Amikor a rázás nem reszketés – az egyetlen honi férfi hastáncossal, Seres Zoltánnal beszélgettünk

Képgaléria megtekintése2009.09.12. - 03:30 | Bangó Mira - Fotók: Büki László 'Harlequin'

Amikor a rázás nem reszketés – az egyetlen honi férfi hastáncossal, Seres Zoltánnal beszélgettünk

Magyarországon Seres Zoltán az egyetlen férfi táncos, aki az orientális táncstílust gyakorolja és oktatja. A latinos arcél mögött egy impulzív és érzékeny művész rejtőzik, aki a titkokkal és találgatásokkal átszőtt kelet világát a saját táncművészetének sejtelmességén és varázslatos személyiségén keresztül bontja ki.

HIRDETÉS

Találkozhattunk már vele Szombathelyen - tavaly márciusban a SIC-ben megrendezett Világzene - Világtánc fesztiválon lépett fel tanítványaival. Önmagában már az is „extrém" volt, hogy férfi hastáncos fog színpadra lépni, de az igazán döbbenetes élményt maga a tánc adta. A samba-oriental stílusú fúzióban a latin temperamentum, és az orientális tánc mozdulatvilága keveredett kelet varázsával. Nemrég egy Zala megyei táncfesztiválon lépett fel, ahol egy hastáncverseny után gyerekek gyűrűjében örömtáncolt közel félórán keresztül, majd ezt követően - minden allűr nélkül - adott szerkesztőségünknek közel egyórás interjút.

Férfiként miért a hastáncot választottad a táncok közül?

Nemcsak a hastáncot választottam, azt megelőzően más táncműfajokkal is foglalkoztam. Gyermekkoromban a társastánc volt a tánc azon formája, amit lehetett űzni. A tánciskola légköre nem ragadott meg, a divattáncok terén akkoriban nem volt akkora kínálat, nem volt ennyi lehetőség, mint manapság. Később jött az életembe a salsa és tulajdonképpen egy véletlen folytán jutott az életembe, került be a szívembe a hastánc. Ma mindkettőt tanítom is.

Férfiakat is tanítasz hastáncolni, vagy csak a gyengébb nem képviselői látogatják az óráidat?

Voltak férfi jelentkezők is, hébe-hóba azért előfordul, hogy szeretnék elsajátítani az orientális táncot. Egy férfi tanítványom például azt mondta, hogy nem érdekli, hogy ez női mozgás, akkor is ugyanúgy szeretné táncolni, míg egy másik a thai-chi mellett izomlazító mozgásként alkalmazta. Ő a thai-chi-ban nem találta meg azt a fajta lazítási technikát, amit a hastáncban igen.


Gyönyörűek a mozdulataid. Úgy vélem a női nem képviselői közül sokan irigykedve nézik a harmonikus, lágy kar- és kézmunkádat. Hogy tudod ezt férfiként így táncolni?

Az emberek gyakran sztereotípiákban gondolkodnak. Nagyon nehéz elengedni azt a testsíkot, ahogy megszületünk. Benne vagyok a testemben, amely egy férfitest az a másik pedig egy női test. Ezeknek megfelelően keressük a mintákat, gyűjtjük be azokat, majd ezektől meghatározva próbáljuk összerakni az életünket, mindenki nemi identitása szerint. Azt nem tudom, hogy mások életében hogy működnek ezek a dolgok, én nem gondolkodtam azon, hogy hogyan kell szépen mozgatni, érzem. Tudatosan soha nem fejlesztettem, egyszerűen hagyom, hogy az energia áramoljon benne, és ezt így is tanítom. A lélek a főnök, a test -amely a második helyen áll- mindent megcsinál, amit a lélek szeretne. A salsa-ban, vagy a latin táncokban a fiúnk ez adja a férfi energiát, a lányoknak a női energiát. A hastánc érzelmi oldala rendkívül erős, effektív ez adja a táncot, függetlenül attól, hogy férfiak vagy nők táncolják, mindenképen gyönyörű. Az emberek kiszakadnak a sztereotípiáikból, nem foglakozva a nemi hovatartozással megmarad a test, az izomzat, mint egy anatómiakönyvben és megmarad hozzá az érzelem, ami meghajtja mozdulatot. Ennyi.

