Egy amerikai város élete és halála
2021.09.16. - 07:30 | Szende András / Architextura Blog

Detroit városát a gépipar, majd az autógyártás tette naggyá, majd ennek válsága után következett be az elképesztő visszaesés. Az ötvenes években még majdnem kétmilliós városban ma hatszázezren élnek. Az Architextura Blog írása.
Detroit az amerikai városok tündöklésének, majd megdöbbentő bukásának mintapéldája. A város a 19. század második felétől nőtt ki "amerikai módra": a húszas években már milliós nagyváros volt, gépgyáraiban és az autógyárakban százezrek dolgoztak a futószalag mellett, és további százezrek az ez kiszolgáló ágazatokban.
A Brush-park, a város elegáns lakónegyede 1881-ben és 2013-ban. Képek forrása
A városban a munkásnegyedek mellett fényűző villanegyedek, majd art deco stílusú felhőkarcolók, színházak, mozik épültek. A csúcspont a második világháború idején volt, ekkor itt volt - Roosevelt elnök szavaival - a "demokrácia arzenálja", a várost lakói "motown"-nak, vagyis "motor town"-nak becézték. A virágkornak két okból lett vége: egyrészt az autógyártás részben áthelyeződött, részben automatizálttá vált, majd a japán és európai konkurencia meggyengítette az amerikai autóipart, másrészt éppen a gépjárműközlekedés elterjedésével megindult a városból való kiköltözés az egyre rosszabb hírű belső területekről. Ennek az is oka, hogy az Egyesült Államokban jóval nagyobb a mobilitás, mint Európában. Ha valakinek megszűnik a munkahelye, egyszerűen átköltözik egy másik városba, illetve államba. Ma Detroit a "romlás virágát" keresők szomorú zarándokhelye, egyfajta Pripjaty atomkatasztrófa nélkül.
A központi pályaudvar elhagyott csarnoka. Kép forrása
Hasonló folyamatok számos amerikai nagyvárosban véghez mentek: Pittsburgh, az egykor jórészt magyarok lakta Cleveland, Baltimore és még egy sor város ürült ki jelentős részben, mégis Detroit zuhant a "legmagasabbról a legmélyebbre" a lakosságszámot és az elhagyott épületek számát is tekintve. Komplett lakónegyedek, templomok, iskolák, kórházak, mozik, színházak sora áll üresen, sokszor a berendezéssel együtt. Illetve helyesebb lenne használni az "egykor ott álltak" kifejezést, hiszen a fosztogatások és a tűzveszély miatt az üres épületeket tervszerűen is lebontják, ami új városépítészeti fogalmat szült: ez az "urban prairie", vagyis a "városi préri".
A város egyik sűrűn beépült lakónegyede 1940-ben és 2010-ben. Képek forrása
A városépítészet történetének talán legelhibázottabb koncepciója a "városi autópályák" létrehozása volt, ami főleg az amerikai városokat tette teljesen tönkre. Lakónegyedeket lebontva vezették végig ezeket a gyorsforgalmi utakat a belvárosok és a városkörnyék között, hozzájárulva az óriási, több tíz kilométerre szétterülő kertvárosok létrejöttéhez, és a várostervezési szlengben "fánk városoknak" ("donut city") nevezett jelenség létrejöttéhez. A fánk város egy olyan település, aminek szélei körben erősek, fejlettek és jómódúak, míg a belső rész üres és gyenge, legfeljebb egy kis lekvár vagy töltelék rakható bele.
Detroit látképe a városi autópálya kiépülése előtt és után. Kép forrása
A lebontott épületek helye folyamatosan beerdősül, sőt, a növényzet az üres házakat is benövi az évek során, így pár évtized alatt olyan lesz a tájkép, mint a város alapítása előtti időkben.
Detroiti utcakép változása kilenc év alatt. Kép forrása
Az elhagyott Packard-autógyár. Kép forrása
A város kálváriáját talán legjobban az egykor megélhetést és büszkeséget adó ipari épületek állapota szemlélteti: ahol egykor autók, és háborús időben harckocsik ezrei gördültek le a futószalagról, most csupán elhagyott, üres épületvázak sorakoznak kilométeres hosszúságban.
Az elhagyott Adams-színház. Kép forrása
A családi házas és ipari negyedek mellett a belvárosban is megdöbbentő a kiüresedés: színházak, mozik, tánctermek tucatjai állnak bezárva napról napra rosszabb állapotban. Sokszor, még a székek, a díszletek is a helyükön vannak.
Elhagyott templom. Kép forrása
A hívek szinte menekülésszerű elköltözése számos templomot is ürességre kárhoztatott. Ez származástól és felekezettől függetlenül történt: kiürült és már lebontásra is került zsinagóga, unitárius, német protestáns, fekete metodista templom is. A magyar katolikus Szent-Kereszt-templom még tartja magát, sőt az utóbbi években még fel is újították.
A Cadillac-hotel 2001-ben illetve 2014-ben. Kép forrása
A hanyatlás hosszú évei után a város mintha bizonyos életjeleket mutatna: különösen a 2010-es évektől, a gazdasági fejlődéssel összefüggésben jónéhány belvárosi szálloda, és lakóház újult meg, sokszor szinte az utolsó pillanatokban. A kérdés csak az, hogy mikor érik el ezek a beruházások a kritikus tömeget, hiszen egy-egy felújított épületet még üres telkek és elhagyatott épületek "tengere" vesz körül. Mindeközben, nem meglepő módon a megmaradt város lakossága az ország egyik legrosszabb kereseti, szociális és egészségügyi statisztikáival rendelkezik, a város önkormányzata legutóbb 2013-ban került állami irányítás alá fizetésképtelenség miatt. A népesség a most közzétett 2020-as népszámlálási adatok szerint az utóbbi tíz évben további tíz százalékkal csökkent, 713 ezerről 639 ezer főre. A következő években kiderül, hogy ez volt-e a mélypont, vagy a város továbbhalad-e az erdővé való visszaalakulás útján.
Programkereső
Szavazás
Ön mit szeret legjobban a szombathelyi nyárban?
42% - A Savaria Karnevált.
7% - A rengeteg fagyizási lehetőséget.
8% - A sok gondozott parkot.
14% - A nyugalmat, amit a város atmoszférája áraszt.
20% - Csak az számít, hogy igazán meleg legyen.
Összesen 1913 szavazat
Új hozzászólás