Magyar határon készült kép nyerte a World Press Photo fődíját

2016.02.18. - 17:00 | vaskarika.hu / MTI

Magyar határon készült kép nyerte a World Press Photo fődíját

2015 legjobb hírfotóját az öt éve Magyarországon élő Warren Richardson ausztrál fotóriporter készítette. Az Egy új élet reménye című, mindeddig nem publikált fényképen egy férfi látható, amint a sötétség leple alatt kisbabájával épp átbújni készül a gyorstelepítésű drótakadály alatt.


Az ausztrál Warren Richardson nyerte el képével az Év Sajtófotója díjat és a hírkép egyedi kategória első díját az 59. World Press Photo nemzetközi sajtófotóversenyen.

A múlt év legjobb sajtófotójának választott fénykép 2015. augusztus 28-án éjszaka készült Röszkénél. Richardson saját elmondása szerint csak a Hold fényét használhatta a felvételhez. Így fogalmazott: "Nem lehetett vakuzni, mialatt a rendőrök ezeket az embereket keresték, mert akkor elárultam volna őket".

A 47 éves szabadúszó fotós már ötödik éve él Budapesten - írta a British Journal of Photography. A díjnyertes felvétel akkor készült, amikor Richardson már öt napja táborozott a határon.

Az ausztrál Warren Richardson fődíjas képe előtt Amszterdamban 2016. február 18-án, miután az Év Sajtófotója díjat, valamint a hírkép egyedi kategória első díját az 59. World Press Photo nemzetközi sajtófotóversenyen. Richardson felvételén egy férfi látható, amint egy csecsemőt ad át a magyar-szerb határon felállított kerítés szögesdrótjai között Röszkénél 2015. augusztus 28-án. (MTI/EPA/Koen Van Weel)
Az ausztrál Warren Richardson fődíjas képe előtt Amszterdamban Fotó:MTI/EPA/Koen Van Weel

"Érkezett egy nagyjából 200 emberből álló csoport, a kerítés vonalával párhuzamosan, a fák alatt haladtak. Előbb nőket és gyerekeket, majd apákat és öregeket küldtek előre. Már vagy öt órája voltam a csoporttal, egész éjjel macska-egér harcot vívtunk a rendőrökkel. Mikor a kép készült, már teljesen kimerültem" - mesélte az angol lapnak.

A zsűri elnöke, Francis Kohn, az AFP francia hírügynökség fotóigazgatója szerint a fődíjas fénykép egyszerűségénél fogva nagy hatású. "A maga egyszerűségében, főleg a szögesdrót szimbóluma által juttatja kifejezésre erejét" - mondta. Szerinte már az előválogatásnál tudták, hogy egy jelentős fotóról van szó.

Fókuszban a menekültek

A négy fő hírkategória nyertes képei között a menekültek és a szíriai háború témája dominált. A győztes képek közül egy-egy Leszbosz görög szigetének partvidékén, egy szíriai kórházban és Damaszkusz egy lebombázott külvárosában készült.

Az orosz Szergej Ponomarjovnak a The New York Times amerikai napilap számára készített képe, amely első díjat nyert az általános hírkép sorozat kategóriában a World Press Photo nemzetközi sajtófotóversenyen 2016. február 18-án. A felvételen Horvátországból érkezett bevándorlókat kísérnek szlovén rohamrendőrök egy regisztrációs központhoz a szlovéniai Dobova környékén 2015. október 20-án. (MTI/EPA/World Press Photo/Szergej Ponomarjov) MEGJEGYZÉS: A kép nem archiválható, csak egyszer, változtatás nélkül, kizárólag a World Press Photo versenyével vagy kiállításával kapcsolatosan közölhető!
Az orosz Szergej Ponomarjovnak a The New York Times amerikai napilap számára készített képe, amely első díjat nyert az általános hírkép sorozat kategóriában a World Press Photo nemzetközi sajtófotóversenyen Fotó: MTI/EPA/World Press Photo/Szergej Ponomarjov

Mauricio Lima veterán brazil fotós a The New York Times megbízásából dolgozott, amikor kategóriagyőztes képét készítette. A fotó az Iszlám Állam egy katonáját ábrázolja, akit egész testére kiterjedő égési sérülésekkel kezel egy kurd orvos egy szíriai kórházban, a háttérben a Kurd Munkáspárt vezetőjének arcképe látható egy óriásposzteren.

Szergej Ponomarjov orosz fotós szintén a The New York Times-nak dolgozott díjnyertes sorozatán, mely a Leszbosz szigetére érkező migránsok európai országokon át vezető útját kísérte végig.


A brazil Mauricio Limának a The New York Times amerikai napilap számára készített képe, amely első díjat nyert az általános egyedi hírkép kategóriában a World Press Photo nemzetközi sajtófotóversenyen 2016. február 18-án. A felvételen egy orvos Jacobnak, az Iszlám Állam 16 éves harcosának égési sebeit keni be balzsammal egy Abdullah Öcalant, a Kurdisztáni Munkáspárt (PKK) bebörtönzött vezetőjét ábrázoló plakát előtt, a szíriai Haszaka Y. P. G. kórházában 2015. augusztus 1-jén. (MTI/EPA/World Press Photo/Mauricio Lima)

A hírkategóriák további díjazott képei az augusztusi tiencsini robbanást, az áprilisi nepáli földrengést, az azt követő lavinát, mely az Everest alaptáborára zúdult, a Charlie Hebdo elleni terrortámadás utáni tüntetéseket, valamint erőszakos hondurasi bandákat ábrázolnak.

A zsűri 21 ország 41 fotográfusát díjazta nyolc kategóriában, a versenyen 128 ország 5775 fényképésze indult csaknem 83 ezer képpel.

Új hozzászólás

Korábbi hozzászólások

in flagranti 2016.02.19. - 14:41
Kohn úr kiemelhetné a schengeni egyezmény betartását is, csak ugye azt nem lehet lefotózni. Egy már európai mértékű védekezési reflexből egy európai mértékű határsértés és egyezményszegés miatt a WPP kvázi legitimizálja a migráció ilyesfajta, országhatárok védelmét felülíró létjogosultságát, ami a kisebbik hiba. Sokkal súlyosabb és emiatt tömegeket megtévesztő az az üzenet, amit a fotóval és a szögesdróttal hangsúlyozni kíván. A sajtófotó felelőssége a hiteles tájékoztatás és nem a hatásvadász, érzelmekre apelláló szimpátiakeltés. Richardson úr szépen megbújt ezzel a fotójával, tudatosan készült arra, hogy jó lesz ez még jobb időkre, és nem publikálta. Akkor nem durrant volna ekkorát, meg az ideológiája sem csillogna ilyen szépen. Richardson úr ugyanazt tette, mint a migránsok, akik egy szimpátiát, részvétet, együttérzést keltő helyzetet kihasználva végigmasíroznak Európán a jobb élet reményében - elvileg a háború elől menekülve. De erről a szándékról kussolt mindenki, mára viszont teljesen világossá vált: gazdasági alapú a migráció, amihez a háború "csak" jó indok. Richardson úr is kussolt. Ő is egy "jobb élet reményében" napokat töltött a szögesdrót "ölelésében" és nyomorúságos életkörülmények között várta a pillanatot. A "jobb élet reményében". És nem publikálta, hogy mi a valós szándéka. A WPP nagydíjjal megtudtuk.
Szerencsétlen sajtófotó, talán te sem hazudnál (annyit), ha nem lennének háborúk. Vajon akkor mit fotóznának a "pixelhiénák"?