Keleti ritmusok papnői – I. Savaria Hastáncfesztivál

Képgaléria megtekintése2010.05.25. - 03:15 | Mira - Fotók: Csizmazia Ákos

Keleti ritmusok papnői – I. Savaria Hastáncfesztivál

Hagyományteremtő szándékkal került megrendezésre május 22-én, a tánc fővárosában, Szombathelyen az I. Savaria Hastáncfesztivál. A főszervező Shamila Hastánc Egyesület célja - a szórakoztatáson túl -, a különböző tévhitek és előítéletek eloszlatása, az igényes, művészi előadás hirdetése, a műfaj sokszínűségének bemutatása volt.

HIRDETÉS

A rendezvénynek a társszervező Megyei Művelődési és Ifjúsági Központ adott otthont, ahol a megfelelő színpadi technikával felszerelt színházteremben minden feltétel biztosított volt a maratoni hosszúságúra sikeredett tánc-show lebonyolításához.

Az est folyamán három felvonásban, tizenegy csoport előadását tekinthette meg a nagyérdemű. A fesztivál sztárvendége a hazai orientális tánckultúra egyik jeles képviselője, Mahasti volt. Az esemény szüneteiben hastánckellékekkel és kosztümökkel is gazdagodhattak azok, akik elcsábultak a táncoktól, vagy „elolvashatták" az Élő-Térben kiállított, a rendezvényhez kapcsolódó, hastánccal írt történeteket - fotókon elmesélve. A tánc mellett a költészet is teret kapott Rajmon Zsuzsa tolmácsolásában, valamint az élő zenének is kiemelt szerep jutott, Boronyák Adrienn (hegedű) és Háklár Attila (darbuka) előadásában.

Sajnos a fesztivál iránti érdeklődés szerényebb volt az előzetes várakozásoknál, ám ez sem vette el a változatos és szemet gyönyörködtető tánckosztümökben fellépő előadók lelkesedését. Az első alkalommal megrendezett seregszemlén a keleti táncok változatos stílusaiból kaphatott ízelítőt a publikum. Többek között élvezhette a fátylas tánc, a dobszóló, az orientális cigánytánc, a klasszikus raks sharki, az ízisz-szárnyas tánc, a kardos tánc, az indiai és a törzsi fúzió, a legyezős tánc, a latin-arab fúziós tánc, a bollywoodi stílus, a núbiai tánc, a felső-egyiptomi és a saidi botos tánc nyújtotta mozgásélményt.

A műsor harmadik részében bemutatkozó ringó csípőjű táncosok már csak a legelszántabb orientális táncimádók figyelmére számíthattak. Mindeközben a színfalak mögött a harmadik óra környékén a háremek légkörét idéző „csivitelő", izgalmas hastáncélet kerekedett. Egymást lelkesítették a keleti ritmusok „papnői", és együtt fohászkodtak az égiekhez egy-egy nehezebb, a táncostól nagy összpontosítást igénylő produkció sikeréért. Ez az egyre növekvő, bensőséges hangulat talán a hastánctalálkozók légkörét idézte meg, ami korántsem volt baj. A gálaműsor összességében betekintést engedett az orientális tánckultúra sokszínűségébe, s aki végignézte, valóban rácsodálkozhatott arra, hogy stílustól függetlenül mennyi értéket foglal magában.

Az esemény másik képgalériája ide kattintva megtekinthető!


Az I. Savaria Hastáncfesztivál fellépői

  • Shamila és a Kelet Virágai
  • Gyenis Boglárka
  • Habibi Orient
  • Henina Tánccsoport
  • Jabe Raks
  • Khadar Hastánc - Mercedes
  • Mahasti
  • Mira Orient Art
  • Nasreen és az Ezer Rózsa Kertje
  • Novák Viktória és a Tribe Paganicae

