„Nem te vagy az a sztár” - A Dal 2019 - 2. válogató

Képgaléria megtekintése2019.01.27. - 07:00 | Orsó - Fotók: MTVA / Kaszner Nikolett

„Nem te vagy az a sztár” - A Dal 2019  - 2. válogató

Nyugodt lélekkel jelenthetem ki, hogy amióta A Dal-t kísérem, ez volt a legrosszabb műsor. Ever. Ehhez mást nem is érdemes fűzni. Alsó tagozatban tanító magyartanárnak érzem magam, akinek lépten-nyomon alapvető hibákat kell javítania. Ezen a ponton muszáj megfogalmaznom azt a furcsa érzést, hogy vajon a jelentkezők közül MI ALAPJÁN választják ki a „megfelelő” versenyzőket, hisz az idei mezőny köszönőviszonyban sincs a korábbiakkal. Tényleg ennyire vacak lett volna az a többi legalább – nem is tudom – 300 dal?

HIRDETÉS

Heatlie Dávid nyitja a műsort. A hang sajnos hamis, erőtlen, jellegtelen. A téma és a szöveg is tetszhetne amúgy, sőt, még a zene is, de ez az élő előadás egész egyszerűen értékelhetetlen. (És az affektálást bele se számítottam!) Érdekes amúgy, hogy a zsűriből senkinek nem tűnt fel a gyatra éneklés (a Neoton Família szelleme kísért?). Pozitívum, hogy legalább a backstage-ben jó humorról tanúskodik a fiatalember. (A címbeli idézet a zsűritől származik.)

The Middletonz: Kállay Saunders András számos alkalommal bizonyított ezen a színpadon, ha jól számolom, épp hatodszor van itt. A kérdés ma este a következő: MIÉRT? Sokszor írtunk róla, láttuk-hallottuk, szerettük élőben, de még soha nem lépett ennyire vacak (nem, nem kérek elnézést) produkcióval színpadra. A dal megfoghatatlan, se eleje, se vége. A frontember mellé eleve minek másvalaki? A rapet alapból  száműzném (nem, nem azért, mert nem kedvelem, igenis jó az, ha jó helyen van jó időben), a háttértáncosok jelmeze ijesztő és értelmetlen, a ruha MIJENMÁR (hajais), meg úgy tényleg, ez mi a bánat? Én TÉNYLEG láttam, hallottam, szerettem, de ez nem jó. Sajnálom.


Hajdu Klára élő produkciója sajnos nem mozgat meg bennem semmit. A zene és a szöveg is száz helyről összeollózott, ezerszer hallott klisé, a hang unalmas és erőtlen (ez akár a hangosítás hibája is lehet, nem tudom megítélni), helyenként hamiskás. Ide papíron eredetileg írtam még egy sort, de nem tudom elolvasni, szóval nem lehet olyan fontos.

Gotthy dala nagyon tisztán és egyértelműen rossz. Itt nincs mismásolás, nincs mellébeszélés, nincs kérdés, ez a dal minden szempontból gyalázatos: szöveg, zene, dallam, téma... Még az énekes a legrokonszenvesebb (ez a későbbi interjúk alatt is kiderül), de szegény naiv fiút úgy behúzták a csőbe, ahogy kell: gyalázzák, szidják, lepontozzák, ami amúgy oké, de könyörgöm: MIÉRT válogatták be? MIÉRT hozták ilyen helyzetbe?  MIÉRT nem beszélt vele egy producer, hogy a külcsín és a hang amúgy rendben (mert az rendben!), csak lécci ne írj dalszöveget, vagy ha mégis, hát tekintsd át az elmúlt úgy 70-80 év összes termését (nem vicc!), és dönts úgy, hogy még mindig akarod? Miért hagyták ezt a jószándékú, őszinte srácot pellengérre állítani?

Acoustic Planet: a vizuál nagyon jó, ahogy az outfit is. A szöveg kifejezetten tetszik, az elavult közhelyek helyett a divatosabb közhelyekkel operál, de ez most tényleg bók! Az énekhang lehetne markánsabb, nem tudom, hogy ez technikai kérdés-e, ha igen, illene rá odafigyelni. Egyébkén megvettem.


A Fatal Error újabb ékes példája annak, hogy a rockzenekaroknál az élő előadás százszor jobb a klipnél. Van energiája, tere, és tök mindegy, de MOST elhiszem, hogy „nem lehetsz másé". Itt legalább az ének erős és valódi. VÉGRE! A szöveg is jó, az energia életmentő.

Az X-Faktor óta próbálok drukkolni Vavra Bencének, mert ahogy akkor, úgy most is a legjobb énekhangok közt tarthatjuk számon, azonban ez az élő produkció sajnos nagyon nem hozza az elvárásaimat. Mi történt, Bence? Se erő, se tisztaság? Egyre rosszabb dalok egyre rosszabb előadással? Ez nem jó út, valami mást kellene kitalálni...