Vannak olyan vélemények, miszerint a táncaidon keresztül kifigurázod a nőket.

Nem figurázom ki a nőket! Én nem nőt táncolok a színpadon, hanem hagyom mozogni magam. Az, hogy a nők testén jóval dekoratívabb a mozdulat, hála az égnek, hogy így van!

Amikor felmegyek a színpadra, akkor megérint a zene. Különbözőek vagyunk, minden ember másként érzékeli a világot. A National Geographic-on láttam egyszer egy műsort, hogy vannak, akik a zenét hallják, mások színekben látják. Én a belsőképernyőmön vetítem ki, belülről érzem, egyfajta energianyalábokként érzékelem. A mozdulatok, mint egyfajta fénysugarak, fénynyalábok áramlanak kifelé. A zene hatására ez azonnal megjelenik nálam. Nagyon hálás vagyok a tudatomnak, az agyamnak, vagy testemnek, hogy engedi ezt kifejezni, kivitelezni.

Koreográfiapárti vagy improvizatív alkat vagy?

Improvizációkat szívesebben táncolok. Számomra a pillanat hatalmas töltésű, hiszen a pillanatban létezem. Lehet, hogy másnak nem hat semmilyen módon ez az érzés. Azt tanítom a lányoknak, hogy a koreográfia két esetben ad segítséget. Ha nagyon félek, vagy túl nehezek a mozdulatok, akkor ad egy keretet, amiben biztonsággal megtanulom, kigyakorlom. De egyazon pillanatban béklyó is, mert ha csak koreográfiát tudunk, akkor nem biztos, hogy tudunk improvizálni. Az improvizációnak megvan az a varázsa, hogy nagyon gyönyörű mozdulatokat lehet kihozni, viszont az a feladat benne, hogy a zenét kívülről kell - úgymond- érezni és tudni kell a szép mozdulatokat értően kivitelezni.

Nagyon éltél ma a zenében és ezt a közönség is érezte. Láthatóan sikerült felvenni a közönségeddel a (szem)kontaktust, meg tudtad érinteni az embereket.

Egyfajta rendezési szempont szerint két részre oszthatjuk a táncokat, az egyik, ami fent van a színpadon, a másik, ami azért kell, hogy a nézők is azt érezzék, hogy fent vannak ill., hogy azt érezzék, hogy nincs is színpad. Tánc közben, ha látok valakit, akkor az az ember bennem van függetlenül attól, hogy ott van a térben, itt rögzül az agyamban.

Azt gondolom, hogy a tánc a zenének a vizuálissá tétele, tehát a táncos feladata, hogy egyfajta fordító legyen. Azt nem tehetem meg, hogy érdektelenül, vagy érzések nélkül tolmácsolok egy érzést. Ez olyan, mint régen a filmezés hőskoránban, amikor a (videó)filmeket alászinkronizálták és egy oda nem illő hanggal rendelkező ember átélés nélkül mondta alá a szöveget. Amikor ránézek valakire, akkor direkt szeretnék hatni. Kiküldöm a mozdulatot és elgondolom, hogy odaér hozzá. Azt mondják, a szem a lélek tükre, amiben benne van az energia, valahogy tükröződik. Úgy gondolom, hogy olyan erős a kisugárzás olyankor, hogy az ragadja meg az embert, az jön keresztül a tekinteten.

Hogy éled meg azt, hogy a társadalmat, az embereket megosztod?

Volt nehéz időszakom emiatt, illetve mindig nehéz. A mai versenyen is volt egy különleges lányka, aki gótikus stílusú táncot mutatott be. Elmagyaráztam a közönségnek, hogy mit is láttak, azért, hogy értsék, van ilyen és abban így táncolnak.

