Füst a szemében - Cseh Tamás emlékest a Weöres Sándor Színházban
2024.06.01. - 01:00 | Gróf István - Fotók: Mészáros Zsolt / Weöres Sándor Színház
Mindig is kételkedtem abban, hogy egy Cseh Tamás dalt rajta kívül sikerül-e valakinek hangulatában, mélységében, jellegzetes gesztusaival előadni, senkihez nem hasonlító egyéniségét átvinni. Május 30-án a Füst a szemében Cseh Tamás-est meggyőzött róla.
Születésének 80 évfordulójára készítette el Füst a szemében című műsorát a Vecsei H. Miklós színész (gitár, ének), Szabó Balázs (gitár, ének) és Ratkóczi Huba zenész (elektromos gitár) alkotta trió tavaly, melyet most a szombathelyi Weöres Sándor Színházban adtak elő, teltházzal. A Határvonalak Fesztivál az intézmény másodjára megrendezett programhétvégéje, melyen a színházzal kapcsolatos társművészetekkel épít ki kapcsolatot, így a zenével is. Ezt maga az intézmény igazgatója, Szabó Tibor konferálta fel az előadás előtt.
Mindig is kételkedtem abban, hogy egy Cseh Tamás dalt rajta kívül sikerül-e valakinek hangulatában, mélységében, jellegzetes gesztusaival előadni, senkihez nem hasonlító egyéniségét átvinni. Talán az Ad Libitum együttes 2018-as koncertkörútja - mely Sárvárt is érintette- győzött meg az ellenkezőjéről: a csellista Novák János, mögötte a szintén vérprofi zenész Márta Istvánnal, Kecskeméti Gáborral nagyon hitelesen áthozta a Cseh-Bereményi dalok hangulatát. Nos, ez volt a célja a Vecsei féle csapatnak is, de jóval kötöttebb keretek között.
A legendás énekes-gitáros életét és halálát bemutató életpályának állomásait - kronológiai rendben-, Bérczes László beszélgetőkönyve alapján állították össze az előadók. A 360 oldalas könyvet megjelenése után magam is megvettem, és pár nap alatt ki is olvastam. A művész életének minden fontos pillanata - a kezdetektől az utolsó napokig- előkerült a jóbaráttal történő beszélgetések során, melyekre a rákot diagnosztizáló orvosi konzíliumot követően került sor. (Bevallom, hogy rögtön ezután Bereményi önéletrajzi könyvét, a Magyar Copperfield-et is megszereztem, és azt is viharos gyorsasággal kiolvastam. Ez már egészen más volt, egy befutott író-dalszövegköltő műalkotása, de érdekességekben ez sem szűkölködött.)
Nem tehetek másként, mint végigkövetem a koncert eseményeit, melyek Cseh Tamás életének és halálának történései is egyben. A koncert a megrendítő diagnosztikai bejelentéssel indul, melyet a művész - feldúlt lélekkel- tudomásul vesz. Holnap kezdődik a kemoterápia - közlik vele. "Ez egy levél, a borítékja kékes, a keltezés: kelt, Budapest. Cseh Tamás egyes szám első személyben Vecsei hangján, akusztikus gitárján kísérve magát mesél, Bereményi Gézát, a szövegírót és a többi szereplőt Szabó Balázs formálja, aki szintén akusztikus gitárral áll a színpad másik, bal oldalán. Gitárhangzása összetettebb, cizelláltabb, rögtönzésekkel tarkított: profi zenész. A harmadik, Ratkóczi kettőjük között és mögött elektromos gitárját nyüstöli: hol a basszusmeneteket pengeti hangszere alsó húrjain, hol effektjeivel a darab dramaturgiájába segít bele, hol lendületes improvizációival díszíti az alig erősített dobozgitár hangzást. Befelé mész, menj hát bele, be a sötétbe!- fogózkodik a lehetetlenbe Tamás, majd a kiváltó ok, az első cigarettára gyújtás elevenedik fel az építőtáborban: Eszembe jutottál. Pereg Cseh élete, a nehéz indulással (MOM fegyvergyár, segédmunkás, kémkedéssel vádolás), mellette a kellemesebb balatoni csavargások emlékei: Emlékszem, átmentünk Bélatelepről Révfülöpre egy nyári napon, majd az újabb felejthető pokoljárás Perkátán, ahol rajztanár volt, mivel a Képzőre hatodszor sem vették fel: Kéne egy dal, melyben egy ház szerepel, ... Ám mit csináljak, ha e ház nem létezett. Majd, visszatérve a szülői házba, megtörtént a szerencsés váltás: iskolai zenekar, gitározás az amúgy nagyon szerencsétlen időszakban, mikor lépten-nyomon rendőri igazoltatások voltak, és amikor minden fiatal disszidálni akart. Az egyik legszebb balladájuk, a ¾ -es ütemű Születtem Magyarországon következik az együtténeklő, "tűrűrűző" énekesek lélekbemarkoló előadásában.
