"Egyetlen nő ezerféle lehet" - Palya Bea lemezbemutató koncertje Bükön
Képgaléria megtekintése2015.03.09. - 00:20 | Leila - Fotók: Büki László 'Harlequin'
"Hangunkat a dalnak adjuk, hajunkat a szélnek" - március 6-án, pénteken este Palya Bea mutatta be legújabb, A Nő című nagylemezét a Büki Művelődési Központban. Csendesülősnek indult, hangosállós lett belőle.
„Mert mi értelme van a társadalomnak
A lényeg csak az, hogy van társa a dalomnak" /Palya Bea: A Nő/
Érdeklődve indultunk Palya Bea péntek esti lemezbemutató koncertjére. Abban biztosak voltunk, hogy hangja, személyisége betölti a teret, a színháztermet. Emlékeink között megjelent a kapolcsi Palya udvar, ahol babzsákokon, padokon, takarókon ülve, feküdve, dalait hallgatva emelkedtünk, szálltunk - vele. Utolsó személyes találkozásunkkor, ott Kapolcson kerekedő pocakkal és kicsattanó vitalitással állt a mikrofon mögött. Mennyiben változtatta meg személyiségét kislánya születése és cseperedése? A pénteki A Nő címet viselő lemezbemutató koncert - s egyben az album maga is - ezt a gondolatkört járja körül. Személyesen győződhettünk meg a változásokról, s még közelebb kerültünk Bea „belső hangjához".
A koncert a „Hívlak téged" dallal indult, mely a mondókák világát idézte fel bennünk, a játék kezdetét, amikor mindenkit megszólítunk, s magunkhoz hívunk, egybeterelünk. S ha már együtt voltunk, akkor a közös játék kezdetét a „fogd meg a szomszédod combját" felkiáltás jelezte, amit a koncert során többször is megismételt a művésznő, fenntartva vele a bensőséges, közvetlen kapcsolatot. S mi, a közönség innen mindent elhittünk neki, mert Ő ilyen közvetlenül, szókimondóan bontotta le a falakat, amelyek a mindennapokban kialakulnak emberek között.
Bea beszélt, énekelt az anya-lánya összeolvadós szerelemről a „Szavak nélkül" dalban, s mi ott voltunk vele és Lilivel a hajnali ébredésnél, amikor halkan, majd egyre hangosabban formálódnak a hangok, szavak: gőgicsélések, sikkantások hallatszanak. „A Nő" című dalt egy mindennapi kérdés nyílt és őszinte felvetésével vezette fel az énekesnő, miszerint „Van-e szex a házasságban, miután megvan a gyerek?" Bea a szexről is úgy beszélt, mint a kávéról, telefonról és a többi hétköznapi dologról. Már tényleg a lélek legbelsőbb bugyraiban voltuk, nagy bátorságra vall ezeknek a titkoknak a feltárása. S ez még fokozódott a dalban szereplő brutális sorokkal: „Vagyok néha megvert nő is, férje öklét viselő".
A koncert legemelkedettebb dala a „Szabadon" volt, amellyel mi is együttszálltunk, Bea mozdulatai, felszabadultsága magával ragadott bennünket. „A testem a hangszerem is, ha táncolok, akkor egy kicsit a hangszeremen is játszom." - nyilatkozta egy interjú alkalmával. A szabad mozgásformák, az improvizáció és a buli, „egy jó táncolás" arra inspirálta a közönség egy részét, hogy a széksorok mellett táncra perdüljön. A „Gyere szeress" ismét egy „palyásan provokatív" kikacsintás volt közönség felé, és a „Suttognak a vének" elementáris erejű dallal talán az egész koncert legizgalmasabb félóráját élhettük át, Bea szavaival élve valóban „bandává zenélték magukat".
Az improvizációs és fiatalos lendületet fokozta az őt kísérő zenekar, amely „öt csodás férfiből állt". A zenekar tagjai a koncert alatt szinte a jazz szintjére vitték az improvizációkat, szólókat, több szólamban énekeltek, suttogtak ás kiabáltak, azaz felszabadultan zenéltek. A koncert így vált egyszerre könnyeddé és felemelővé, megmutatta nekünk a belső harmónia fontosságát, amelyből érdemes szemlélnünk a bennünket körülvevő világot. Ennek megteremtéséhez pedig nagyon sokat segítenek Palya Bea dalai és koncertjei.
A rendezvény csatlakozott a Mindenütt Nő elnevezésű, női alkotókat és női sorsokat bemutató országos rendezvénysorozathoz.
Új hozzászólás
Korábbi hozzászólások