a legmaradandóbb alkotásnak.
Az idei Verdi-emlékévhez kapcsolódva a Magyar Állami Operaház évadja szeptemberben a Falstaff új produkciójával nyílt meg, tavasszal ritkán hallható zenedrámáját, az Attilát mutatták be Budapesten a Művészetek Palotájában, és a Magyar Posta hangosbélyeget hozott forgalomba.
A Notte Verdi (Verdi éjszaka) elnevezésű kezdeményezéshez számos színház, zenekar, zenei egyesület és iskola is csatlakozott egész Olaszországban. Ahol az időjárás megakadályozza a szabadtéri koncertet, a helyi színházak nyitják meg kapuikat Verdi ünneplésére.
Máshol konferenciákkal és kiállításokkal emlékeznek meg a "legjelentősebb és legismertebb" olasz zeneszerzőről.
A torinói operaház idényét szerda este a Simon Boccanegra (1857) című Verdi-mű nyitotta meg a színházban színre vitt 1979-es előadás felelevenítésével.
A milánói Scala csütörtök esti kezdéssel Verdi-maratont rendez: először a világ leghíresebb Verdi-előadásaiból készült videóösszeállítást vetítik le, majd Riccardo Chailly karmester, a lipcsei Gewandhaus zenekarának művészeti vezetője beszél Verdi életéről és zenéjéről. Milánóban több mint nyolcvan Verdi-program követi egymást egészen január 27-ig, Verdi 1901-ben bekövetkezett halálának napjáig.
A velencei La Fenice operaház csütörtök este az Otellót (1887) viszi színre rendkívüli színhelyen: a Dózse-palota udvarán.
Kiemelkedő eseménynek számít a Verdi Requiemjének (1874) interneten is követhető előadása Riccardo Muti olasz karmester vezénylésével a Chicagói Szimfonikus Zenekarral (cso.org/verdi).
Verdi szülőhelyén, az emilia-romagnai Parma melletti Roncole di Bussetóban ünnepi bélyeget adtak ki a település leghíresebb szülöttjének emlékére. A parmai operaház előtti téren az Arturo Toscanini Zenekar tart Verdi-estet.
Boldog születésnapot, maestro! címmel jelent meg a programokat tartalmazó www.giuseppeverdi.it honlap is, amelyen egyenesben követhetők a különböző események és Verdi-részletek is hallhatók.
Az olasz újságok megjegyezték, hogy az egész világon az etiópiai Addisz-Abebától a perui Limáig ünnepelt Verdi bussolétói otthonai évek óta elhagyatva állnak, az olasz államnak nincsen pénze a megmentésükre.
Programkereső
Szavazás
Ön mit szeret legjobban a szombathelyi nyárban?
42% - A Savaria Karnevált.
7% - A rengeteg fagyizási lehetőséget.
8% - A sok gondozott parkot.
14% - A nyugalmat, amit a város atmoszférája áraszt.
20% - Csak az számít, hogy igazán meleg legyen.
Összesen 1907 szavazat
Új hozzászólás