Tekerem-szerelem - A Sárvári Kerékpár Egylet tematikus kerékpáros hétvégéje

Képgaléria megtekintése2016.02.27. - 15:00 | Mészáros Vivien - Fotók: Büki László 'Harlequin'

Tekerem-szerelem - A Sárvári Kerékpár Egylet tematikus kerékpáros hétvégéje

A Sárvári Kerékpár Egylet tematikus kerékpáros hétvégét szervez február 26-28. között "KERÉKPÁROS VÁROS" címmel. Pénteken oldtimer bringák bemutatójával nyitott a rendezvény, melyen a KOKSZ (Kanizsai Oldtimer Kerékpáros Szövetség) rangidős tagja, Dene Tibor mutatta be a muzeális értékű drótszamarakat a vár dísztermében. Ezt követően a vártoronyban fotó- és relikviakiállítás nyílt Sárvár kerékpáros múltjáról, melyet a Sárvári Kerékpár Egyelt elnöke, Wawrzsák Zsolt és Kondora István polgármester ajánlott az érdeklődők figyelmébe.

HIRDETÉS

Február 26-án a Nádasdy-vár dísztermébe költözött a Kanizsai Oldtimer Kerékpáros Szövetség, hogy bemutasson néhány két- és háromkerekű "vaskarikát" - nemcsak a bringázás szerelmeseinek. A régi idők kerékpárjait (magaskerékpár, tricikli, oldtimer kerékpár) bemutató kiállítást a szövetség korhű öltözetben feszítő rangidős tagja, Dene Tibor nyitotta meg, aki röviden mesélt az egyesület magalakulásáról. 2013-ban mutatkoztak be először a nagyközönség előtt, amikor is fogadásból kilátogattak a Kanizsai Sörfesztiválra, ahol olyan érdeklődés és lelkesedés fogadta őket, hogy nekiláttak a szervezkedésnek. A kétkerekűek gyűjtése során arra törekednek, hogy mindig valami kuriózum szülessen, melyek által össze tudják foglalni a kerékpározás történetét. Jelenleg 30-40 klasszikus drótszamara van az egyesületnek, amelyek egytől egyig használható állapotban vannak. A régi kerékpárokat legtöbbször bolhapiacokról beszerzett korabeli alkatrészekkel, kiegészítőkkel látják el, a replikákat pedig egy Csehországban lévő műhelyben gyártják, ahol egy példány közel 1 millió forintba kerül.

A magyar kerékpárgyártás hőskorából bemutatásra került két Csepel is, amelyek különlegessége például a kerékfutó csengő vagy az első lánckerékbe belecsempészett „Csoda" felirat, amelyből a Csepel öt fajtát gyártott: piros csoda, kék csoda, zöld csoda, Szent László csoda és a szarvas csoda. Kiemelt figyelmet kaptak a velocipédek, amelyeket a megnyitó után a közönség ki is próbálhatott: kis segítséggel, ugyanis nem egyszerű egy ekkora kétkerekű működtetése. Történetéről megtudtuk, hogy ez a jármű anno az arisztokrácia kiváltsága volt, ugyanis amellett, hogy csak ők tudták megvásárolni, szintén ők tudták fizetni utánuk az adót. Míg az 1870-es évek körül Angliában és Franciaországban több tízezer darabot használtak, addig Budapesten 60-70 kétkerekű volt használatban, ami a korábban említett okkal magyarázható: a csaknem 10 000 forintos velocipédek után 4000 forintot kellett adózni. Ennek ellenére később egyre inkább elterjedt a kerékpározás, mint sport, szabadidős tevékenység és már a középosztály számára is elérhetővé vált, ami számos kerékpáros egyesület megalakulását eredményezte. Így jött létre Vas megyében elsőként a Sárvári Kerékpár Egylet (SKE).

A kiállítás második etapja egy rövidebb "eszem-iszom-biciklizek" szünetet követően a vártoronyban, a sárváriak által, emlékekkel megtöltött térben folytatódott, ahol megelevenedett a helyi kerékpáros múlt. A „Kerékpáros Város" programsorozatban második állomásként szereplő Sárvárnak nagyon fontos helyszíne és időpontja a kiállításmegnyitó, amely Kondora István polgármester szerint hibás megnevezés, ugyanis dilemma, hogy meg lehet-e nyitni egy kiállítást? Véleménye szerint maga a kiállítás nyitja meg az embert, hiszen az ott lévő képek, tárgyak, emlékek nyitnak meg személy szerint minket és érzékennyé tesznek a világ valamilyen szeletére. Jelen esetben a kerékpáros múltra.

A folytatásban polgármester úr nosztalgiájába csöppenhettünk és számos viccesebbnél viccesebb anekdotát hallhattunk ifjúkori bicajos élményeiből. Wawrzsák Zsolt, a Sárvári Kerékpár Egylet elnöke röviden ismertette a pályázatot, majd rátértek azokra a díjazottakra, akik az SKE, a Sárvári Fotóklub, illetve a Honismereti kör zsűrije által a legjobbnak ítélt archív fotókat küldték be. A bírálóbizottság döntése alapján az arany fokozatú díjat Burka Zoltán vehette át, az "ezüstérmes" Popella Tiborné lett, a bronz minősítést pedig Nyúl Sándor/Nyúl Sándorné kapta meg. Kiosztottak egy különdíjat is, amelyet Badicsné Tóth Ágnes vehetett át.

A rendezvény hétvégi programjai:

Február 27. szombat

9.00-12:00

  • Programok a Tinódi Gimnázium tornacsarnokában
  • Ingyenes Intersport tavaszi kerékpár átvizsgálás és szerviz - Hozd el a bringád, felkészítjük a szezonra!
  • Ügyességi és kerékpáros-készségfejlesztő és ügyességi gyakorlatok minden korosztálynak értékes ajándékokért!
  • Próbáld ki milyen érzés részeg szemüvegben tekerni - rendőrségi biztosítással!
  • Kerékpáros közlekedés biztonságossági tréning.
Egész nap kerékpár-ergométeres egészségi állapotfelmérés (Sárvári Kerékpár Egylet tagok részére).

18:00

  • Simon Zoltán, a Vas Megyei Kerékpáros Szövetség elnökének előadása a kerékpározás eddig soha nem hallott előnyei és jövőbeni megoldásairól - Nádasdy-vár, Házasságkötő terem

Február 28., vasárnap

  • Vasárnap 10 órakor kezdő Szentmise után kerékpárok megáldása a templom előtti téren - Szent László Katolikus Templom
  • A szertartás után (jó idő esetén) bringatúra Rábapatyra a Dr. Lupo udvarára és ott kemencés közös vasárnapi ebéd (rossz idő esetén is).

Bővebb információ: sarvaribringasok@gmail.com

A hírhez tartozó képgaléria

Új hozzászólás