Lassítsuk le a süllyedő hajót – „Az irodalomtanítás innovációja konferencia” a Bolyai János Gyakorló Általános Iskola és Gimnáziumban

2012.02.11. - 01:30 | Rozán Eszter

Lassítsuk le a süllyedő hajót – „Az irodalomtanítás innovációja konferencia”  a Bolyai János Gyakorló Általános Iskola és Gimnáziumban

A környezeti tényezők és a digitalizáció térnyerését Magyarországon nem követte elég dinamikusan az irodalomtanítás átalakulása. A Bolyai János Gyakorló Általános Iskola és Gimnáziumban pénteken kezdődő konferencia azt vizsgálja, hogy milyen esélyei vannak a jövőben Magyarországon az irodalomtanítás korszerűsítésének. Az előadók mindenekelőtt szemléletbeli és módszertani újításokkal ismertetik meg az érdeklődő közönséget.

2011. szeptember elsejével Magyarországon az előrehozott szakiskolai képzésben (szakmunkásképzésben) megszűnt a magyar nyelv és irodalom nevezetű tantárgy. Dr. Fűzfa Balázs irodalomtörténész, az élményszerű oktatás lelkes éllovasa, néhány kollégájával egyetértésben azonban úgy gondolja, az irodalomnak nem szabad eltűnnie. Lehet ugyan irodalom nélkül élni, de nem érdemes. Egyre kevesebben vesznek a kezükbe könyveket, a diákok sokszor kínnak érzik a kötelező olvasmányokat, nem egyszer akad problémájuk azok értelmezésével. Mára már bizonyossággá vált, hogy tovább nem tartható a középiskolai irodalomtanítás irodalomtörténetre való alapozottsága és koncentráltsága, hiszen az utóbbi években elvégzett PISA-típusú vizsgálatok egyértelműen bebizonyították, hogy annak ellenére, hogy a kulturális örökség közvetítésében az irodalmat kiemelkedő fontosságúnak tartjuk, a mindennapi későbbi életben való eligazodásban egyre kisebb szerepet kap. Egyre inkább növekszik a megtanítandó holt anyag mennyisége, holott a társadalmi igény inkább azoknak a fiataloknak az iskolai képzésére és nevelésére irányul, akik alkalmazkodó képesek, tudnak megfelelően kommunikálni, nyelveket beszélnek, és minél több kulturális szótár használatában járatosak. Az  irodalomnak elsősorban mint kulturális közegnek, vagyis a beszédmódnak a használatára vonatkozó tanítási módszernek kellene lennie. A funkcióváltás egy másik legfontosabb jellegzetessége, hogy az irodalomtanításnak a jövőben a világban létrejövő szöveges és egyéb típusú szimbólumok, szimbólumrendszerek megértésére és gyors működtetésére kell a diákokat felkészítenie. Az oktatási rendszerben a reproduktivitás helyett a produktivitás kerül előtérbe, az ismétléssel szemben pedig az örömelvű alkotás elve. A tanítás hangsúlyt fektet a kutatásnak mint állandó szellemi készenlétnek az elsajátítására, a szellemi javak önélvezetén alapuló kreatív gondolkodási és létformák gyakorlására.

Ennek jegyében nyílt meg Rónaszéki Linda tanítványainak kiállítása Parafrázisok címmel, mely a bólyais diákok kreatív munkáiból született. A parafrázis átdolgozást, átfogalmazást jelent, ami nem más, mint egy mű tartalmának saját szavakkal való elmondása, értelmezése, mondta Kiss Naómi egyetemi hallgató bevezető beszédében. Átdolgozhatunk irodalmi alkotásokat, zeneműveket, és a képzőművészetben is megjelenik a parafrázis. A parafrázis nem egy egyszerű másolás, jóval több annál, a mű újra alkotása saját, egyéni ízlésünk szerint. Ehhez persze jó viszonyban kell lennünk az eredeti művel, ismernünk kell rejtett üzeneteit. A diákok kiválóan oldották meg a feladatot, kreatív elmékről tanúskodnak munkáik. Károly Frigyes igazgató bemutatta a több mint ötvenéves múltra visszatekintő iskolát. Az 1958-ban eredetileg is gyakorló iskolaként induló intézmény mind a mai napig megőrizte alapítási funkcióját, alsó- és felső tagozatával, valamint nyolc osztályos gimnáziumával gyakorlási lehetőséget biztosít a leendő pedagógusok számára. Az „A" betűt formáló épületben számtalan tanterem, szaktermek, tornatermek, ebédlő és uszoda áll a tanulók rendelkezésére.

Dr. Fűzfa Balázs elmondta, az irodalom és az irodalom tanításának mély válságát éljük meg napjainkban. A hajó már süllyed, s ha ezt a folyamatot visszafordítani nem is tudjuk, azért sokat tehetünk, hogy lassítsuk. Ez a konferencia is azt a célt szolgálja, hogy minél később süllyedjen el az a hajó. Ha tudomásul vesszük, hogy az írás és az olvasás technológiája is jelentősen megváltozott, hogy a lineáris, néma és individuális olvasástípus mellett a gyorsolvasás, a dinamikus olvasás, és képernyőolvasás is megjelenik a hétköznapokban, és hajlandóak vagyunk ezen ismereteket a tantervbe is beépíteni, teret adva a digitális kiadványoknak, akkor már lassítottunk a hajón, vagyis képesek voltunk gondolkodásunkat megváltoztatni, azaz „másként menteni"

A konferencia szervezője a Németh László Szakkollégium, mely az országban harmadikként, 1987-ben alakult az akkor Berzsenyi Dániel Főiskolán, tehetséggondozás céljából. Az előadások mellett a résztvevők kerekasztal-beszélgetésen is részt vesznek az irodalomtanítás jövőjéről.

Új hozzászólás