Ébren álmodó János vitéz - a Mesebolt Bábszínház előadása a Várszínházban

2009.08.05. - 16:30 | Egyed Betti - Fotók: Büki László 'Harlequin'

Ébren álmodó János vitéz - a Mesebolt Bábszínház előadása a Várszínházban

Régi történet új formában - egymás mellett fut Iluska és Jancsi népies, meseszerű története, és két idősödő ember találkozása a halál kapujában. Színészek és bábok együtt elevenítik fel János vitéz történetét a Kőszegi Jurisics-várban, melynek főpróbáján mi is ott jártunk.

HIRDETÉS

Fel-alá futkorászás a színpadon, majd hatalmas széllökés. Néhány lámpafény tökéletesítése, majd újabb fuvallat. Függönyök helyreigazítása, melyeket néhány másodperc alatt vitorlává változtat a hurrikán erejű vihar. De a színészek állják a szelet, az előkészületek befejeződnek, elkezdődik a főpróba.

Juliska (Császár Erika) immáron a halálos ágyán fekszik, fehér takaróban, a fehér lepellel körbevont szobában. Abban a szobában, melyben még utoljára átélheti a szerelmet, a fiatalságát, melyben viszontlátja az ő Jancsiját (Szabó Tibor). Jancsi idősödő, háborút megjárt, katonaruhás férfiként jelenik meg, aki megpróbálja elviselhetőbbé tenni felesége utolsó óráit. Katonazsákjában egy élet súlya, kezében türelemüveg: az elképzelt, idilli boldogság lassan készült, törékeny szimbóluma. Egymást átkarolva töltik utolsó órájukat, miközben a háttérben megelevenedik egykori történetük... alakjukat folyton változtató bábokként sejlenek fel, mint árnyak, mint emlékfoszlányok.

Kovács Géza rendezésében egy merőben új János vitézt ismerhetünk meg azáltal, hogy keretbe foglalja a Kosztolányi által csak „magyar Odüsszeiának" nevezett alkotást. Kitágítja az értelmezést, meséből valóság, valóságból mese lesz. A János Vitéz már nem pusztán a hőssé váló Kukorica Jancsi története, aki Tündérországban megtalálja boldogságát, hanem mindannyiunk meséje, sorsa, egy utolsó harccal teli utazás azért, akit szeretünk, azért amit magunkénak érzünk.

A piciny színpad zsúfolásig megtelik különböző bábukkal, eszközökkel, melyek Jancsi egyes harcait hívatottak bemutatni: a rablótanyától a királyi udvarig, a folyóparttól a katonavonatig, az égtől a tengerig. A tervező, Boráros Szilárd, a bábszínház különböző elemeit vonultatja fel a kívánt hatás érdekében: botos bábuk, mint Kukorica Jancsi és a fiatal Iluska, különböző maszkokba bújt színészek, nagyméretű sík-bábuk, apró tittiri-figurák.

Az egész előadást áthatja egy különös atmoszféra, amitől egyedivé - hol bizarrá, groteszkké, hol mesébe illő árnyjátékká - válik a Mesebolt Bábszínház és a Kőszegi Várszínház közös produkciója. Ez alapvetően a látványvilágban rejlik - a kubista és az expresszionista művészet jegyei Chagall világával, és a tipikus, naiv falusi élet jellemzőivel keverednek. Így lesz a kék lepedőből először patak, aztán dunyha, a mesebeli gonosz boszorkányból ijesztő, óriási lény, a faluból pedig chagalli kép, egy hatalmas száj, mely elnyeli az elkóborolt juhászt.

A főpróbán segít nekünk az amúgy kellemetlen szél. Fellebbenti a fátylat... Sejtjük, hogy az áttetsző „függönyfalak" könnyen elhúzhatók, letéphetők. Most azonban akarva-akaratlanul elmosódnak a határok, a természet megmutatja, hogy léphetünk át pillanatok alatt egyikből a másikba - Kukorica Jancsi és Iluska, illetve János Vitéz, és haldokló felesége történetébe...

A két szál akkor találkozik teljesen, mikor a fiatal Jancsi visszatérhetne Juliskához. A két szerelmes a halál kapujában talál egymásra... A Tündérország azonban most idillien egyszerű, hétköznapi: Iluska zoknit kötöget egy lócán üldögélve, miközben Jancsi mellette pipázik. Ez a jutalom: az egész életüket egymás nélkül, mégis egymáshoz kötődve leélő férfi és nő együtt lehet otthonában.

