Hazai színekben az első TRAXX mozdony

Képgaléria megtekintése2011.02.19. - 00:10 | vaskarika.hu

Hazai színekben az első TRAXX mozdony

A MÁV Csoport még tavaly október 25-én, a Nyugati pályaudvaron ünnepélyes keretek között mutatta be a 25 darab TRAXX villamos mozdony első elkészült példányát. A mozdony jelenleg a 30 000 km-es futópróbáját teljesíti, ennek harmadik napján érkezett működése során először Szombathelyre.

A MÁV Csoport a mai napon, a Nyugati pályaudvaron ünnepélyes keretek között bemutatta a 25 darab TRAXX villamos mozdony első, elkészült példányát. A mozdonyok beszerzése jelentős lépés a MÁV Csoport, azon belül a MÁV-TRAKCIÓ Zrt. járműparkjának korszerűsítésében. A TRAXX mozdony a jelenleg még meghatározó V43-as mozdonyhoz képest többcélú felhasználhatósággal bír, így a belföldi, valamint a határokon átnyúló, minőségi, emelt sebességű nemzetközi vonatok továbbításával szolgálja majd a közösségi közlekedési célok megvalósítását, a kultúra, a munkaerő és az anyagi javak mobilitását. 


A mozdonyok beszerzése nem igényel többlet állami szerepvállalást, mivel a TRAXX mozdonyok a kiöregedő V43-as mozdonyokkal összevetve alacsonyabb üzemeltetési költségeik révén kitermelik saját finanszírozásuk költségeit.

Az alacsonyabb üzemeltetési költség részben az alacsonyabb fogyasztásnak köszönhető: a TRAXX mozdonyok intenzívebb gyorsítóképességüknek köszönhetően összességében takarékosabb üzeműek, továbbá fékezéskor a keletkező elektromos energiát a felsővezetékbe táplálják vissza. A jelenlegi mozdonyparknál nagyságrendekkel magasabb műszaki színvonalú TRAXX mozdony beszerzésével nem csak a szolgáltatási színvonal nő, hanem a MÁV Csoport, azon belül a MÁV-TRAKCIÓ Zrt. vontatási állományában fokozatosan lecserélhetővé válhatnak az életciklusuk utolsó fázisába érkezett V43-as mozdonyok.

 

A MÁV korszerűsítési koncepciójának célja, hogy fokozatosan megújítsa magas átlagéletkorú járműparkját, ezért a vasúttársaságnak középtávon minimum 100-120 darab korszerű villamos mozdony beszerzésére van szüksége. A vasúttársaság 2007 novemberében írt ki közbeszerzési eljárást, amelyre három társaságtól érkezett ajánlat, azonban érvényes részvételi jelentkezést csak a Bombardier Transportation GmbH nyújtott be. Ezt követően már 2008 januárjában megkezdődhettek a műszaki és kereskedelmi tárgyalások a 25 + 25 darab kétáramú TRAXX mozdony beszerzésének szerződéskötésére. A szállítói szerződés aláírására 2008 novemberében, összesen 79,5 millió euró összegben került sor.

A projekt a szerződésben meghatározott ütemterv szerint halad, 2010 szeptember közepén az első két mozdony üzembe helyezési próbája sikeresen megtörtént, az első 25 darab TRAXX mozdony szállítása 2011-től havi ütemezéssel, folyamatosan történik, és várhatóan 2012 elejére fejeződik be. A MÁV Csoport részére az Alapító egyelőre 25 darab mozdony beszerzését engedélyezte.

A mozdony a TRAXX mozdonycsalád tagja, így a modellgyártóknak nem kell új szerszámot készíteni a modell gyártásához, így elég egy meglévő típust más színben kiadni. A legelőször N méretarányban fog megjelenni, melyet a Kiskunmodell forgalmaz majd. A mozdonyok a meglévő Trixx modellek átfestett, átdolgozott kiadása.

A MÁV 480 sorozat a MÁV legújabb beszerzésű villamosmozdonya lesz. A mozdonysorozat a német Bombardier gyár TRAXX P160 AC2 típusa. A 480 001-es néhány hétnyi magyarországi tesztüzem, és a tavaly október 25-én a Nyugati Pályaudvaron megrendezett hivatalos átadóünnepség után visszatért a gyártóbázisra újabb futópróbák és beállítások miatt, majd 2011. január közepén érkezett meg újra Hegyeshalomba. A 480 002-es még a németországi futópróbáit végzi. A futópróbák új fázisában 30 000 km-t kell személyszállító vonatokkal megtennie, aminek harmadik napján látogatott el életében először Szombathelyre. Aki lecsúszott róla, legközelebb február 27-én 11:46-kor érkezik Szombathelyre.

A hírhez tartozó képgaléria

Új hozzászólás