Kis magyar értelmező képtár

2021.12.22. - 07:30 | Levy

Kis magyar értelmező képtár

A magyar nyelv asszociatív változatosságát, furfangos értelmezési lehetőségeit bizonyosan mindenki észrevette már. A hétköznapokban ugyanúgy, mint az irodalom nyelvén, de legjobban mindenképp a humorban érhetjük tetten ezt a sokszínűséget, például amikor Besenyő Pista bácsi Margittal próbál szót érteni, miközben Evetke asszisztál Anti bácsival az egészhez.

HIRDETÉS

Természetesen ez a fonetikus magyarizmus szépen belefészkelődött festészetembe is, nem egyszer bizarrmatlanságokkal fűszerezve azt. A továbbiakban ilyen alkotásimból állítottam össze egy adaggal.

Elsők között mindenképp a Főzemény c. kompozícióm szerepel, amely egy asszociáció a kortárs művészeti, festészetei élvezetre. Mint tudjuk, és egyre gyakrabban találkozunk vele, korunk festészete már igen messzire kanyarodott az alázatos munkától, sőt mi több, az ilyen festészet igencsak behúzódott a giccsek tartományába. Napjainkban az elismert, elfogadott festészet nem más, mint élvezet, legtöbb esetben festékekkel. Itt már teljesen mindegy, hogy mit ábrázol, hogyan, mivel készül, a lényeg, hogy alkotója piszkosul jól érezte magát, amikor művét létrehozta, de az is lehet, hogy katartikusan színlelet vajúdáson ment keresztül.

A néző, a közönség, a gyűjtő pedig tágra zárt elmével ámul, hogy micsoda ordenáré műnek adhatja át magát. A kortárs szakáccsal asszociáltam, amikor ezt a jelenséget áthelyeztem a főzés világába. Az ilyen főzőmester már nem rendszer, szakácskönyv és hasonló, bevett szokások, ismeretek alapján készíti főzeményét, hanem élvezkedik: a fazékba mindent belerak, amit keze ügyében talál, s valójában teljesen mindegy, hogy mi fő ki belőle, a lényeg, az élvezet. Az viszont már teljesen kétséges, hogy ki fogja az ilyen alkotást megenni... Mert amíg a festészeti főzemény agyunkra hat, és lehet, hogy csak évtizedek múltán éri el hatását, addig a konyhai főzemény a gyomrunkba kerülve elképzelhető, hogy másnapra már elvégzi munkáját - persze, ha valaki egyáltalán meg tudja enni.

FŐZEMÉNY - Etessünk művészetet - Hangoskép citrom-mellű női akttal - vegyes technika, 40 x 60 cm, 2004.

A Főzemény egy másik vetülete a Brutál. Kortüneteink között egyre erősebben érezteti hatását az állatvédelem. Van persze az ügynek több vetülete is, melyhez átgondolttalansága ad létjogosultságot, hiszen állatok közé soroljuk a kutyák és lovak mellett az egeret, a patkányt, a gabonaszipolyt, a krumplibogarat, a szúnyogot, és a derítőgödreinkben, szennyvíztisztítóinkban otthonra talált, gasztronómiai élvezetek közepette elfogyasztott állat-hegyeinket, melyeknek salakanyagai lelnek eme helyeken végső, metamorfizálódó menedékre. Veteményes- és gyümölcsöskertem növényeit azonban nem mérgekkel védelmezem, hanem csapdákkal, melyeknek lakói végül tányéron találják magukat.

BRUTÁL TÜKÖRTOJÁSSAL - kisplasztika, vegyes technika, 2017.

Főzés mellett karöltve sétálgat a sütés. Képviselőfánkom valóban egy képet visel, egyéb asszociációk közepette.


KÉPVISELŐFÁNK - kisplasztika, vegyes technika, 2000.

