A fáradhatatlan generáció – Kisőrsi-Farkas Zsófia: Bicikliút a hóviharban című kötetének bemutatója az ELTE SEK Forrásközpontban
2025.04.29. - 10:00 | Rozán Eszter

Nagyszámú érdeklődő jelenlétében mutatták be Kisőrsi-Farkas Zsófia Bicikli út a hóviharban – Ingázó nők a szocialista iparban című kötetét az ELTE SEK Forrásközpont Konferenciatermében. A vendégeket Kalocsai Péter, az ELTE DPK Történelem Tanszékének vezetője köszöntötte, a szerzővel Varga Zsuzsanna, az ELTE BTK Új- és Jelenkori Magyar Történeti Tanszék vezetője beszélgetett.
Kalocsai Péter, az ELTE DPK Történelem Tanszékének vezetője köszöntőjében elmondta, egy új kötet megjelenése mindig ünnepi alkalom, különösen akkor, ha első kötetes szerzőről van szó. Kisőrsi-Farkas Zsófia a Jaffa Kiadónál frissen megjelent könyve, a Bicikli út a hóviharban - Ingázó nők a szocialista iparban a gyári munkásnők ingázásáról szól. Már a Horthy-korszakban indítottak vonatokat Sárvárról a szombathelyi gyárakban dolgozók számára, a falusi lakóhely és a munkahely közötti napi szintű közlekedés azonban a szocializmus első évtizedeiben teljesedett ki. Egy 1957-ben készült felmérés szerint Szombathelyen az országos átlaghoz képest is magasabb volt az ingázók száma.
Varga Zsuzsanna, az ELTE BTK Új- és Jelenkori Magyar Történeti Tanszék vezetője arról beszélt, hogy ez a kötet valójában egyfajta hídépítés az ELTE budapesti egységei és a szombathelyi tagintézet között. Varga Zsuzsannát személyes kapcsolat fűzi a szerzőhöz, mivel Zsófia a tanítványa volt, és egy Kádár korról szóló szeminárium keltette fel az érdeklődését az 60-as évek munkásnői iránt. A szemináriumi munka inspirálta Zsófia szakdolgozatát is, majd a téma a doktori disszertációban teljesedett ki. A szerző elsősorban az államszocializmus ingázónak helyzetét és társadalmi megítélését kutatta. A doktori disszertációból pedig megszületett ez a kötet.
Kisőrsi-Farkas Zsófia egy sajátos műfajt teremtett, az interjúalanyokból kiemelt egy nőalakot, Szombat Jutkát, akit a középpontba helyezett, minden fejezet ezzel a nőalakkal kezdődik. Szombat Jutka huszonéves korában az erőszakos téeszesítés következményeként egyik napról a másikra gyári munkásnak állt. A falusi, nyolcgyermekes, földműves család tagjaként, Váton született fiatal lány az 1950-es évek második felétől naponta ingázott lakó- és munkahelye között, és hosszú évek teltek el az életében, mire a tornácot erkélyre, a vályogházat összkomfortos panelra cserélhette.
Szombat Jutka a falun született első generációs munkásokat képviseli. Abban az időszakban az ingázás szervesen hozzátartozott a mindennapi élethez, a szerző ezt a jelenséget helyezi vas megyei kontextusba az országos politikai és társadalmi háttér figyelembevételével.
A szerző alapos kutatómunkát végzett, interjúalanyokat kérdezett, levéltárakat látogatott, tanulmányozta a korabeli sajtót, korabeli filmeket, karikatúrákat nézett meg. A szerző széleskörű tájékozottságát mutatja, hogy gyűjtőmunkája során más diszciplínákat is szem előtt tartott.