A hírhez tartozó képgaléria

Új hozzászólás

Korábbi hozzászólások

S. L. 2010.05.25. - 09:22
Kár (diplomatikusan szólva), hogy a cikk illusztrációjaként sem a főszervező, sem tánccsoportja nem jelenik meg, pedig volnának alkalmas képek...
A fesztivál iránti "szerényebb érdeklődés" több, mint 200 főt jelentett, tekintve, hogy a mintegy 380 fő befogadására alkalmas teremben - az első 3 sor kivételével - nemigen maradt szabad ülőhely...
Egyebekben a cikk nagyon jó, tetszik, betekintést enged a színfalak mögötti világba, amit a "nagyérdemű" nem láthatott.
Csődör 2010.05.25. - 09:57
Nasreen Ezer Rózsa kertje is fellépett. Azokban a szép piros rucikban.
S. L. 2010.05.25. - 10:09
Nasreen - Ezer Rózsa Kertje, így igaz, és még Mira Orient Art is fellépett! A műsorvezető pedig Rajmon Zsuzsanna volt. :)
Harle 2010.05.25. - 10:13
Igen, meg a Mira Orient i "kimaradt", pedig a vezetőjük írta a cikket...:) Egyébként meg SOHA nem lehet olyat írni, amivel mindenki elégedett... a főszervező mindjárt a felvezetőben megemlítésre kerül, az illusztrációt meg hadd döntse már el a hírszerkesztő.... ahelyett hogy örülne kedves SL : beszámoltunk KÉT képgalériával az eseményről, inkább a "***olás" megy ezen is. A képekből meg sajnos tényleg nem jön le a "tömeg", még a félházé sem.
S. L. 2010.05.25. - 10:51
Szia Harle!
Jó itt látni! Látom, a helyreigazítások gyorsan meg is történtek, ami jó dolog, hogy így működik. Egyébként nem értem, miért írod, hogy nem lehet olyat írni, amivel mindenki elégedett... Lehet, hogy így van vagy így érzed, de én most pont, hogy dicsértem a cikket! :) Én itt kis ellentmondást érzek. A tömeg a képekből valóban nem jön le, mert (természetesen) nem a közönséget szokták többnyire fotózni, és kérdés, mikor készül az a bizonyos kép, amit nézünk... Az illusztrációt természetesen a hírszerkesztő döntse el, de vannak azért ennek is különböző (írott és íratlan) szabályai, amit ő bizonyára jobban tud, mint én..., de én a szerény ismereteimmel is furcsállom ezt (igaz, én nem vagyok pártatlan - ez kiderülhetett -, de pártatlanul is ezen a véleményen voltak, akiket megkérdeztem, ugyanis sokat fióztam rajta, érdemes-e ezt szóvá tenni - így utólag már nem tenném meg, hogy így egymást közt mondjam...). Egyébként igen, örülök és köszönöm/köszönjük a nagyszerű képeket, beszámolókat! Ezért is szerepel(t) a vaskarika az esemény támogatói között. További szép napot mindenkinek! :)
Mahasti 2010.05.25. - 11:14
Nagyon jó kis cikk, és külön jó, hogy a színfalak mögötti hangulat is említésre került. Ezekből a "legjobb pillanatokból" maradnak ki a nézők, pedig itt aztán zajlik az élet és forró a hangulat. :-)
Shamila 2010.05.25. - 13:22
Kedves Mira! Köszönöm a cikket! Örülök, hogy sikerült felhasználnod hozzá, amit átküldtem! :)) A Vaskarikának pedig köszönöm a sok-sok képet!
Mira 2010.05.25. - 14:04
Szép napot mindenkinek!
A fesztivál iránti szerényebb érdeklődés leírásakor nem a szubjektív véleményemet fejeztem ki, nem az eseményt kívántam vele minősíteni és főleg nem létszám jelentést készíteni. Az est folyamán és a szünetekben több emberrel (táncos, néző, nem táncos és nem néző) beszélgettem, ennek az eredményét olvashattad kedves S.L. Miért baj az, ha mertek nagyot álmodni és akár teltházas rendezvényre számítottak...
Korrekt cikket kívántam kiadni a kezem közül (hogy az elfogultság vádjának a gyanúja se férjen a közelembe) és arról tudósítani, amit tapasztaltam, ezért a színfalak mögötti történések krónikája, hisz az est nagy részét ott töltöttem- táncosként. Egy más perspektívából éltem meg a fesztivált, mint firkász ezt igyekeztem előnnyé kovácsolni.

Nasreen, bocsi ezt elhibáztam! Igykeztem abc sorrendbe szedve (a főszervezőt kiemelve, bár itt Mahasti is besértődhetett volna, hogy a sorban szerepel a neve, pedig a cikk sztárvendégként említi ) felírni a fellépőket, mert nem szerettem volna helyezési vitákat indukálni és találgatások megindítójává válni, hogy vajon akit később említek, annak a csoportnak a szereplését alulteljesítőnek éreztem a többihez mérten? Bocsi a csoportomnak is de már úgyis megszoktátok!
Nem utolsó sorban bocsánatot kérek a verset szavaló hölgytől, akinek a nevét egy korábbi listáról kerestem ki, azon még úgy szerepelt.