Ehhez azonban szembe kell állni az aktuális széliránnyal, és fel kell vállalni azt, hogy az emberek felfogásával nem egyező dolgok is éltre kelhetnek. Olyan dolgoknak is van létjogosultságuk, amelyek szögesen ellentmondanak akár az addig kialakult és elfogadott - például hastáncos- képpel és ezzel az új formával halad a 21. századba a 18-19. század tánca. A tánctörténelemben a gótika mindig akkor kerül elő, amikor az emberek „maguk alatt vannak" és a művészek feladata, hogy kirángassák őket ebből a melankolikus, depresszív hangulatból. Az igaz, hogy ettől az aktuális környezete nem változik meg az egyénnek, és amikor kilép a külvilágba, előbb utóbb szembesül azzal, de legalább arra a pár pillanatra valami nehézségi tényezőt feloldunk, és könnyedebben tovagördül az ember azon, ami kint vár rá.

Mi a véleményed a gombamód szaporodó hazai hastáncversenyekről?

Ez egy nehéz tészta. Igazából az a baj, hogy a versenyszellem Európának és Magyarországnak is egy „hozadéka". Nem helyes a verseny megmondom őszintén, nekem nem jó. Az emberi szeretet nem versenyez egymással. Annak idején foglalkoztam kineziológiával, Élet Iskolája, stb. Spirituális tanokat hirdető dolgokkal, tudással is gazdagodtam. Azt kell(ene) mindenkinek látnia, hogy ez borzalmas fájdalmakat, feszültségeket szül az emberben,.(hátfájást, fejfájást, derékfájást okoz , kikopik tőle az ember gerince). Bőven elég az a megmérettetés, ami az életben adódik. Az általános iskolával kezdődően, majd középiskolán keresztül a főiskoláig bőségesen elégségesek ezek a versenyhelyzetek. A zsűrizés során, a verseny alatt, kiemeltem, kiemeltük a zsűritagokkal, hogy nem rólad szól a pont, hanem nekünk egy kommunikációs eszköz, hogy legyen egy közös nevező, ami mérvadó, amely arról szól, hogy ezt látom a táncodba, mire kell még figyelned és erre a mostanira ennyi pontot adunk.

Akaratlanul elcsíptem egy mondatot, amikor a fiziológiásan helyes hastánc alaptartásról beszéltél és az ebből indított mozdulatokról. A mai magyarországi gyakorlat megköveteli, támogatja a kompetens oktatók jelenlétét? Egyáltalán képesítés nélküli oktató okozhat egészségkárosodást a tanítványnak?

Az osztálytársaim vagy az összes iskolatársam nevében tudom mondani, de nem nyilatkozom helyettük, hogy szükség van a képzésekre, a képzett orientális táncoktatókra. Iskolába járunk nappali vagy esti tagozaton, vizsgázunk, szigorlatozunk elméletből, gyakorlatból egyaránt, majd államvizsgázunk. Pedagógiát, pszichológiát, tánctörténetet, zenetörténetet, zenét tanulunk, én énekkarba is járok. Küzdünk, fejlesztjük magunkat, aztán egyszer csak jön egy „tanárnő", aki azt mondja, hogy x hónap után ő tanítani fogja a hastáncot. Nincsenek élettani, anatómiai ismeretei, nem nyitott még ki egy anatómia könyvet. Sajnos ritkán jönnek oda egy-egy versenyen a lányok szakvéleményért.

Hogy látod a hastáncnak a rekreációban való szerepét most, amikor egyre jobban terjed, mind népszerűbbé válik hobbi szinten?

Elég necces dolog szerintem. A rekreációs képzésben való aspektusára gondolva, ha tehetném, nem a rekreációba raknám, mert semmi köze a sporthoz. A hastánc rekreációs szerepe más lenne. Konkrétan az, hogy a tánc - bármelyik tánc - lehetőséget biztosít arra, hogyha oda eljön az ember, azt mondja: figyelj, belenézek a tükörbe, meg tudom csinálni és büszke vagyok magamra. A weblapomon is olvasható, hogy a tánc picike kis ünnep. Ünnepeld magad, öltözz fel, sminkeld ki magad, gyere, mozdulj, nézd meg magad a tükörben és mondj magadnak köszönetet, hogy megcsináltad. Nagyon sokan ezt nem teszik meg, nem foglakoznak önmagukkal, nem hálásak önmaguknak.

Lehet mondani bármit, lehet tenni bármit, megoszthatod a közönségedet, de az, amikor lement a műsor és a picik ott maradtak veled, és ahogy te viszonyultál hozzájuk, az a művészi létezés csúcsa, hiszen a legemberségesebb arcodat mutattad meg a kicsiknek.

