A Purcell Kórussal adja elő Händel Belshazzar című oratóriumát a Capella Savaria

2025.01.18. - 17:15 | vaskarika.hu - Fotó: Büki László 'Harlequin'

A Purcell Kórussal adja elő Händel Belshazzar című oratóriumát a Capella Savaria

A háromfelvonásos oratórium Belshazzar babiloni király történetét dolgozza fel, ahogyan azt a Biblia elmeséli Dániel könyvében. A Capella Savaria és a Purcell Kórus előadásában megszólaló műben öt kiváló szólista is közreműködik. Vezényel Vashegyi György.

január 28., kedd

19:00 - Bartók Terem

Műsor:

Händel: Belshazzar - oratórium, HWV 61

Belshazzar: Megyesi Zoltán (tenor)
Nitocris: Szutrély Katalin (szoprán)
Cyrus: Anna Dowsley (mezzoszoprán)
Daniel: Paulin Bündgen (kontratenor)
Gobrias: Cserményi Zsombor (basszus)

Capella Savaria & Purcell Kórus

Vezényel: Vashegyi György

A belépőjegy ára elővételben 4000 Ft, előadás előtt a helyszínen 5000 Ft. Szakmai jegy: 3000 Ft
Jegyelővétel a Bartók Terem jegyirodájában január 6-tól.


Bár Händel, mint az olasz operák mestere érkezett Angliába, legnagyobb sikereit az angol nyelvű oratóriumaival érte el - melyekben persze bőségesen fel tudta használni az olasz operákban szerzett tapasztalatait. A legnagyobb sikert az 1742-ben bemutatott Messiással érte el, és ez egy virágzó alkotói korszak kezdetét is jelentette, melyben egyre biztosabb kézzel komponálta az oratóriumokat. A Belshazzar is ebből a korszakból való, 1744-ből.

A korabeli protestáns Anglia nagy érdeklődéssel fordult a bibliai szövegekből összeállított oratóriumok felé, de a bibliai történetek ihlette költött szövegek is népszerűek voltak. A Belshazzar szövegkönyvét Charles Jennens írta, történetét pedig a zsidó nép Babilonból való kiszabadulása adja. Händel fantáziáját megragadta a sok kórustétel lehetősége, melyekben két nép, a babiloniak és a zsidók jelennek meg, így érzékeny karakterábrázolásra is lehetőség van. A babiloniak kórustételei jellemzően az élet élvezetéről, a földi örömökről és vidámságról szólnak, míg a zsidók zenéje jellemzően fennkölt, sűrű szövésű és komoly. A szólisták terén is ellentéteket jelenített meg Händel, hiszen Belshazzar, a könnyelmű, szentségtörő babiloni uralkodó ellenpontja anyja, Nitocris, aki felismeri a zsidók istenének hatalmát, és hiába próbálja fiát jobb belátásra téríteni, végig kell néznie a birodalom bukását és fia halálát is.

A háromfelvonásos oratórium nemcsak a drámai karakterekben, hanem a drámai fordulatokban is bővelkedik, így nem véletlen, hogy szcenírozott operaként is többször előadták. Händel pedig egyszerre komponálta bele operai ábrázolóképességét és szakralitás iránti tiszteletét.


Új hozzászólás