Alaine - Ideje a meghalásnak - A győri Vaskakas Bábszínház előadása Celldömölkön (okt. 12.)
2019.10.06. - 01:00 | vaskarika.hu - Fotók: Büki László 'Harlequin'

Helyszín: Celldömölk, Soltis Lajos Színház
Dátum: 2019.10.12.
„Hány évesnek érzem magam? A legtöbben azt mondják, hogy nem öregszenek lélekben. Egy barátnőm mondta volt, hogy olyan szörnyű nekem egy öregasszonnyal együtt élni. Mondom, de hát egyedül élsz! Azt mondja, de magammal. Van az emberben egy ilyen különös kettősség, nem mindenkinél, de nagyon sokan mondják, hogy belülről fiatalabbnak érzik magukat.” - Október 12-én, a győri Vaskakas Bábszínház vendégjátékát láthatják az érdeklődők a celldömölki Soltis Lajos Színházban.
Egy huszonéves színésznő és egy nyolcvanéves báb. Ketten, mégis egyedül - egyedül, mégis ketten. Ötvenpercnyi megrázóan egyszerű közlés az elkerülhetetlenről. Mert mindennek rendelt ideje van. A meghalásnak is.
Polcz Alaine szövegei, Karády Katalin dalai, valamint egy különleges művészi forma a drámai színház, a táncművészet és a bábos műfaj határán, Markó-Valentyik Anna legújabb szólóelőadásában.
Játssza: Markó-Valentyik Anna
Polcz Alaine szövegeiből szerkesztette: Markó-Valentyik Anna
Dramaturg: Nagy Orsolya
Zene: Borlai Gergő, Kákonyi Árpád
Zenei vezető: Kákonyi Árpád
Báb: Hoffer Károly, Palya Gábor, Raffai Péter
Rendező-koreográfus: Ladányi Andrea (Liszt Ferenc-díjas, Harangozó Gyula-díjas, érdemes művész)
Produkciós vezető: Markó Róbert
Alaine - Ideje a meghalásnak
A győri Vaskakas Bábszínház vendégjátéka Celldömölkön, a Soltis Lajos Színházban
2019. október 12. 19:00 Soltis Lajos Színház
JEGYFOGLALÁS: 06-20-5357-636
Az előadást 14 éven felülieknek ajánljuk!
Stuber Andrea kritikája: "A Vaskakas Bábszínház fiatal színésznője Polcz Alaine szövegei és figurája segítségével közelíti tárgyát, ami nem pusztán a halál, hanem az ahhoz vezető hosszú út: a megöregedés, az elhasználódás. Az elején talán kicsit zavaróan feszes a színésznő beszéde, de hamar feloldódunk, mi nézők is, az alkotók csodálatos találmányának apró, pontos, jó érzékű részleteiben. Testszín-rózsaszín kombiné az alap, deréktől felfelé egyrészt az ifjú, sudár Markó-Valentyik Anna, másrészt a Polcz Alaine-re kicsit hasonlító, életnagyságú bábfigura-felsőtest. Szürke haj, már nem ragyogó szemek, ráncos nyak, szomorúan tátongó dekoltázs. A lábuk közös - úgy is van. Akadnak olyan asszonyok, akiknek a lába öregkorra is szép marad, vékony és kecses (anyukám is ilyen volt). A huszonéves és a nyolcvanonéves figura kettőse intim, segítő (hospice) jellegű, nexusukat tekintve változatos megoldású. Különös lehet például a báb száját egy kézzel mozgatva - szépen követve még a sóhajokat is - valahová a tarkó hajrészébe mondani bele átéléssel, szenvedéllyel a szöveget. A báb tenyerén egy-egy kerek mágnes segíti, hogy a kezek kapcsolódhassanak a tárgyakhoz - csupa fém a díszlet, a kellék. Ladányi Andrea koreografálta-rendezte a KL Színház produkcióját, amelyben a zene is fontos: Karády-dalok hangzanak el. Amikor Markó-Valentyik Anna az egyik számot mintegy az agonizáló Alaine-nel énekelte el, én ott jutottam el a megrendülés szintjére."
Nánay István - Az elmúlás méltósága
"Két test, egy személy. Az egyik fiatal nő, a másik öreg és báb. Polcz Alaine személyiségének két énje, a szép halálra felkészítő pszichiáter és az elkerülhetetlennel viaskodó idős asszony beszélget az öregedésről, készül a halálra. S közben táncol és énekel. Mert az élet minden rondasága ellenére gyönyörű. Az előadás Polcz Alaine pszichológust, tanatológust, a hospice mozgalom, illetve alapítvány elindítóját idézi meg. A színésznő az elmondott szöveget az írónő műveiből állította össze, s a prózai részeket Karády Katalin néhány dalával ellenpontozza (...) Akik találkoztak vele, arról vallanak, hogy Polcz Alaine embersége és egyénisége elvarázsolta őket. Ezt magam is megerősíthetem. Amikor 1963-64-ben a Népművelési Intézet rendező tanfolyamára jártam, Polcz Alaine is tanított. Sok év távolából nem annyira az maradt emlékezetes, amit előadott, hanem ő mint jelenség. A finom, diszkrét szépsége, csöndes beszéde, pontos fogalmazása, a hallgatóira irányuló figyelme, a lényegre koncentráló kérdései."
- A legígéretesebb pályakezdő kategória várományosai között - Színikritikusok Díja 2019: Markó-Valentyik Anna
- Thealter Fesztivál 2019. - Junior-díj
- Markó-Valentyik Anna kapta a legjobb női alakításért járó Figer Szabina-díjat az Alaine - Ideje a meghalásnak című produkcióban nyújtott teljesítményéért a 10. Soltis Lajos Országos Színházi Találkozón
- Legjobb monodráma dîja- 2019 MOST FEST fesztivál
- Junior Prima díj 2019 - Markó-Valentyik Anna
Kapcsolódó írásunk:
2019.05.23. - 01:00 | vaskarika.hu - Fotók: Büki László 'Harlequin'

A színházi találkozó első felnőtt darabja egy huszonéves színésznő és egy nyolcvanéves báb "halálközeli" beszélgetése volt. Ketten, mégis egyedül - egyedül, mégis ketten vannak. "Ötvenpercnyi megrázóan egyszerű közlés az elkerülhetetlenről. Mert mindennek rendelt ideje van. A meghalásnak is." - Május 22-én a KL Színház: Alaine - Ideje a meghalásnak című darabját láthatta a közönség Markó-Valentyik Anna főszereplésével, Ladányi Andrea Liszt Ferenc-díjas, Harangozó Gyula-díjas, érdemes művész rendezésében.
Új hozzászólás