A saját kék csendje - Radosza Attila tárlata a színházaulában

Képgaléria megtekintése2021.12.18. - 13:30 | Büki László 'Harlequin'

A saját kék csendje - Radosza Attila tárlata a színházaulában

"Minden vihar közepében köldökszerű út nyílik, s ezen úton kék csend száll" - Majd két év után nyílt új tárlat a WSSZ Galériában. Radosza Attila festő, grafikus dinamikus, keleti hatásokat is idéző kiállítását Oroszy Csaba festőművész nyitotta meg december 17-én.

HIRDETÉS

"Radosza Attila kettős szemlélettel rendelkező alkotó, aki miközben teljes mértékben részt vesz az alkotás hagyományos és ösztönös folyamatában, mintegy kívülállóként, szünet nélkül reflektál. Egyszemélyben és egyszerre dolgozik és feldolgoz, létrehoz és értelmez. (...) A művészet céljára és értelmére vonatkozó kérdésfeltevéseiben Radosza Attilát szubjektív idealizmusa, valamint eredendő melankolikus alkata vezeti. Az ilyen alkotó önmagába visszavonulva és az örök értékekre fókuszálva - az egykori bölcsek nyomdokait követve - vállalja az ezzel járó magányt és elszigetelődést, távol tartva magát a felszíntől, azaz a jelen társadalmi, gazdasági, politikai és más efemer - múlékony - történésitől.

A szín, a forma - akárcsak a hang és a dallam - elválaszthatatlan elemei a zenével is komolyan foglalkozó Radosza Attila művészeti világának. Egymást erősítve, egymásra kölcsönösen hatva hozzák létre azt az elengedhetetlen szellemi közeget, amelyben az elvonatkoztatott formák, hangulatok, érzelmek, gondolatok egy teljes, gazdag belső univerzum vizuális kifejeződéseivé válhatnak, miközben szellemi kisugárzásuk révén kapcsolatot teremtenek a jeleket értő és értelmezni tudó, fogékony nézővel - írja róla a Gesztus és Fény katalógusban Pápai Emese /PÁPAI EMESE: MOZGÁS, MINT LÉTFORMA/.

„Számomra megadatott az a képesség, ami a kép élvezetéhez elvezetett. Képek nézése által tudtam „katartikus" élményhez jutni és ez vezetett a képzőművészet felé... Nem volt érdekes a kép kora, témája, csak annak önmagában levő értékei, és ezek teljes bizonyossággal a zeneihez hasonló festői értékek" - vallja Radosza Attila, aki évtizedek óta festi a legkülönbözőbb méretekben többrétegű, erőteljes festőiségű, expresszív vászonképeit, melyeken a 2010-es évek elejéig dominált a kék szín.

"Be free, be blue - gondolhatta Yves Klein, amikor tüzes ultramarin képeit festette, be blue, gondolhatja, érezheti Radosza is, amikor kék gesztusait festette, helyezte el szürkés közegeiben, bár ő nem az a kölcsönvevő típus, ő a saját kékjét keresi minden értelemben. (...) Valami keserédes, titokzatos mélységi mámorba ránt magával Radosza, az anyagban testet öltő spirituális tartalmak tartományaiba vonzza és viszi a nézőt. A kékből először a szürke és fekete árnyalatai, minőségei felé mozdult, majd az utóbbi években a föld, a magma anyagai felé, barnák, vörösek, narancsos árnyalatok irányába. De a fekete-barna-szürke árnyalatainak kimeríthetetlen eszköztára, a klasszikus rembrandti, velázquezi atmoszféra meghatározó pillérei maradtak festményeinek.

2006 óta készíti az általa brutálisnak nevezett, nyers gesztusokból születő, később mégis lírai hangokon megszólaló fényt kapott gesztusait. Radosza Attila kitüntetett szerepeket szán egy-egy rétegnek, felületnek: az általa gondosan felépített anyagi minőségek gondolati-indulati rétegekké minősülnek, intellektuális üzeneteket, szent és profán tartalmakat szólaltatnak meg. Nagylélegzetű festői mozdulatok hanyatlanak misztikusan monokróm, mély tereibe. Vaskos festékpászmák ölelnek körbe erotikusan bársonyos sötét helyeket és felületeket. Az emóció és az imágó a nagyívű, meg-megtorpanó,
majd irányt váltó gesztusokban és festék-alácsordulásokban szólal meg, követeli létjogosultságát" - írja Tolnay Imre Gesztusok mélyén című elemzésében.


"Minden vihar közepében köldökszerű út nyílik, s ezen úton kék csend száll" - Radosza Attila festő, grafikus dinamikus, keleti hatásokat is idéző kiállítását Oroszy Csaba festőművész nyitotta meg december 17-én. 

Forrás: Radosza Attila - Gesztus és Fény

A hírhez tartozó képgaléria

Új hozzászólás