József és a színes, szélesvásznú álomkabát - sikermusical a Nádasdy-vár udvarán

Képgaléria megtekintése2009.08.04. - 01:00 | Makrai Tamás

József és a színes, szélesvásznú álomkabát - sikermusical a Nádasdy-vár udvarán

Augusztus első estéjén a Sziget Színház öltöztette fel a színpadot egy pazar produkcióval - bibliai időutazáson vehetett részt, aki betért a Nádasdy-vár belső udvarába. Robosztus díszletek és lenyűgöző látványvilág mellett kezdődött a tér-idő kontinuumot keresztül-kasul átjáró, rendkívüli tanóra Józsefről, és az ő színes, szélesvásznú álomkabátjáról.

HIRDETÉS

József és a színes, szélesvásznú álomkabát ötlete Andrew Lloyd Webber zeneszerző, és a sok éven át vele együttdolgozó társa, a szövegíró Tim Rice fejéből pattant ki. Céljuk egy polgárpukkasztó darab létrehozása volt, ugyanis mi más lehetne felháborítóbb annál, mint egy bibliai történetet - jelen esetben József történetét - átírni a saját szájízük szerint. A darabot először 1967-ben mutatták be, akkor még oratórikus formában, majd 1972-ben, az edinburghi fesztiválon debütált színpadon. Webber sutba dobva a színdarab készítésének íratlan szabályait, egyszerűen egymásra halmozta a kronologikus sorrendben következő dalokat, amelyek elmesélik a bibliai József történetét.

Az egész történet egy hétköznapi tanórával kezdődik, ahol a tanárnő megkérdi a gyerekektől, ismerik-e Józsefet. A nemleges válaszra egy rövidke időutazás lesz a felelet, mely végigvezeti a gyerekeket és velük együtt a nézőtér soraiban ülőket a kiválasztott fiú történetén, akinek kitaszítottsága és felemelkedése a megbocsátás és a tolerancia nagy példázata. A musical mérföldkövei valóban a Bibliára épülnek, de ezek csak sarokpontként szolgálnak a ránk zúduló élmény megértéséhez. Az ótestamentumi sztori hézagait laza szerkezetű, egyszerű és fülbemászó dallamok töltik ki.



A zenés darab alaptörténete szerint Jákob - ősatyáink egyike - tizenkét fia közül Józsefet szereti a legjobban, elkényezteti, köntöst csináltat neki, mellyel József álmokat tud fejteni. Fivérei féltékenyek lesznek rá, ezért öccsüket el akarják tenni láb alól.

Kútba akarják hajítani, de pénz utáni sóvárgásuk felülírja ezt a tervüket, és inkább eladják egy éppen arra járó kereskedőnek. A kereskedők túladnak rajta, így kerül egy egyiptomi főúrhoz, Putifárhoz. A széparcú ifjú egyből megtetszik Putifár feleségének, aki ágyába csalogatja Józsefet. Az in flagranti elkerülhetetlen, így József jutalma a mézédes csók helyett a börtönfal és a rácsok rideg érintése marad. A börtönben kezdi álomfejtő képességeit megmutatni - először csak a rabtársak, majd az őrök kesze-kusza álmait gombolyítja fel. Az álomfejtő karrierjének hamar híre megy felsőbb körökben is, és a fáraóig meg sem áll. A fáraó - tesztelve hősünk képességeit - előadta baljós álmát, melynek megfejtése utána Álomfejtő József egyenesen a gazdasági főtanácsos posztjába avanzsált.



Ezidő alatt József fivérei - a párizsi kávéházak hangulatát idézve - az elvert pénzen bánkódnak, amit az eladott testvérükért kaptak. Mivel Isten útjai kifürkészhetetlenek, és a Sors keze vezeti a halandót, Jákob fiai ismét egymásra találnak. József kezében ott a hatalom kulcsa, de ő mégis megbocsát bűnös lelkű testvéreinek.

A szombat esti musical sikeréhez adott volt minden: jó sztori, kitűnő színészi teljesítmények, káprázatos látványvilág és hangtechnika, s persze a szereplők karakterei. A csinos Narrátor, a jólelkű József, a hatalmat megtestesítő Fáraó vagy akár a táncosok lenyűgöző mutatványai nélkül nem vihették volna sikerre ezt az amúgy mélységesen vallásos történetet. Kis képzavarral írhatnánk: a Sziget Színház színészei megfejtették a teltházas publikum álmát (is).

Andrew Lloyd Webber József, és a színes szélesvásznú álomkabát című musicaljének újragondolt változatát láthatta a sárvári vár színpadán szombat este a nagyérdemű, akiben a látványparádé garantáltan mély nyomokat hagyott.

Nem volt kétséges, hogy az előadás nívós lesz, arra az óriási energiára, ami áradt a pódiumról viszont nem számítottunk. Lendületes, lenyűgöző darab, kivétel nélkül komoly színészi teljesítmények, káprázatos fények, kitűnő hangzás. József történetének ilyen módon való átdolgozása alapvetően jó ötlet, az eredeti mű is a polgárpukkasztásra alapozott, de ezesetben a pimaszsága mellett fellelhető az ipari musicalgyártás kéznyoma is.

A történetnek jól áll a musical-köntös, a modern dizájn azonban annyira eltúlzott, hogy a történelmi hűségnek egy halovány szikrája sem látható. Helyette van mobiltelefon, fagylalt, tizennyolcas karika. Ez utóbbiak még bele is férnének ebbe az előadásba, azonban a tálalásuk felszínes, a poénoknak nem elhanyagolható része jóval kisebbet csattan, mint kellett volna. A díszlet nagyon színes, rendkívül meseszerű, már-már giccses, de passzol a darab miliőjéhez, hangulatához. A dalok sokfélék, fittyet hánynak a stílusokra, vadnyugati, diszkó, jazz, és "egyiptomi rock and roll" gyors váltásban (mivel gyakorlatilag nincsenek kimondottan prózai részek), ezért a darab néha egészen kaotikus, nehezen követhető a történet. Zeneileg amúgy nem lehet okunk panaszra, a számok egytől-egyig fülbemászóak, a szöveg ellenben nagyon kommersz. 

Látvány és felkészültség tekintetében egy nagyon igényes, magas színvonalú előadást láttunk. Ami hiányzott, hogy nem láttunk mögötte a színészeket, és a szélesvászon ezesetben leginkább a színház Amerikai pitéjére emlékeztetett - a látvánnyal és az eladhatósággal szemben alulmaradt a mondanivaló.

Végeredményben egy közel tökéletes előadást láthattunk nagyszerű színészekkel, nagyszerű csapatmunkával, minden mozdulatában átgondolt, dinamikus történettel, igényes díszlettel. Mindenképp érdemes megnézni, nem mindennapi élménnyel leszünk gazdagabbak a darab által, a kritika ugyanis kizárólag a tartalom és a forma aggályos egyensúlyára vonatkozott. Meg kell barátkozni a jelenséggel; kortünet.

Kiss Csaba (lathatatlansarvar.hu)

A hírhez tartozó képgaléria

Új hozzászólás