Ha nem kötelező, máris érdekesebb - erre buknak a tinik
2015.10.10. - 14:00 | vaskarika.hu / S.J. / hirado.hu - MTI Fotók: Honéczy Barnabás
Tudta, hogy ha többet olvas a gyereke, akkor empatikusabb, jobb konfliktuskezelő és problémamegoldó felnőtt lesz? Sokan azt gondolják, hogy az iskola dolga megszerettetni az olvasást, a szakemberek szerint viszont minden a családban kezdődik. Sok tinédzser nem olvas, sokan viszont igen. Itt a lista a kedvencekről.
"Azokban az osztályokban, ahol a tanárok élnek a szabad választás jogával a kötelező olvasmányok esetében, az olvasási hajlandóság is nagyobb."
Több tinédzser olvas, mint régebben, bár nem a klasszikus műveket. A fantasy műfajú könyvekre rákaptak a fiatalok - ezt tapasztalja Schiller Mariann, aki 30 éve tanít magyart középiskolásoknak.
Nagy Attila olvasáskutató szerint a Budapesten és a nagyvárosokban élő gimisek valóban többet olvasnak, mint régen, de ez nem mondható el általánosan minden fiatalról, sokan nem szeretnek vagy rendesen nem tudnak olvasni.
A tinédzserek körében is megfigyelhető egy olvasói elit, ugyanúgy, mint a felnőttekében. Általánosságban véve a gimnáziumba járó diákok többet olvasnak, mint a szakközépiskolában tanulók - ezt Pétefi Rita olvasásszociológus mondta a hirado.hu-nak.
Harry Potter hozta meg az olvasási kedvet
A Harry Potter-könyvek hozták meg igazán a fiatalok olvasási kedvét. J. K. Rowling regénysorozata eloszlatta azt a tévképzetet is, hogy a nagyon hosszú könyvektől irtóznak a tinik. A hét kötetből álló terjedelmes sorozatot is szívesen olvasták és olvassák most is - mondta Schiller Mariann, a Magyartanárok Egyesületének tagja.
(MTI-fotó: Honéczy Barnabás)
A lányok nagyon kedvelik a kilenc részből álló A Szent Johanna gimit, és még mindig népszerű A neveletlen hercegnő naplója című könyvsorozat, míg a fiúk inkább a fantasy könyvekért rajonganak. Rengeteg ifjúsági regény van, amit olvasnak. Népszerű például a Bradley, az osztály réme, az Emlékek őre, valamint a görög mitológiát megelevenítő Villámtolvaj is. A Vámpírnaplók, a Twilight és Az éhezők viadala című könyvet is falják a gyerekek annak ellenére, hogy régebbiek - mondta el tapasztalatait Schiller Mariann.
LÁNYOK | FIÚK | |
1. | SZENT JOHANNA GIMI | ÖRÖKSÉG |
2. | VÁMPÍRNAPLÓK | SZENT PÉTER ESERNYŐJE |
3. | MAXIMUM RIDE | EGY ROPI NAPLÓJA |
4. | HŰVÖSVÖLGYI SULI | BARTIMAEUS |
5. | AZ ARANY EMBER | ELVESZETT HŐS |
6. | EGY ROPI NAPLÓJA | KŐSZÍVŰ EMBER FIAI |
7. | SECRET CIRCLE | MAXIMUM RIDE |
8. | ÜVEGVÁROS | TITOKFÖLDE |
9. | BÁNK BÁN | BÁNK BÁN |
10. | ÁBEL | CANDIDE |
(2014.10.08-2015.10.08 között, a 14-18 éves lányok és fiúk körében. Forrás: Pest Megyei Könyvtár)
A tanárok dönthetnek a kötelező irodalomról
Az éhezők viadala trilógia kötelező olvasmány lett nálam - mondta Schiller Mariann. A könyv egyrészt népszerű volt a diákok körében, másrészt sok olyan tartalmi és a narratológiai jellemzővel bír, ami különösen alkalmas a tanításra. Profin megírt, népszerű regények ezek, sok gyereknél meghozzák az olvasási kedvet. Véleménye szerint elsősorban olvasókat kell nevelni, és a Magyartanárok Egyesülete nevében elmondta, hogy nincs meggyőződve arról, hogy ma feltétlenül Jókait kell olvasniuk a fiataloknak.
A tanároknak a kötelező irodalom megválasztásában egy bizonyos kereten belül van szabad mozgástere - hívta fel a figyelmet az olvasásszociológus. Péterfi Rita szerint nem feltétlenül kell A kőszívű ember fiait kiadni kötelező olvasmányba, az néha még egy felnőttnek is kihívás. Azokban az osztályokban, ahol a tanárok élnek a szabad választás jogával, az olvasási hajlandóság is nagyobb - tette hozzá.