A cikkért kapott dicséreteket köszönettel bezsebeltem!
Harle 2010.05.25. - 14:17
Felesleges bocsánatot kérni, sajtóhiba, elírás mamutmédiumoknál is van, ráadásul ők azért még honoráriumot is kapnak ;) - korrigáltuk, ergo probléma letudva. A cikk pedig számos színes saját gondolatot tartalmaz, minimálisan felhasználva a beharangozó sajtóanyagát. :)

S.L: azért írom, hogy nem lehet olyat írni, amivel mindenki elégedett, mert hiába a "bennfentesség" (Mira fellépett), hiába a két képgaléria, az eseménynek adott prioritás, mégis első reakcióban a kritika és nem a köszönet jön. Nem tudom, csak sejtem, hogy Mahasti, mint sztárvendég van a hír főképén (elnézést, ha tévedek... :) ), belül meg Novák Vikiék és a cikkíró (aki biztos nem örül a szelekciónak, mert nem úgy ismerem, mint aki nyomulna és remegne azért, hogy feltétlenül szerepeljen a fotója a cikkben.). Aki meg beszerkesztette a cikket, és hozzá a fotókat, biztosan nem tudta képről azonosítani, hogy ki a főszervezője az eseménynek... ;)
Eszter 2010.05.25. - 16:24
Sajnos tény, hogy a 3. felvonásra már nagyon megfogyatkozott a nézősereg, ami a hangulatot valóban meghitté tette, ugyanakkor kár, hogy az abban a blokkban fellépők táncát kevesen élvezhették. Ez mit sem von le az est értékeiből, valóban sokszínű,színvonalas előadásokat láthattunk, de talán tanulságul szolgálhat a jövőre nézve. Én magam fellépőként szintén résztvevője voltam a színpad mögötti készülődésnek, tényleg jó volt együtt izgulni egymás sikeréért.
A szokásosnál bőségesebb fényképtermésért pedig külön köszönet, nagyon sok szép kép született, egyik-másik visszaadja az önbizalmam:))!
Egy "rózsaszál":)
Nadima 2010.05.25. - 22:44
Kedves Egybe(GY)Ültek!
Úgy látom a helyzet még nem javul, még mindig nem az a fontos, hogy volt egy rendezvény, nem kis szervező munka által, hanem vívjátok a hatalmi harcokat! Olyan jó lenne, ha úgy ülhetnék végig egy rendezvényt, hogy utána nem kellene ezeket a hozzászólásokat olvasnom!
Szépek a fotók, változatos volt a műsor (bár valóban kicsit hosszú volt) És még rólam is van fotó, pedig fel sem léptem! A nézők létszáma az én tapasztalataimnak megfelelt, valami miatt a környék lakosainak nem annyira szíve csücske ez a műfaj (vagy más az ok). Az viszont kellemes meglepetés volt, hogy az est végére nem fogytak el annyira a nézők és a táncosok is jócskán ott maradtak. Négy csepregi fesztivál megrendezése után mondhatom, hogy nem kis feladat egy ilyen program szervezése.
Egy valamiben viszont nagyon csalódtam: Mahasti színvonalas WS-én (ahol egy botos koreót tanultunk), mindösszesen öten voltunk, abból hárman Mohácsról érkeztek. Nem tudom, hogy ennek oka a hiányos tájékoztatás volt, vagy az, hogy itt a környéken már senki nem tud tanulni pl. Mahastitól. A közeljövöben szeretnék egy átfogó közvélemény kutatást tartani e témában a környező táncosok körében, kitől és milyen stílusban szeretnének tanulni! Félre tehetnénk a személyes ellentéteket és foglalkozhatnánk azzal, hogyha egy bp-i táncos ide utazik, hogy tanítson, megtisztelhetjük a jelenlétünkkel, mert biztosan tanulunk belőle!
És még mindig a szeretet a legerősebb energia!
Köszönöm a szervezőknek, a fellépőknek és a vaskarikának az estét!
Nasreen 2010.05.25. - 23:56
Drága Mira! Tudom, hogy véletlenül maradtunk ki, ismerlek annyira :-) semmi gond :-)
A fotósoknak köszönet a sok képért, Adrinak pedig gratula a szervezéshez, mi nagyon jól éreztük magunkat :-)
Örülök, hogy a szombathelyi táncosok mellett Mahastival is újra találkozhattam :-)
