„Amikor Tóth Csaba festőművész teste volt a vászon"- avagy expresszivitás a rendszerváltás előttről

Képgaléria megtekintése2010.05.05. - 16:47 | Takács Lilla - Fotók: Makrai Tamás

„Amikor Tóth Csaba festőművész teste volt a vászon"- avagy expresszivitás a rendszerváltás előttről

Kuriózumszámba menő kiállítás megnyitóban lehetett részünk hétfőn este hat órakor a MEDIAWAVE programsorozat keretében. Az MMIK Élő-tér Galériájában Kisléghi Nagy Ádám és Tóth Csaba huszonöt évvel ezelőtt készült, azóta most először nyilvánosságra hozott Akciófestés című performance-át tekinthettük meg. A képek iszonyú energiát hordoznak magukon és persze a korszak súlyát, amit Karácsony László képzőművész tánca és Rasperger József grafikus művész beszéde tett még érzékletesebbé.

HIRDETÉS
Adott egyszer Aczél elvtárs ugye, aki az akkori kultúra, az ideológia, a tájékoztatás szinte minden területét az irányítása alá vonta, így a képzőművészeti életre is a három "T", vagyis a támogatás, tűrés, tiltás elmélete volt érvényes.

Na meg itt van ez a maroknyi, változásra és friss levegőre szomjas fiatal, aki nem elégszik meg a borzalmas középszerűségével, és elkezdi szervezni önnönmagát.

Laza csoportosulások alakultak, Szentendrén az Európai Iskola követői, a Zuglói Körben az alternatívok találtak egymásra már az 1960-as évek elején, 1965 körül jelentek meg a szürnaturalisták, az Iparterv Csoport 1970-ben újgeometrikus absztrakcióval nyitott utat magának. Az avantgárd törekvések mellett jelentős maradt a hagyományok megújítására törekvő csoportok működése is.

Ebben a korszakban kezdődtek az úgynevezett happeningek szerveződése. A szó eseményt, történést jelent, gyökerei a 20-as 30-as évekig, a futurizmus, dadaizmus gyökeréig nyúlik vissza. Fő képviselői közé tartozik Dali és Moholy Nagy László. Gyakran jelennek meg a korszak nagyjai a zárt eseményeken, így tiszteletét tette Hamvas Béla, Weöres Sándor és Pilinszky is. Mindezt a titkosrendőrség kémeinek figyelésével természetesen, hiszen ez a fajta előadás erősen a tiltott kategóriába volt besorolva.


Az amerikai Alan Ginsberg így határozza meg a jelenséget:

„...a zavaros világ logikájának való alávetettség,vagyis a résztvevők lemondanak arról az illuzórikus jogukról, hogy a véletlen felett befolyást gyakoroljanak és beismerik a tökéletese kiszolgáltatottságuk tényét egész a fizikai megsemmisülésig."

Pontosan ez van jelen a kiállítás fotóinak témájában is, a krisztusi test, "... és megfoszták őt ruháitól", a kiszolgáltatottság, amikor a művész teste maga a vászon, amit festékkel illetnek.

Ezt Karácsony László a következőképp foglalta össze:

"Amikor Tóth Csaba festőművész maga volt a vászon, akkor a képi megtestesüléssel kísérletezett, vagy csak egy érvényes gesztuskisüléssel, azonosult a festék-véres születéssel? Lehetséges, már maga sem emlékszik világosan, de íme itt maradtak a színszegény fényleképezések, mint afféle „tényfékezések". Talán a meg nem száradó festészetet meghirdető, emlékezetes festék-feredésről, megadattak számunkra a találgató tévedések."

A happening nyugaton polgárpukkasztó gesztus, egyfajta unaloműzésként van jelen, Magyarországon pedig az aktív konstruktív tevékenységtől való elfordulást jelenti.

A kiállítás megnyitója megemlékezik Hajas Tiborról is, akinek munkássága versekből, szépirodalmi igényű esszékből, egy regényből, akciókból, performanszokból és fényképtablóként véglegesített - valójában a közönség kizárásával, fényképezőgép előtt végrehajtott - body art akciókból áll. A hagyatékában fennmaradt tárgyak némelyike - performanszok és filmfelvételek kellékei - műalkotás.