Az egyre erősödő szélvihar a próbát sajnos félbeszakítja, azonban az igazi szerelmet felkorbácsolja, és nem hagyja veszni. Reméljük, hogy a Várszínház ma esti, utolsó előadásán jobb időben mutathatja be a társulat a magyar népmesekincs talán legszebb elbeszélő költeményét.


A hófehér betegszobában sovány, sápadt asszony fekszik. Egy várakozással és munkával telt élet utolsó órái, percei ezek, a párkák kezében egyre fogy a gombolyag, közeledik az idő. Katonaviselt, idős férfi érkezik a betegágyhoz. Hosszú évek küzdelmei, kalandok, csaták barázdálják az arcát. Férfi és nő, köztük egy egész élet kavarog a szakadék mélyén.

Kovács Géza rendező iskolás és felnőtt közönségnek szánt János vitéze a szerelmesek utolsó találkozásával kezdődik. Az emlék- és álomképek múltfoszlányok, lélektöredékek kavargásából bontakoznak ki lassan a betegágy fölött. Iluska és Kukorica Jancsi maguk is ködbe vesző, bizonytalan körvonalú, elrajzolt bábfigurák a hajdanvolt események útvesztőjében - a kis patak ölelő, hatalmas dunyhává dagad, a gonosz mostoha óriási, iszonyú lénnyé magasodik, a tarka falu chagalli képe hatalmas szájjal nyílik meg, hogy haragjában elnyelje a nyáját elhagyó Jancsit.

Boráros Szilárd tervező a bábszínház különböző formáit, technikáit ötvözte: láthatunk botos bábokat, maszkokat, apró tittiri-figurákat és nagyméretű síkbábokat is. Az előadás látványvilágában az avantgárd festészet és szobrászat, a mesés Chagall, a kubizmus és az expresszionizmus találkozik a naiv népiesség és a századfordulós plakátművészet jellemző motívumaival: tarka, kavargó világ bontakozik ki a vándorútja során egyre messzebb sodródó, de mindig hazatartó Jancsi körül. A mesés kalandok sorában megelevenedik a kaszinóként is működő rablótanya, az égig zötykölődő katonavonat, az apró francia királyság és a tenger mélyére süllyedő hajó.

A történet jelen ideje, a betegágy, majd a koporsó rideg valósága megszakítja a mesét: a hazatérő férfi nem tudja megtartani, az élethez kötni kedvesét. János vitéz ekkor egy utolsó útra, végső kalandra indul, hogy megtalálja Iluskát az életen túl, a halál birodalmában. János vitéz - Orpheuszhoz, Héraklészhez, Tar Lőrinchez hasonlóan - alvilágjáró hős: a mítoszok és népmesék világában ez az út a beavatás része. Ám míg a görög hősök megerősödve, különös tudással gazdagodva térnek vissza a holtak birodalmából, Kukorica Jancsi egy másik világ felé tart. A Styx hullámai közt fel-felvillannak az ismert tárgyak, rég halott barátok, az emlékek elmosódnak, a képek kiégnek. Az út végén nincs más, csak végtelen fehérség. Petőfi Tündérországa az előadásban otthonos, egyszerű lóca, Iluska zoknit kötöget az életfonálból, Jancsi mellette pipázik: a soha meg nem tapasztalt közös élet, a nyugalom, a hazatérés boldogsága felér egy tündérkirálysággal.

Az előadás megtartja az alapmű személyes hangját, népies motívumgyűjtemény helyett valódi drámát szeretne bemutatni: a János vitéz két ember, két szerelmes szomorú, valódi története, akik az egész életüket egymásra gondolva, szívükben egymást őrizve, de egymás nélkül élik le, hogy végül a másvilágon találkozzanak.

Petőfi Sándor: János vitéz

A szombathelyi Mesebolt Bábszínház és a Kőszegi Várszínház közös bemutatója

Dramaturg: Gimesi Dóra
Tervező: Boráros Szilárd
Zene: Lázár Zsigmond
Rendező: Kovács Géza

Szereplők:

Szabó Tibor mv.
Császár Erika
Czirók Tamás
Kovács Zsuzsanna
Németh Márta
Rápolti Mónika

Új hozzászólás

Korábbi hozzászólások

Rumi Edina 2009.08.06. - 00:13
A premierről jövök! A szél még erősebb volt, néhány esetben éppen beleillett a jelenetbe, az előadás kiváló volt , így is. Köszönet a művészeknek! És Katinak a finom lecsóért! :-)