Igen, sokszor jobban átüt az együtténeklés harsánysága a hangzatosabb tercelésnél. A következő kép megint a zenészlegenda meghatározó találkozása későbbi legbelsőségesebb időtöltésével, az indiánosdival. Menekülés a kutya világból, mely megbetegítette lelkét. Már Iskola utcai albérletében élt Cseh Tamás, amikor az a bizonyos éjszakai taxizás során egymásba botlanak Bereményi Gézával, aki „felfedezi" a gitározó-éneklő társát. Másnap már elkészül az első Antoine és Desiré dal, majd - miután az író hozzáköltözik-, a többi. A világ egyre inkább kitágul: a Kex koncerten való vendég-előadói bemutatkozás, majd egy jól sikerült Viszockij együttzenélés, Jancsó Miklós házibulija után a valódi színre lépés, a Huszonötödik Színházban történő műsora hozott hivatalos elismerést a zenésznek, mindössze 29 évesen. Ne hagyjon így élni, alkotómunka vár tehetségemre - éneklik Szabó Balázsék a Presszó c. Cseh- Bereményi hangulatjelentésben. Majd ível tovább a karrier: találkoznak Másik János zongorista- gitáros- énekessel, aki megfűszerezi mindkettőjük munkáit, és 1977-ben megszületett első lemezük anyaga, a Levél nővéremnek. Erről az egyik legismertebb dalt hallhattuk, a Budapestet: Azt mondd meg nékem, hol lesz majd lakóhelyünk, maradunk itt, vagy egyszer majd továbbmegyünk? Vecsei hangja nem erős, inkább „színészes", Szabóé kiforrottabb, de vékonyabb Csehénél. És élvezetes. A kicsi ember erős orgánuma azért utánozhatatlannak bizonyult.
Szerelem. Fontos állapot Tamás életében. A dalaikban megénekli ezeket is. Antoine-t és Desirét fújja a szél, Előre dőlve közlekednek - hallhattuk az 1978-as lemezük címadó szerzeményét Vecsei- Szabó lelkes tolmácsolásában. Tamás életében drámai pillanat volt, amikor Bereményi bejelentette, hogy nem ír több szöveget neki. Nehezen tudta pótolni őt, de Csengey Dénes költő-politikus színre lépésével ez megtörtént. A Mélyrepülés c. alkotásuk maradandó lett. A politika-szabadságvárás témaköréből a Suttogó dallal és a már Bereményi írta, közismertebb Váróterem cíművel demonstrálták: Fejemből nem megy ki az az az éjféli váróterem. Te aludtál, én ültem, így vártuk a csatlakozást. Ahogy Tamás mondta, Dénes olyan, mint a magyar pallos, Géza pedig, mint a francia tőr. Az utóbbi visszatérésére hét évet kellett várnia a zenésznek: ismét Bereményi volt az, aki kezdeményezett. Ahogy az író mondta ekkor, kapcsolatuk több is meg kevesebb is a barátságnál. Ismét a Bérczes- féle életrajzkötetből kaptunk részleteket, amiből a halál közeledtével az indiánok halálvárását tolmácsolta Vecsei szuggesztív módon, majd az ide-oda csapongó gondolatok megint a nőknél állapodtak meg: a csajozások, Anna, a nagy szerelem, majd Évával, Cseh későbbi feleségével történő találkozásuk történetét adták elő a csillaghegyi uszoda HÉV- megállójában. Egy rövid viccmesélést, melyet a gitáros „repertoárjából" Szabó Balázs és Vecsei Miklós felváltva tolmácsoltak, ismét komoly filozofálásba torkollt. A Jobbik részem című 6/8-os szárnyaló dalt Balázs énekhangja dobta fel: Belőlem valaki útra vált, Útra jobbik részem, kiment belőlem, itt hagyott csak úgy észrevétlen. A halálvárás a témája az Arthur Rimbaud elutazik című dalnak is: Utazol, Arthur, letelt az évad..., majd istenhitéről szól Vecsei hangján a zenész, aki 30 évesen, a krisztinavárosi templomba betérve lett hitetlenből hívő: Micsoda útjaim voltak nekem...Érdekes, hogy a fütyüléssel milyen gyakran és bátran élt Cseh Tamás: változatosabbá, teltebbé lettek ezáltal dalai, ezt az est előadói is bemutatták.
A Bérczes- könyv soraival ért véget az előadás: az előadók idézték a zenész utolsó mondatait, amelyet élete utolsó éveiben romosan megvásárolt, és felújított bakonybéli bikaistálló mellett mondott riporterének élénk madárfüttyölés közepette: Hát egy csoda, igen, ez most, amikor majd elmegyünk...és még mindig szép.
A ráadásra visszatapsolt előadók elmondták, hogy ötvenedszer játsszák ezt a zenés darabot, de még most is minden előadás megérinti őket. Ötödik levél és a Minden álmomban c. Cseh Tamás-dalokkal búcsúztak a zenészek, végül a Csönded vagyok cíművel tették el hangszereiket. ...dicsérő éneked én nem leszek, mi mást is lehetnék: csak csönd neked.
A színültig telt nézőtérről nehezen állt fel a közönség: Cseh Tamás szelleme ott lebegett a széksorok között, megnehezítve a távozást.
Sorok írója Cseh Tamással, Sárváron - Fotó: Novák Zsuzsa
A fesztivál hétvégi programjai:
Akár akárki - dráma; Forte Társulat; 2024. június 1. (szombat), 17 óra, Márkus Emília terem
A vége - dráma; A Radnóti Miklós Színház vendégjátéka 2024. június 1. (szombat), 19 óra, Színházterem
Holdbeli csónakos díjátadó gálaműsor és állófogadás 2024. június 2. (vasárnap), 17 óra, Színházterem
Új hozzászólás