Mély expresszivitás pillanatai láthatók, egyfajta szakrális kiteljesedettség van jelen a képeken. A lencse másik oldalán két fotográfus hölgy állt Tóth Lívia és Hegedüs Ágnes személyében. Az eredményt maguk a résztvevők is most látják először ilyen méretben. Nagy Ádám akkoriban még expresszív stílusban festette a képeit melyek témában is harmonizáltak a jelenlegi kiállításéval.

Mint azt Rasperger József elmondta, a figyelemfelkeltő alkotások gyakran a társdalom féltést próbálják kifejezésre juttatni. Atomvillanás címet viselő vászon, rajta a művész testének lenyomatával és a maghasadás képletével a legelső Föld napja rendezvényen került kiállításra Szombathelyen.

Tisztelet és elismerés és képekért, hiszen a társadalom elfojtott problémáinak felfedése, az azokra irányuló figyelem felkeltés, vagy egyszerűen, csak ahogyan a nyitó performance-ban láthattuk, a nézz és láss hatás, a szemről leszabott sötét ragacs, a rendszerváltás utáni kábulatból való ébredés még mindig és egyre inkább aktuálisak.

Ismeretlen művek a rendszerváltás előttről

Akcióművészeti fotográfiákból nyílt kiállítás a MEDIAWAVE egyik helyszínén, az MMIK Élő-Tér Galériájában hétfő délután. A Tóth Csaba és Kisléghi Nagy Ádám képeit bemutató tárlatot Rasperger József grafikus nyitotta meg, aki a szocialista időszak kultúrpolitikáján keresztül világított rá a két alkotó munkáinak - és a happening - jelentőségére.

A hatvanas években jelentkezett először az antiművészetként fellépő alkotói tevékenység, ami különböző happeningek keretein belül folyt, mindig valamilyen tiltakozást szimbolizálva. Az akcióművészet produktumai nagyon szűk réteg előtt, de szinte kivétel nélkül „nyílt téren" készültek, a munkákat pedig sosem mutathatták be a nagyközönségnek. Az új alkotói móddal kapcsolatban Rasperger József beszélt a három 'T' jelentéséről, valamint a korszak kultúrpolitikai vonzatáról is. Az időben zajló cselekmények legjobb lenyomata a fotográfia, a szocialista korszak munkáival pedig csak mostanában ismerkedhet meg a széles közönség, de a közeljövőben még számos kiállítás, illetve fotóalbum készül az időszakra jellemző tiltott művészet munkáiból. Ez azért fontos, mert vannak olyan életművek, melyeket csak most vesznek majd elő, s csak ezért írnak róluk - hangsúlyozta Rasperger József.

Tóth Csaba és Kisléghi Nagy Ádám munkái abban különböznek kortársaik akcióitól, hogy ők közönség nélkül hajtották végre performanszukat, hiszen testfestészeti munkájuknak csak két fotográfus hölgy volt tanúja. Hihetetlen erővel hatnak ezek a fotók az emberre, az az energia, ami az alkotókban volt, sugárzik a képekből. Fantasztikus lehetett az a néhány perc, amíg ez az akció zajlott, az expresszivitás pedig - ami akkor Kisléghi festészetét jellemezte - látszik a pillanatképeken is.

A kordokumentum mellett fontos kiállítás ez azért, mert aktuális, sőt egyre aktuálisabb témát választ alapjául. Hiszen a testfestészetet már régen felfedezték, de ez nem azonos azzal, amire ma használják, gondoljunk csak a népszerű tetoválásokra, ami már csak a kommercializált változat - fejezte be megnyitó beszédét Rasperger József.

A tizenhat fotóból álló Ismeretlen művek a rendszerváltás előttről címmel nyílt kiállítás megtekinthető a MEDIAWAVE ideje alatt az MMIK földszinti kiállítóterében.


A hírhez tartozó képgaléria

Új hozzászólás