A főzés-sütés esztétikája a festészet esztétikájával analóg, függetlenül attól, hogy korunkban kortárs magyarázóknak kell műelemezni, hogy az esztétikai élményt fel tudja fogni, még mindig a realitások talajából táplálkozó agyunk.


EZ TÉTIKAI ÉLMÉNY - olaj-vászon, 30 x 40 xm, 2004.

Anyám sokat mesélt gyermekkoromban Balatonlelléről, ahol unokatestvérinél töltötte nyarainak egy részét. Ez a Balatonlelle szó annak idején mindig valamiféle cicisztikus víziókat keltett bennem, amely aztán az ezredforduló után ki is fejeződött.


BALATONMELLE ALSÓ-FÖLSŐ - olaj-fatábla, 39,7 x 50,3 cm, 2017.

A női mellek nagyon sok festőt megihlettek, s már a reneszánsz idők előtt kezdett szép lassan megjelenni a festészetben. Természetesen akkor még vallásos formában, de alkotójuknak biztosan élményt jelentett, amint ecsetjeikkel simogatva alakítják ki ezeket a vonzó formákat. Nem véletlen, hogy engem is több művészeti megfogalmazásra inspiráltak.


MELLKÉP - olaj-kerámia, 40 x 25 cm, 2017.


TÖK JÓ MELLTARTÓK - kisplasztikák (kavics, korsótök) 2015.

A sok-sok olajjal festett képek között az egyik nem véretlenül készült.


VÉRKÉPEM - vér-fatábla, 20,5 x 25,5 cm, 2004.

A következő alkotás teljes nevemmel, a Bihari Puhl Leventével asszociál.


BIHARI PUHR HAB - purhab-farost, 35 x 35 cm, 2001.

A Genesis együttes 1991-es, We Can't Dance albuma segített hozzá, hogy ráébredjek Phil Collins természetszeretetére.


CLOROPHIL COLLINS - olaj-hársfa, 46,5 x 30 cm, 2004.

Lányomat, Yndát tablókép-portrék rajzolására kérte fel akkori iskolája, az arcképeket karikatúra formában kellett előadnia. Közben készült el egy sajátos asszociációm Ynda rajzai hatására.

TAPLÓKÉP - olaj-tapló, 12,5 x 23,5 x 15,5 cm, 2001.

Erika viszont ezoterikus gondolatokat generált bennem.


EZ OT(T) ERIKA - olaj-fatábla, 25 x 20 cm, 2005.

A 70-es évek elején láttam egy filmet, amely mélyen hatott rám. Henri-Georges Clouzot rendezésében elevenedett meg Georges Arnaud regénye. A történet az ezredforduló évében érett festészeti kompozícióvá, amit egyik, siófoki sétám közepette, bepillantottam egy ordító udvarba.


A FÉL ELEM BÉRE - olaj, vegyes technika-fatábla, 43 x 53 cm, 2000.

Nagy, virtuális mesterem, Salvador Dali is megfogalmazódott néhány alkotásomon, melyek közül itt láthatunk egyet.


MásikolDali KÉP (A-B) - olaj, vegyes technika-farost, 27,5 x 50 cm, 1997.

Imre Sándorral közösen készült kapitalista alkotásunk


TŐKÉSRÉCE - Imperialista kacsa - kisplasztika, 51 x 48 cm, 2005.

Végezetül még néhány tetten ért bizarrmatlanság


MÉRLEGKÉPES KÖNYVELŐ - vegyes technika-könyvborító eleje, 24 x 18 cm, 2004


FŰRÉSZ - vegyes technika, 16 x 12 cm, 2004.

Keretezés közben fejlődtek tovább a dolgok egészen a beteljesedett képtelenségig.


MINTAHEGYEK - kisplasztika (képkeretmintákból) 50 x 28 x 11,5 cm, 2001.


KÉPTELENSÉG 

Kiállításaimon és műtermemben is gyakran jegyezték meg rólam, hogy képmutató vagyok. Hogy miért is? „Az kizárt dolog, mert nem tudom"

Új hozzászólás