Ezt kell tudni a KRESZ-módosításról! - Közel 60 ponton változnak a közlekedés szabályai
2010.01.07. - 00:10 | Kálmán Viven
Végre a gyalogosok és a biciklisek is nagyobb biztonságban érezhetik magukat az utakon, hiszen elsősorban nekik kedveznek a legújabb KRESZ-módosítások. A legfontosabb tudnivalókat gyűjtöttük össze.
Egyre többen járnak biciklivel a tudatos környezetkímélés miatt. Valóban hasznos, hiszen gyors, a dugókban is lehet vele haladni, ráadásul fitten tart. Az egyre gyarapodó környezettudatos biciklis miatt hoztak új szabályokat. A kerékpárosok előre mehetnek a piros lámpánál, behajthatnak az egyirányú utcába forgalommal szembe, de az autósok jobb oldalán haladhatnak. Megfogalmazták a „nyitott kerékpársáv" fogalmát is, ami szabályozza, hogy az autó mikor sorolhat át a biciklisek sávjába (előzéskor, szembejövő autó előli kitéréskor és jobbra kanyarodáskor). A kerékpárosok akár az út közepén is közlekedhetnek indokolt esetben.
Hasonló változtatások érvényesek a motorosokra is. Ahogy a kétkerekű társaik, ők is előre mehetnek a pirosnál. Az autósokkal ellentétben használhatják a buszsávot (nemcsak kanyarodáskor.)
Új táblákat is bevezetnek idén. A piros háromszög, benne három egymás mögötti autóval, torlódásveszélyre hívja fel a figyelmet. Az autópályákra még intenzívebb fényvisszaverő táblákat akarnak kitenni, valamint elfogadták az elektronikus táblák használatát is.
Januártól minden traffipaxot tábla jelez majd, továbbá egységes sebességhatárt vezetnek majd be minden közúton.
Figyeljünk oda az új szabályokra, hiszen ezek már érvényben vannak! Jegyezzük meg: az, amiről nem tudunk, nem mentesít a büntetés alól!
A kormány elfogadta a KRESZ módosítását, a döntést követően több mint 60 ponton változnak a közúti közlekedés szabályai. Az általános szándék a változtatások mögött a védtelen közlekedők, gyalogosok és kerékpárosok védelme. A módosítás szemléletváltást alapoz meg a hazai közlekedésben, így egyre többek számára jelenthet valódi alternatívát a kerékpározás a tömegközlekedéssel vagy autózással szemben. A változások célja a szabálykövető magatartás erősítése, általuk több korszerű forgalomtechnikai megoldás bevezetése is lehetővé válik. A módosítással a legsürgetőbb, részben technikai jellegű változtatások történnek meg. Egyes szabályok egyszerűsödnek, egységesednek, új jelzőtáblákat vezetünk be, tömegesen előforduló forgalmi helyzeteket szabályozunk. A mai döntéssel egy tavaly nyáron megkezdődött egyeztetési folyamat zárult le, a változások 2010. január 1-jén lépnek hatályba. I. Az autósokat érintő változások II. A kerékpárosokat és motorkerékpárosokat érintő változások III. Gyalogosokat érintő változások (forrás: khem.gov.hu) |
Programkereső
Szavazás
Ön mit szeret legjobban a szombathelyi nyárban?
42% - A Savaria Karnevált.
7% - A rengeteg fagyizási lehetőséget.
8% - A sok gondozott parkot.
14% - A nyugalmat, amit a város atmoszférája áraszt.
20% - Csak az számít, hogy igazán meleg legyen.
Összesen 1907 szavazat
Új hozzászólás
Korábbi hozzászólások
Egy vastagon kiemelt mondat szúrja a szemem a cikkben, miszerint: „a kerékpárosok behajthatnak egyirányú utcába, forgalommal szembe”.
Ha egy biciklista csak ezen a hírportálon értesül a szabályok változásairól, akkor ő teljesen nyugodt szívvel fog legközelebb az egyirányú utcába forgalommal szembe behajtani, és meg fog lepődni, ha a rend tisztes őre megdorgálja őt, eme tette miatt.
A valóság az, hogy ezt csak akkor teheti meg, ha az egyirányú utcát jelző tábla alatt ezt kiegészítő tábla is jelzi.
Úgy gondolom, hogy ezt illet volna megemlíteni irományában, hiszen ez nem elhanyagolható feltétel.
Természetesen tudom, hogy eme hírportál nem a közlekedési szabályok elemzését tűzte ki célul, ám ha egy cikk erejéig mégis ezt a témát választotta, akkor illendő lenne nem félinformációkat közölni.