Betti - Nasreen
Harle 2010.05.26. - 01:05
Kedves Nadi! Szerintem meg pont, hogy sok minden változott, és ehhez Shamilának kellett szerveznie egy hastáncfesztivált... Egy olyan táncosnak, aki nem innen származik, s aki gondolom nem mérlegelt, hogy kiket hívjon meg és kiket hagyjon ki, hanem végre összederbukázta a helyi hastáncsoportokat, akik egész szépen megfértek egymás mellett a színpadon, és egymással a kulisszák mögött. Márpedig ez önmagában is húhanagy előrelépés!! :) Még ha pacsizás és egytányérból falafel-fogyasztás nem is vót! :DD Vagy félreértettem, amit írtál? :) Milyen hatalmi harcokra gondolsz? Amit SL kifogásolt, az "szimplán" hírszerkesztési kérdés, és a táncosok egymás közti viszonyához semmi köze. Más probléma meg nem merült fel, mindenki udvarias, és pozitív, hendsékel a vaskarcsival, nekünk meg dagad a keblünk, lassan már 75B-s. ;))))))
Nadima 2010.05.26. - 18:53
Kedves Harle!
Igen, félreértetted. Egyáltalán nem a táncosokra gondoltam, bár hidd el ott is van mit csiszolni.
Én éppen köszönetet mondtam mindenkinek ezért az estéért, a "hatalmi harcok" itt folytak. Szerintem, de csak szerintem, megtette volna egy "Elnézést a hírszerkesztési hibáért" is. De ha bele akarok kötni a másikba, akkor mindig találok okot. Úgyhogy vedd (vegyétek) úgy, hogy nem szóltam! Sziasztok! :-))
Dart 2010.05.26. - 19:02
Szívesen megyünk akár az öltözőbe is fotózni, ha igény van rá.
Nadima 2010.05.26. - 19:04
Elnézést, még egy rövid mondat (vagy kettő): négy alkalommal "derbukáztam" össze a helyi és nem helyi hastáncosokat Csepregben, az első kettőt Mirával közösen. Éppen ezért tudom, mit is jelent egy ilyen fesztivál szervezése!
Az pedig nem tudom véletlen-e, hogy a csepregi hastáncosok nem kaptak meghívást erre az eseményre, ha nem volt válogatás. Mégsem sértődtünk be, ketten ott voltunk és tapsoltunk a táncosoknak és jól éreztük magunkat. De biztosan meg van annak is az oka, hogy nem voltunk ott! Szívesen meghallgatnám az okát!
Mira 2010.05.27. - 10:06
Szia Dart, werkfotó galériára gondoltál? :))
Dart 2010.05.29. - 12:07
Szia Mira!
Valami olyasmire. Esetleg civil ruhás kép mellé egy fellépőruhás képet párosítani. (Metamorfózis-átalakulás utcai viseletből érzéki táncosnővé.)
geri 2010.05.29. - 12:53
haho.
röviden a pár éves tapasztalatom a hasonló rendezvényekről: szerintem nem érdemes több(3-4) órányi műsort szerkeszteni, mert a publikumnak bmilyen tetszetős is xy időtengelyen mérve a figyelem lankad, és el kell ismerni a műfaj tömény.
az átlag ember aki nem ti és mi(zenélő 1üttműködő) vagyunk, és nézni jön annak a 2x 50 perc az abszolút maximum limit a figyelem koncentrációjának tekintetében. ebben a közegben a néző türelme, figyelme nem annyi mint a miénk, nekünk belefér reggeltől estig, nekik nem, ez pedig egy rideg TÉNY. elnézést ha ez így esetleg durván hangzik, de az álláspontomat a magam "gonosz módján" írom és csak segítségképpen, mert többször láttam kiürülni termet a 2-3.óra végére, mint tovább telni vagy stagnáló nézőszámmal ujjongani, függetlenül a helytől és meghívottaktól.
másvalami:
ui: a fotóst én se cseszegetem h az egyetlen élő dobszóló perkása nem látszik XD
ha valakiben esetleg rossz nyomot hagyott ez az írás nyugodtan reagáljon rá privátban v itt, nem veszem rossz néven még azt sem ha én vok a rossz.
csak és kizárólag építő kritika szándékával készült eme bejegyzés...vagy jótanács v ilyesmi.
üdv és további sok "simit" - asszem így írják.
geridob@gmail.com
geri 2010.05.29. - 12:56
mégse rövid, bocs