Egy macskákról szóló könyvben olvastam, hogy akkor veszed észre, hogy megöregedett a macska, vagy kutya, amelyik veled él, amikor már nem játszik. Én azt gondolom, hogy az ember nem engedheti meg magának, csak azért mert felnőtt, hogy ne játsszon a gyerekekkel. A kérdés csak az, hogy ki játszik jobban: a gyerekek, vagy mi.

Ha röviden kellene megfogalmazni, hogy mit jelent neked a hastánc, hogy definiálnád?

Ha leszedjük a táncmozgást róla, azt hogy hastánc, akkor egy elképesztő gyönyörű belső út, olyan, mint amikor elmegy valaki az El Camino-ra, az önfeltáró zarándokútra. Én a hastánc segítségével érem el azt, amit nem tudok gyakorolni, mert nem járok jógázni, nem tudok rá időt szakítani a napi programokból, nem ülök le feltétlenül minden reggel meditálni - ezeket tánc közben élem meg. Nekem inkább egy háttér-életstílus, egy gondolkodásmód, egy energetikai forma, amely részben életben tart, részben fenntart - ez nekem a hastánc.

Mi Seres Zoltán álma?

Én úgy gondolom, hogy nekem gyermekkoromtól kezdve megvalósultak azok az álmok, amiket gyerekekként lejátszottunk. Jó, játszottam én űrhajóval is, de az még nincs itt- hahotázik.

Na az még nem, de ezen túlmenően, azt csinálhattam, amit szeretek, a keleti dolgokkal foglakozom. Emlékszem volt varázsszőnyeg boltom. Mindig azt játszottam a lego-figurákkal, a testvéremtől elcsent, lefegyverzett katonákkal,hogy ráültettem őket az aputól kicsent textilzsebkendőkre, azok voltak a szőnyegek. A kelettel már akkor kapcsolatom volt, csak nem tudtam, hogy ebből hastánc lesz. Ez a része megvalósult.

A hírhez tartozó képgaléria

Új hozzászólás

Korábbi hozzászólások

. 2009.09.13. - 00:25
Zoli egy egyéniség! Jó a cikk és a képek is!:)
Egy dolog amit hozzáfűznék: nem ő az egyetlen férfi hastáncos Magyarországon. Én személyesen is ismerek egy srácot, aki hastáncol már elég régóta.
szefi 2009.09.13. - 23:19
Csodálatos mozgású táncos, elég csak ezt megnézni: http://www.youtube.com/watch?v=krbZ5V9Z-Bs&NR=1

Tényleg nem egyetlen férfi hastáncos, de itthon ő volt az első.
Greg 2009.09.15. - 11:25
Férfitől ez a mozgás meg ez a ruha simán Kék Osztriga klubbos. :)
Nadima 2009.09.15. - 11:41
Én is láttam már Őt táncolni, de én szívesebben nézem azoknak a férfiaknak a táncát, akik férfiként táncolnak. Magyarországon nincs ilyen. Az, amiről beszélt, még szimpatikus is lehet, nekem az előadás mód nem teljesen fér bele a hastánc kategóriába. Én is táncolok és a kezdetektől az a célunk, hogy a közfelfogással ellentétben, művészi rangra emeljük a hastáncot, még ha csak a saját színvonalunkon is. Ehhez szorosan kapcsolódik a nézőkkel fenntartott szemkontaktus, a színpadi viselkedés és nem utolsó sorban a színpadon kívüli viselkedés, öltözködés, sőt, még a magánéletbeli viselkedés is. Ne csak akkor legyen táncos valaki, ha felveszi a fellépő ruháját! Néha az Ő előadásmódja (konkrétan amikor a nézők között láttam táncolni...), nehezíti a dolgunkat. De mivel a szabad akaratot tiszteletben tartom, úgy az Övét, mint a nézőkét, ezért úgy gondolom, valóban fontos az is a táncban, hogy önkifejező legyen. Aki akarja megnézi, aki nem akarja, nem.
Abban tökéletesen igaza van, hogy egy tanárnak folyamatosan kell magát képeznie. Tánctudásában is!
További sok sikert kívánok Neki és a cikk írójának is!
Harle 2009.09.15. - 13:03
Zoltán magánéletét, színpadon kívüli viselkedését miből tudod megítélni?
Ismered a mondást: ne ítélj, hogy ne ítéltess! Ennek van folytatása is: 'Miért látod meg a szálkát embertársad szemében, amikor a magadéban a gerendát sem veszed észre?' (Mt 7:3)

