"Kíváncsi természet" - Projektzáró a Bolyaiban

Képgaléria megtekintése2015.10.22. - 00:30 | vaskarika.hu

"Kíváncsi természet" - Projektzáró a Bolyaiban

Az Öveges program keretében megvalósuló "Kíváncsi természet" című projekt projektzáró rendezvényén ismertették az elmúlt egy év tapasztalatát Szombathelyen, a NYME Bolyai János Gyakorló Általános Iskola és Gimnáziumban. Az iskola a Társadalmi Megújulás Operatív Program keretén belül 233.627.680 Ft támogatást nyert el természettudományos labor létrehozására.

HIRDETÉS

-2012-ben írták ki azt a TÁMOP pályázatot, amelynek alapvető célja a természettudományos tantárgyak eszközrendszerének és módszertanának megújítása volt.  Erre a területre valóban alaposan ráfért a megújulás a közoktatásban, hiszen a fizika, kémia, biológia, vagy a földrajz tanítása kevésbé látványos, élvezetes eszközök nélkül. Modern infokommunikációs eszközökkel, „kütyükkel" és kísérletekkel úgy lehet bemutatni a természettudományok szépségeit, hogy azt a gyerek is megszeresse - mondta el Papp Tibor, a NYME Bolyai János Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium igazgatója. - A pályázati pénzből megvalósult laborunkban az elmúlt egy évben 1400-nál több diák fordult meg 11 partneriskolából és ők nem csak megnézték a kísérleteket, de el is végezték azokat. Úgy ítélem meg, hogy a pályázat eléri a célját. Mosolygó diákokat láttunk, akik azóta előszeretettel tanulják ezeket a tantárgyakat és megtapasztalhatták azt, hogyan működik a természet. Az akadálymentesített iskolának köszönhetően kerekes székes diákok is eljutottak a laborba.

Integrált szemlélettel készültek a munkafüzetek és a tanári segédkönyv is. Az iskola laborjában nem tiltott, hanem szinte kötelező használni a diákoknak a saját okostelefonjukat. Ráébredhettek arra, hogy az általuk korábban használt programok mellett számos egyéb hasznos applikáció létezik és ezeket kísérleteikhez is felhasználhatják.

Az iskola igazgatója kiemelte: pályázati szempontból most indul az ötéves fenntartási időszak és továbbra is folytatják a partneriskolákkal az ún. indikátor órákat. Szeretnék azt is, ha a partneriskolák tanárai is használnák a labort, órákat tartanának ott. Az elmúlt egy évben nagyon jó szakmai együttműködés valósult meg a szaktanárok között, akik azt is megbeszélték, hogy mi az, amin változtatni kellene.  Szeretnénk újabb és újabb évfolyamoknak, generációknak megmutatni a természettudományok szépségeit - zárta mondandóját Papp Tibor igazgató.

-Éltünk az Öveges program keretében megvalósult laboratórium lehetőségeivel és ennek köszönhetően gyakorlatközpontú lett az oktatásunk. Mindent, amit eddig elméletben tanultak a diákok, azt próbáltuk a gyakorlatban is megközelíteni - ecsetelte Baranyai József, a labor vezetője.  -Ahogy tapasztaltuk a diákok örömmel dolgoztak itt. Nem érezték tanulásnak, hanem inkább felfedezésnek fogták fel és nagyon jól használták az eszközöket. A kutatásalapú és problémamegoldás alapú tanulásra helyeztük a hangsúlyt, újfajta módszert és nézőpontot igyekeztünk megteremteni.

-Több olyan partneriskolánk van, ahol gyakorlatilag nagyító sincs, itt pedig mikroszkópokat és különböző eszközöket használhattak a gyerekek, de olyan anyagokat is megkaptak, amiket nehéz megvásárolni. Sok olyan „okos" eszközünk van, ami képes kapcsolatot teremteni az okostelefonokkal, számítógépekkel és az eredményeket az Interneten azonnal tovább is lehet küldeni. A tudásmegosztás így másodpercek alatt megvalósul, ami néhány évtizede még komoly problémákat okozott.

Újságírói kérdésre válaszolva Baranyai József elmondta, hogy szívesen látna később molekuláris biológiai eszközöket a laborban. Ezek sokszor felsőoktatási intézményekben sincsenek jelen, viszont nemzetközi versenyeken nagyon sokszor számon kérik az ilyen eszközök használatát.

Papp Tibor iskolaigazgató, projektmenedzser és Baranyai József laborvezető nyilatkozata az alábbi videóban hallgatható meg

Projektnap összefoglaló a laborból ide kattintva nyílik!

A hírhez tartozó képgaléria

Új hozzászólás