Mészáros György mellékoltár falképe a Szalézi templomban

Képgaléria megtekintése2012.09.17. - 01:00 | Büki László 'Harlequin'

Mészáros György mellékoltár falképe a Szalézi templomban

A Nyitott templomok éjszakája rendezvény keretében szombaton éjjel mutatták be a Szalézi Templomban Mészáros György festőművész Don Bosco és Szűz Mária kapcsolatát bemutató szekkóját, mellékoltár falképét. Amíg az érdeklődőknek Tóth Csaba festőművész és Csány Péter atya a templomban található festményekről, szobrokról tartott előadást, a festőművészt kérdeztük az alkotás folyamatáról.

HIRDETÉS

A templom architektúrája, építészeti stílusa alapján a rendelkezésre álló felületre - száraz vakolatra festett - al secco falképet készített Mészáros György festőművész a Szent Kvirin plébániatemplom mellékoltárának falára

„Kellemes ránézni a szemnek" - ezzel a mondattal kezdtük a beszélgetést Mészáros Györggyel, aki elmondta, hogy a Szent Krivin plébániatemplom világos belső teréhez világos regiszterű, visszafogott színkezelésű képet tervezett. A megfestett terület a mellékoltár felett helyezkedik el, így a falfelület jól kijelölt határokkal, adott méretű volt, közel negyven négyzetméter. Mikor a megrendelőkkel konzultált a tartalmi, formai és technikai részletekről, érkezett néhány kérés (pl.: rózsákat kértek a festményre) de alapvetően saját elképzeléseit, terveit hagyták jóvá.

Don Bosco egy rögös úton megközelíthető domb tetején áll gyerekekkel körülvéve, akiknek ábrázolása tükrözi nehéz sorsukat. A főalak, Don Bosco nem a kép középpontjában helyezkedik el, méretében is arányos, de ruházatának határozott színe jól kiemelkedik a homogén égbolt előtt. Életében sem olyan volt, aki szeretett a középpontban lenni, mégis aprólékosan kidolgozott személye és a falikép világos, pasztell színvilágától eltérő tónusú ábrázolása vonzza a tekintetet. Sokoldalú nevelő tevékenységének megörökítéseként az alsó részben játszó, tanuló, és dolgozó gyermekek láthatók, utalva a Don Bosco által fontosnak tartott, nevelésének alappilléreként megfogalmazott játék, tanulás és munka fontosságára.


A képen látható angyalok közül a felső Bosco Szent János és Szűz Mária kapcsolatára utal, az alsó egy szalagot tart, melyen a „Servite Domine in laetitia - Örömmel szolgáljatok az Úrnak. - Psalt 100,2" idézet látható. Mária balján egy angyal a torinói Segítő Szűz Bazilikáját mintegy leleplezve tárja elénk, mellette egy másik, aki könyvet tart, utalva a hitre, értelemre, tanulásra, és a tudásra, ami a boscói pedagógiára mutat rá egyértelműen.

Az alakok közül nincs „határozott arca" egyiknek sem, csak a főalak, Don Bosco kapott portré részletességű kidolgozást.

Mészáros György elmondta, sok tényező befolyásolta a munka folyamatát. A falfelület előkészítése profi módon történt, tehát a munkához szükséges alap rendelkezésére állt. A templom felső ablakain besütő nap elől viszont délelőtt szabályosan bujkálnia kellett. Mivel a felület csaknem 4 méter magas volt, a festés logisztikája volt talán a legnehezebb feladat: egyrészt a napszakok által változó fényviszonyok, másrészt a szekkó mérete miatt az állványokat át kellett helyeznie és újra felvinni a festékeket az adott helyre. 


A felület nagyságát szemlélve talán mindenki láthatja, elképzelheti, hogy nem lehetett egyszerű „egészben" látni a kép arányait egy-egy munkafolyamatnál, de az elkészült freskó mind színeiben, mind megvalósításában tökéletesen illeszkedik a Szalézi templomba.

"Kellemes ránézni a szemnek" - kezdtük az elején. Megértve a kép tartalmát, jóleső a léleknek is.

A hírhez tartozó képgaléria

Új hozzászólás