A Mamrei jelenés lelkész osztva borral - Sára újból menstruálni kezd
2021.07.19. - 10:00 | Levy
A mű kezdete a Bibliáig nyúlik vissza, amikor Ábrahámról olvastam. Öregek voltak már, s az Úrtól ígéretet kaptak – Ő és Sára, a felesége – hogy idős koruk ellenére gyermekük lesz. Sára erre megjegyzi, „idős korom ellenére legyen szerelmi örömem…?”
A MAMREI JELENÉS LELKÉSZ OSZTVA BORRAL
olaj, vegyes technika, 143,5 x 93 cm, 2009.
Vannak Istennek olyan ígéretei, melyek még kételkedés ellenére is beindulnak, ezzel rávezetve a személyt, hogy az ígéret él. Ábrahámnak három alak jelent meg ott, a mamrei pusztában, a déli forróság idején.
Ez a jelenés számomra egy nagyon misztikus, és transzcendens kép és élmény. Nyáron, amikor lüktet a meleg napsütés, és csak a lágyan fújó, déli szelet lehet hallani, ez a jelenés szokta gondolataimat megérinteni, s mint délibáb, a forró levegőből szublimálódik, koncentrálódik ki az égi személyek látogatása. E jelenség két fontos asszociációja a gránátalma, és a szári.
Szilárdfy Zoltán művészettörténész, pap barátom Izraelből hozott nekem egy gránátalmát. Ezt festettem és ragasztottam a műre. A szárit pedig Ágotámnak, feleségemnek vettem Krisna-völgyben, Somogyvámoson. Ez a bordó, tüzes szári kiválóan kapcsolódik a tüzes nedvekkel és magokkal teli gránátalmához, szemléltetve ezzel a menstruálás tüzes jelenségét, mely Sárában és Ágotámban, mint tüzes nőben megmozdul. Amikor feleségemnek ezt a szárit vettem, épp Dani fiúnkkal volt áldott állapotban.
A kompozícióhoz két előzmény-festmény tartozik, s az egyik épp a szári-téma. Ágotát 2005-ben ebben a száriban festettem meg, amint a transzcendens állapotból a matéria lépcsőin belép látható világunkba. Azt a festményt oszázsnarancsfa keretbe helyeztem.
A SZÁRI - olaj-fatábla, 70 x 35 cm, 2005.
A másik festmény a 2000-ben festett bajai alkotásom. Itt alkalmaztam ugyanis először fémből készült, hegesztett keretet. Azt a keretet egy nyírteleki lakatos barátom csinálta, az általam készült tervek alapján, s a bajai Duna-hidat ábrázolja konstruktívan op-art változatban.
BAJA ÉS A PINK FLOYD 1980 TELÉN - olaj-fatábla, 70 x 100 cm, 2000.
2008-ban a Művészetek Völgyében mutattam be II. Levyntgard ki- és beállításomat, s ezen állítottam ki Papp Ervinről egy töredéket.
NOVITIUS MOZAIK - olaj-kerámia, 47 x 39,3 cm, 2008.
Monostorapátiban volt ez az attrakció, ahol Illés Sándor barátom a plébános, akit igazán szeretek.
Ervin és Sanyi együttese adta azt a kiváló asszociációt, melyet képrejtvényként meg is festettem a mű kettős alapjának kőtábláit imitáló, hátsó boltívre. Ez lett a mű összetett címének folytatása: „lelkész osztva borral" ami máshogy olvasva PAP-PER-VIN -t jelent. Meg is található Illés Sanyi lenyomata, ahol a törtvonalat (a per vonalát) az áldozati asztal szemlélteti, amin a kenyértörés folyik.
A mű máshogy olvasott címe tehát: A MAMREI JELENÉS PAPP ERVINNEL.
Monostorapátiban kiváló vörösbort ittam.
Papp Ervin zsidó származású férfi, s így nagyon fontosak a héber motívumok. Elsősorban a felirat, mely „Szent, szent, szent a Seregek Ura" felkiáltást jelenti, hisz Ábrahámmal alapozta meg az ÚR az Ő földi seregét.
Maga az egész mű is héber szimbólumok összességén jelenik meg.
A hátsó tábla a mózesi kőtábla, az első - amin maga a mű van - pedig a lángnyelvű, héber írásjel. Az egészen így izzik a három égi alak megjelenése, lángszerűen, impressziós foltokkal megfestve úgy, ahogy az ÚR lángoszloppal vezette népét a pusztában, de lángnyelvekkel vezeti Szent Szelleme által is új seregét e térképbe ragadt emberi sivatagban.
Fontos volt, hogy sivataghoz illően, valódi homokot használjak a műhöz.
Ezt a transzcendensen biblikus alapot töri át a lángoló vulva írásjele, melyen keresztül megjelennek az első piros cseppek.
A fügefa termése és levele szintén utal a történet bibliai, de földrajzi eredetére is. A füge vulvisztikus termése, és a levél szeméremrejtő szimbolikája itt is megjelenik. A levél itt, mint fellebbent fátyol, bepillantást enged a dolgok rejtekébe, ahol Isten Dicsősége nyilvánul meg.
Bibliai nép! Ti zsidók, akiket fekete bárányként népek keresztjére feszítenek, rátok olvasva civilizációk bűneit. És ti népek, kik bibliát forgattok, s szeretetről beszéltek, milyen izzó vastrónt készítetek embertársaitoknak, ahol elolvad még a vas is? Az olvadt gyűlölet lávájának mélyéből szent emlékművet építetek népirtásotoknak? A szeretet katalizátora, az ima segít, hogy ez az emlékmű ráébresszen minden érző szívet, hogy a szörnyeteg bennünk van, de a teremtéskor, és ujjá születésünk alkalmával hatalmat kaptunk e sarokban leselkedő kényszer felett. A szentség tüze égette bele Sárába a hűséges feleség örömét, és a magasba törő lángok, melyeket atombombáink robbanása keltett életre, ugyanabból a mérhetetlen isteni erőből származnak, mely feltámaszt minden halottat, hogy minden térd meghajolva, és minden nyelv ujjongva dicsérje Őt. Erre a feltámadásra várnak a mauzóleum előtti, még kővé dermedt szellemek. Ezt a zsidó mauzóleumot Baján találtam a zsidó temetőben, s 2006-ban meg is festettem.
Az égetett emberek csontjainak hamuja égett bele a mamrei sivatagba és a kőtáblákba is, és így Levy sem tüntette el a műbe égett, hegesztéskor rácsöppent izzó vas-lávát, sőt egyenesen a képre kerültek azok az eszközök is, melyek a vas megmunkálásakor használatban voltak.
A Biblia azt mondja, hogy Ábrahámban nyer áldást a föld minden népe. A kezdeti, az első ígéret ábra-háma a mű lehámozott végkövetkeztetése, hogy Isten nem személyválogató, s így egyformán osztja ki minden áldását minden emberre, minden népre. Ezeket az áldásokat azonban csak HITtel tudja Levy is megragadni, magáévá tenni.
Programkereső
Szavazás
Ön mit szeret legjobban a szombathelyi nyárban?
42% - A Savaria Karnevált.
7% - A rengeteg fagyizási lehetőséget.
8% - A sok gondozott parkot.
14% - A nyugalmat, amit a város atmoszférája áraszt.
20% - Csak az számít, hogy igazán meleg legyen.
Összesen 1907 szavazat
Új hozzászólás
Korábbi hozzászólások