Kölcsönhatásban a filmváltozattal
Vannak fiatalok, akik a történet megfilmesítése után veszik kezükbe a könyvet, mert érdekli őket a részletesebb sztori. A Harry Potterrel és Az éhezők viadalával is ez történt. Vannak, akik azért nézik meg a filmet, mert korábban olvasták a könyvet, de vannak, akik azért olvassák el, mert látták a filmet - mondta az olvasásszociológus, aki szerint a könyvek és a filmek egy oda-vissza folyamat, kéz a kézben járnak.
Budapest, 1977. február 3. Szerencsi Éva a Szabó Magda regényéből, Zsurzs Éva rendezésében készülő Abigél című film jelenetében. A női főszerepeket Szerencsi Éva és Piros Ildikó alakítja. (MTI-fotó: Friedmann Endre)
Kvázi filmforgatókönyvként alkotja már az írás pillanatában sok szerző a könyvét - ez ma megfigyelhető az olvasásszociológus szerint, aki hozzátette: 45 évvel ezelőtt Szabó Magda nem így írta meg az Abigélt, de már akkor is megfigyelhető volt, hogy a történet a megfilmesítése után keresettebb lett, sokan akarták elolvasni az ifjúsági regényt.
„Skimming" - érdekes változás az olvasásban
Az olvasásszociológus felhívta a figyelmet egy érdekes változásra. A szépirodalmi szövegek olvasása mellett megjelent, és egyre inkább jelen van az információszerző, azaz a „skimming" olvasás. Ez a szöveg felületes átfutását és kizárólag a lényegi információra összpontosító olvasást jelenti, például az internetes információszerzésnél tapasztalható ez.
A nagy dilemma, örök kérdés
Örök kérdés, hogy kinek a felelőssége az olvasás megszerettetése a gyerekkel. Sok szülő úgy gondolja, hogy ez az iskola feladata. Ez a szülői nézet Nagy Attila olvasáskutató szerint téves.
„A családban alakul ki, ott dől el, hogy a gyerek megszereti-e az olvasást vagy nem" - véli a kutató, aki szerint minden a beszélgetéssel, a meséléssel, az énekléssel és a zengő szójátékokkal kezdődik. Ha ilyen közegben cseperedik a gyerek, akkor iskolába már a könyvek iránti természetes érdeklődéssel megy.
Szombaton tartják immár 3. alkalommal az Olvasás éjszakáját. Könyvbemutatók, irodalmi játékok és zenés programok is várják az érdeklődőket számos helyszínen Budapesten és vidéken.
Ezen a véleményen van Péterfi Rita olvasásszociológus is, aki szerint nulla éves kortól, azaz a gyermek születésétől kell elkezdeni kialakítani az olvasáshoz való pozitív viszonyt. A szakember szerint nagyon fontos, hogy „beszélő környezet" vegye körül a gyereket, mert „olvasó felnőtt a történelem iránt fogékony gyerekből lesz".
Sokan küszködnek az olvasással
Nagy Attila olvasáskutató az árnyoldalra is rávilágított. Ha az ország egészét nézzük, akkor azt látni, hogy minden évben a 14-16 évesek legalább 10 százaléka nem jár iskolába, a 8. osztályt sem tudták elvégezni. Korai iskolaelhagyók, mert nehezen vagy alig-alig tudnak olvasni. Ennek a korosztálynak a 20 százaléka funkcionális analfabéta, azaz sem olvasni, sem írni, sem számolni nem tudnak megbízhatóan.
Empátia, nyitottság, érzékenység - erre jó az olvasás
Érdemes az olvasás szeretetére nevelni a gyereket. Nemcsak hogy gazdagodik általa a fiatalok szókincse, hanem fontos kérdésekkel szembesülnek az olvasás által. Empatikusabbak, nyitottabbak, a világra érzékenyebb felnőttek válnak belőlük. A könyvek által jobban megértenek és átlátnak majd helyzeteket, a problémamegoldásuk, a konfliktuskezelésük és az önismeretük is fejlettebb lesz azoknak, akik fiatalon olvasással is töltik szabad idejüket.
Programkereső
Szavazás
Ön mit szeret legjobban a szombathelyi nyárban?
42% - A Savaria Karnevált.
7% - A rengeteg fagyizási lehetőséget.
8% - A sok gondozott parkot.
14% - A nyugalmat, amit a város atmoszférája áraszt.
20% - Csak az számít, hogy igazán meleg legyen.
Összesen 1907 szavazat
Új hozzászólás