Kisőrsi-Farkas Zsófia kihangsúlyozta, a kutatásai során elsősorban az érdekelte, hogyan éltek az átlagemberek a 60-as években. Abban az időszakban a többség gyári munkásként dolgozott, köztük sokan vállalták napi szinten a faluból városba való ingázást. Zsófiát az foglalkoztatta, miért vállalták ezek a nők télen-nyáron, esőben, szélben, napsütésben, hóban a biciklizést. Hogyan gondolkodtak erről a politikusok, hogyan jelent meg a korabeli sajtóban vagy a különböző művészeti ágakban. Arra is kíváncsi volt, magukra az interjúalanyokra hogyan hatott a korabeli politika, sajtó, film. A közeli falvakból azért jártak biciklivel a gyárakba, mert a busz- és vonatközlekedés erősen hiányosan vagy egyáltalán nem működött. Ausztria közelsége (imperialista ország) miatt nem tartották fontosnak, hogy a nyugati országrész infrastruktúráját, közlekedését fejlesszék. A mindennapos ingázás, a háromműszakos gyári munka már önmagában is embert próbáló volt, otthon viszont újabb műszak várt az elcsigázott nőkre, házimunka, gyereknevelés, munka a földeken, állatok etetése, gondozása. Ez a generáció fáradhatatlan volt, ami hosszabb távon természetesen nem tett jót az egészségnek. Az első generációs munkások elsősorban a téeszesítés elől menekültek a városba. Az ingázás hosszabb távon egyre fárasztóbbá vált, 2,3, 4 év után sokan abbahagyták.
Nem mindenki vállalta a napi bejárást, akkoriban elterjedt és olcsó lakhatási forma volt az ágyrajárás, amikor csak egy ágyat béreltek, a tisztálkodást a gyárban végezték el. Az albérlethez jóval drágább bérleti díjért lehetett jutni. A hétvégén persze ők is hazamentek ellátni a ház körüli teendőket.
Nem volt egyszerű faluról bekerülni a városi gyárakba, általában egy munkahelyre legalább tízen jelentkeztek, és elsősorban a szombathelyieket vették fel a jobb helyekre, a vidékieknek a rosszabb, alacsonyabb fizetéssel járó munkák jutottak. Még akkor is kiszúrták a felvételkor, hogy valaki vidéki, ha ugyan szombathelyi lakcímmel rendelkezett, de a tájszólása vagy a falusias öltözete elárulta, hogy nem tősgyökeres városi. Akadt arra is példa, hogy nőként vasesztergályosként kellett dolgozniuk.
Az első generációs ingázók, gyári dolgozók mentalitása erősen különbözött a második, harmadik generációtól. Kisőrsi-Farkas Zsófia elmondta, hogy a falusiak nem jártak moziba, étterembe; amikor nem a gyárban dolgoztak, akkor a háztájiban végzett teendőikkel voltak elfoglalva. Még amikor végre sikerült az újonnan létesült lakótelepen lakást szerezniük, akkor is tartottak vidéken disznókat, vagy a város szélén lévő kiskertben tevékenykedtek. Az volt mottójuk:
„Munkára születtünk."
Paraszti gondolkodásmódjukat akkor is megőrizték, amikor már panellakásban laktak, például azzal, hogy a gyár ablakában paradicsompalántákat neveltek.
A szerző az interjúkészítés folyamatáról is beszélt. Több rokona is dolgozott a cipőgyárban, ezért nem volt nehéz őket szóra bírnia, a szövőgyáriak is szívesen megosztották vele a tapasztalataikat.
Kisőrsi-Farkas Zsófia: Bicikliút a hóviharban
Jaffa Kiadó, 2025
Ismertető:
Szombat Jutka huszonéves korában az erőszakos téeszesítés következményeként egyik napról a másikra gyári munkásnak állt. Az egy falusi, nyolcgyermekes, földműves család tagjaként, Váton született fiatal lány az 1950-es évek második felétől naponta ingázott lakó- és munkahelye között, és hosszú évek teltek el az életében, mire a tornácot erkélyre, a vályogházat összkomfortos panelra cserélhette.
Jutka történetén keresztül megismerhetjük, hogy az első generációs munkások többségének milyen kihívásokkal kellett megküzdeniük a munkaközvetítő irodák kígyózó soraiban, a gyári futószalag mellett, az állomásokon a vonatra várva, vagy akár a hóviharban biciklizve. De legfőképp megérthetjük, hogy milyen nagyobb erők állhattak a hétköznapi emberek mindennapi döntései mögött.
KISŐRSI-FARKAS ZSÓFIA társadalomtörténész, az ELTE BDPK Történelem tanszékének oktatója. Alap- és mesterszakos tanulmányait az ELTE BTK-n végezte. Doktori címét 2022-ben szerezte az ELTE BTK Atelier Interdiszciplináris történeti Doktori Program hallgatójaként. Fő kutatási területe a 20. századi magyar társadalom.
Új hozzászólás