Egyébként meg: 'Virescet vulnere virtus'.
Peace! :)
Kanizsai versenyző 2009.09.15. - 13:22
Kanizsán láttam Zolit fellépni, bámulatos volt ahogyan minden porcikáját uralta és a közvetlensége is felejthetetlen. A tánctudását (is)kéne fejleszteni? :) Szerintem sokan örülnénk, ha ilyen MŰVÉSZI szinten tudnánk táncolni. Nadima, Zolit személyesen ismered, hogy magánéleti dolgokat emlegetsz vele összefüggésben?
Nadima 2009.09.16. - 21:54
Kedves Harle! Az Ő magánéletéről szót sem ejtettem, ezek szerint rosszul fogalmaztam. Kimondottan a műsor részeként, a nézők között előforduló, számomra kicsit furcsa kontaktus kereséséről ejtettem pár szót. A többit általánosságban mondtam Kedves lektorom! Hozzászóltam, hát tessék! Peace! Valóban! :-)
Nadima 2009.09.16. - 22:03
Kedves Kanizsai versenyző. Neked is csak azt tudom válaszolni, stilisztikai hibát vétettem. Nem az Ő magánéletére utaltam. Miért evidens, hogy én is beállok abba a sorba, mint aki a Kék Osztriga Klubot emlegette?
Elnézést a tévedésért!
Én nem azért írok véleményt, hogy bárkit is "fikázzak". Nekem az Ő tánca nem összeegyeztethető a hastánccal, de ettől még lehet nagyon JÓ! Azt, hogy az oktatóknak tanulnia kell, szintén nem rá értettem. Vannak más oktatók , akiknek fejlődniük kellene. Sőt, nekem mint táncosnak is fejlődnöm kell folyamatosan, ezért járok órára.
Kérlek Benneteket, Ti is tartsátok tiszteletben az én szabad akaratomat ill. véleményemet. Érdekes, hogy mindjárt ketten is rám szóltatok (ráadásul egyikőtök "név nélkül"), pedig nem voltam bunkó és tiszteletlen sem. Hahó! Nem a rosszindulatú net-maca vagyok!!!! Elmondtam a véleményem! De mondjuk állom a reakciókat is! Üdv!
Nadima 2009.09.16. - 22:15
És még valami! Egy táncos nem attól jó, hogy milyen izoláltan tudja mozgatni a testrészeit. Legfeljebb a break dance-ben. A hastán egy nőies, férfiakból erotikus gondolatokat kiváltó, NŐI tánc. És ezt jelen esetben, egy férfi táncolja. naná, hogy azt gondolják, kiparodizálja a nőket.
Azt is lehet, kb így:
http://www.youtube.com/watch?v=bh1oH1XWe84&feature=channel_page
vagy lehet még így táncolni férfinak:
http://www.youtube.com/watch?v=NX6ngnAYlSc&mode=related&search
Ha megnézitek, látjátok a különbséget. És Ők is JÓk!
Semmi bajom Seres Zoltánnal (nekem nem Zoli), csak egyszerűen az Ő előadásmódja nekem nem tetszik. (A cikkből kidrül, hogy ezt Ő jobban tolerálja, mint Ti.) Megengedhetem ezt magamnak? Köszönöm.
lazar vica 2013.08.12. - 20:56
Ő EGY CSODA !! EGY GÉNIUSZ !!!!!! MINDEN TISZTELETEM AZ ÖVÉ CSODÁLOM ! ÉS SZIVBŐL KIVÁNOK NEKI NAGYON SOK SIKERT! ÉS KIVÁNOM HOGY MINDEN ÁLMA ÉS VÁGYA VÁLJON VALÓRA !!!!!
Ő MAGA A CSODA A ZENE ...A TÁNC... ;-)