Re-evolúvió a Művészetek Éjszakáján - Csergő Ilona divattervezővel beszélgettünk

Képgaléria megtekintése2008.11.21. - 01:50 | Büki László 'Harlequin'

Re-evolúvió a Művészetek Éjszakáján - Csergő Ilona divattervezővel beszélgettünk

Képzeljünk magunk elé olyasvalakit, aki végtelenül egyszerű küllemmel, ugyanakkor mégis némi extravaganciával fűszerezve éli hétköznapjait. Ha elhaladna mellettünk, ez utóbbi fel sem tűnne, azonban ha szóbaelegyedünk vele, rájövünk: nem egy hétköznapi asszonnyal van dolgunk. Ő Csergő Ilona, divattervező. Vele folytatjuk a Művészetek Éjszakáján fellépő divattervezők bemutatását.

HIRDETÉS
Színek, anyagok, formák - ez az egyik élete. A hétköznapokban családanya, aki három lányt nevel, s ahogy ő  fogalmaz: „a kicsi" is már a felnőttkor küszöbén „táncol". Szó szerint, hiszen lányai mindannyian versenytáncoltak, a „kicsi" pedig a mai napig is aktívan űzi. Nem kell bemutatni, mekkora anyagi ráforditást igényel mindez. Ilona innen származtatja elhivatottságát a divatszakma iránt. Azonban nem csak a kényszer lehet nagy úr, hanem a gyerekkori álmok is: bevallása szerint már gyerekkorában is szeretett egyedi ruhákat kreálni, mindig valami újat alkotni. November 28-án, a Művészetek Éjszakáján magunk is szemtanúi lehetünk, milyen mértékben sikerült megvalósitania álmait.

A Palace Cafe kistermében tartott ruhapróba után ültünk le vele beszélgetni a bemutatásra kerülő kollekcióról, divat- és életstílusról. Nem erőltettük a klasszikus interjút, hagytuk, hadd beszéljen magáról, divatról, nőiességről - kérdezés nélkül.

"Nekem a divattervezés művészi önkifejezés, a kollekciónak pedig a Re-evolúció nevet adtam. Ahhoz, hogy minden változzon, forradalom kell, és az evolúció is tulajdonképpen változás - a jónak a kiszűrése, továbbfejlesztése. E köré épül a kollekcióm, és a legfontosabb hívószava a nőiesség, s vele az, hogy a nők meg tudjanak újulni minden alkalommal. Divattervezéssel egészen kiskorom óta, komolyabban pedig hat éve foglalkozom. Nem kötöm magam semmilyen stílushoz, mindig a pillanat szüli bennem az ötletet - egy anyag, egy szín, egy hangulat vagy egy illat ihlet meg, ez a szikra lobbantja fel bennem az alkotási vágyat, s születnek "élővé" általa a papírra tervezett álmok. Mikor milyen impulzust kapok, aszerint alkotom meg a kreációimat.

Ezek az impulzusok a napi életem részei, ezek diktálják a pillanatnyi hangulatomat, ennek ismeretében születnek a ruhaterveim. Van úgy, hogy hetekig-hónapokig eszembe sem jut, hogy bármit is csináljak. Aztán hirtelen meglátom a fiók aljában valamelyik maradék anyagomnak a darabját, azt fölteszem a próbababára, s abból már látom, hogy újra a fantáziámmal játszik az anyag, szinte kelleti magát, hogy a nőiesség, a kellem kihangsúlyozójává váljon.

Alapvetően az egyszínű ruhák azok, amik dominálnak a kreációimban, mivel amúgy se igazán szeretem a túldíszített, úgymond mintás anyagokat. Az, hogy valamelyest "harsányabbra" sikeredtek a mostani divatbemutatóra a ruhák, az a fiókból kivett anyagok miatt történt így. Remek kezdeményezésnek tartom a Művészetek Éjszakáját, olyan rendezvénynek, ami hagyományt teremt, s egy kicsit jobban kinyitja a közönség szemét arra, hogy figyelje a divatot, érzékenyebb, nyitottabb legyen rá. Kezelje úgy, mint egy önálló művészeti ágat, mint egy önkifejezési formát, melyben a tervező fantáziája, kreativitása ugyanúgy alkotásnak minősülhet, mint például egy festmény esetében. Ezért is hívta életre három fiatal (Si&Lu - a szerk.), akik nagyon magukkal tudtak ragadni a lelkesedésükkel.

A divathoz nyilvánvalóan nagyon szorosan kötődik a zene, hiszen egy divatbemutató elképzelhetetlen zenei hangulatfestés nélkül. A divattervező nemcsak ruhákkal foglalkozik, hanem valahol a fejében megkreálja azt is, hogy az a produkció milyen zenei miliőben lenne életképes. Általában a lágyabb, kevésbé improvizatív, jazzes jellegű zenéket szeretem, de leginkább a portugál zene, a fado a gyengém. A Madredeus-ra kimondottan szeretek tervezni, de kikapcsolni, egy kicsit kizárni a külvilágot szintén alkalmas. Volt már úgy, hogy előbb találtam rá a zenére, és arra kreáltam meg a ruhákat. Ilyen projekt volt az Uránia udvarbeli Álom. Annyira megihletett maga a zene, hogy a ruhákon keresztül elképzeltem, ahogy egy kislány álmodik: mi lesz, amikor nagy lesz. Ekkor párhuzamba állítottam ruhánként is és gondolatonként is a kreációt úgy, hogy az illető valakinek a végzete legyen, vagy éppen üzletasszony.

Nálam nem a bonyolultságától függ egy ruha elkészítése, hanem a pillanatnyi ihlettől. Van olyan ruhám is, aminek két éve fogtam neki nagyvonalakban, de félretettem, s nemrég újra elővettem és befejeztem. De működik ez fordítva is. Nem szabad elfeledni azt sem, hogy egy jó modell nagyon sokat tud hozzátenni a ruhákhoz. Szerencsés vagyok, mert a mostani modelleken szinte életrekel a kreáció, olyanná lényegül át, mintha személyesen a viselőjére lett volna szabva, neki lett volna tervezve. Elválaszthatatlanokká válnak. Ezt látva érzi azt egy tervező, amit egy költő érezhet akkor, amikor konkrét személyhez ír verset. Önmagában is szép a mű, de a valódi értelmét a megszemélyesítés adja. Ahogy a ruha - s vele együtt a divat - is kiemeli az egyéniséget, bár az egyéniség nemcsak a divatból eredeztethető. Szeretném, ha ez a Művészetek Éjszakáján is érzékelhető lenne, és nem "elszabott", közhelyes kiszólássá fakulna: az egyedi ruha, s vele a divat egyéniséget kölcsönöz."

A hírhez tartozó képgaléria

Új hozzászólás