Diana: a hölgy csodaszép, és élőben is hozza azt, ami a dal keretein belül elvárható. Füstös mély hangok, izgalmas hangszín, ezzel jóval többet lehetne ennél kezdeni. A dal sajnos nem hozza azt az energikus, erőteljes hatást, amit a felvételen hallhattunk. Remélem viszont, hogy ezt az énekhangot halljuk még valahol, valamikor, mert igenis jó. (Fejhallgatóval mindenképp újra- meg újrahallgatós.)

A The Sign dalával tényleg nem tudok mit kezdeni. Semmi bajom vele, de se zeneileg, se szövegét nézve nem értelmes számomra. Örülök, hogy Ő megérkezett, de én nem találkoztam vele, legyen akár férfi, akár nő, akár (mint kiderül) az Isten... Az értékelésnél átaludtam nagyjából tíz percet. Kösz.


Szegény Yesyes megint itt van a tavalyi dal átiratával (vagy talán ugyanazzal?), és nekem ne mondja senki, de SENKI, hogy itt mekkora komoly szakmai zsűri van, mert aki ilyen vackokat válogat be több száz dalból a legjobb(?) 30-ba, az vagy inkompetens, vagy süket, vagy lefizették, vagy más anyagi (netán szakmai?) érdeke fűződik a rettenetes szemét dolgok továbbjuttatásához. Félreértés ne essék, én nagyon kedvelem szegény Szabó Ádámot, de ez a produkció BÜNTET. Kérlek, Ádám, szakadj el ettől a Yesyes szörnyűségtől, és vagy írj saját dalokat, vagy találj valakit, aki olyat ír, ami jó, de ezt a borzalmas zajszennyezést engedd el. Sokkal többre és jobbra vagy képes!

A mai extra produkció Deák Bill Gyula, és talán életemben először figyeltem jobban erre, mint a versenydalokra - hiába, srácok, ehhez még fel kell zárkózni. Bill tudja, amit tudni kell.

A továbbjutók:

Fatal Error

Acoustic Planet

The Middletonz

Vavra Bence

The Sign

Yesyes (közönségszavazattal)

Kedves olvasók! Aki mindezek után normális zenére vágyik (mert a mai kínálat egyike sem ütötte meg a mércét), hallgassa Orsovai Renit (idén Deniz mellett hallhatjuk, és számomra tényleg meglepően már vagy huszadszor hallgatom meg a dalukat). Igen, tavaly a Nene formációval versenyzett a Mese a királyról című dallal, de... Reni, innen üzenjük, hogy versenyezz tovább, találd meg a stílusod, légy vagány, engedd ki a csodás hangod, bűvöld el a nézőket, semmi, de semmi más nem számít! (Aki olvassa, adja át!)

A hírhez tartozó képgaléria

Új hozzászólás

Korábbi hozzászólások

Mit tett le az asztalra? 2019.01.27. - 19:01
Dávid hangja valóban nem volt túl ütős, én még humorosnak sem találtam, inkább pojácáskodónak, de hogy a Neoton gyatrán énekelne, az enyhén szólva sem igaz. Közben Deák Bill meg jó a szerző szerint, ami színtiszta playback volt, ahogy múlt héten a Skorpió is. Ja, úgy mindenki jó, én is az lennék. Egyébként a hangosítás alapjáraton pocsék volt az egész adás alatt, de való igaz, hogy az első helyezett rockereken kívül élőben különösebben egyik produkció sem vágott fejbe. És persze a szokásos: a szerző mit tett le az asztalra, hol lehet meghallgatni a lemezeit? ;)
amennyi te de lehet többet 2019.01.27. - 19:32
Akkor ha jól értelmezlek, nagyjából egyet is értesz a szerzővel. :) Pedig gondolom te sem tettél le semmit az asztalra ahhoz, hogy kijelentsd: pojácáskodás volt Dávid produkciója és a FE-n kívül egyik prod se vágott fejbe. :) Egyébként az hol van megírva, hogy a kritikusnak feltétlen abban a szakmában kell domborítania, miközben jó szemmel, füllel - kívülállóként - tapint rá dolgokra, amikhez kellő tapasztalattal és tudásanyaggal bír? Az a kompetencia bőven megvan benne (asztalra letett 'produktum' nélkül), hogy észrevegye, ha valami nem működik, vagy hol kellene javítani rajta. Egy szöveg bárgyú sorainak 'leleplezéséhez' nem kell több kötetes költőóriásnak lenni. :)
Orsó 2019.01.28. - 13:51
A Neoton szelleme kísért részt arra értettem, hogy NYILVÁN nem fogja senki kritizálni egy ilyen nagy múltú csapat gyerekét.
Deák Billt meg mondjuk nem lehet egy lapon említeni - elnézést kérek, de - kb. senkivel a mezőnyből. Legalább ötven ÉLŐ koncertjén voltam, felőlem akár blackjackezhetne is a színpadon :)
Orsó 2019.01.28. - 13:58
Szeretettel várunk mindenki február 9-én Székesfehérváron a Nyolcas Műhelyben, vagy március 9-én Budapesten a Vezér Music Clubban. Ott meg tudjuk mutatni, hogy a szerző mit tud, ami egyébként egyáltalán semmi összefüggésben nincs a véleményekkel, de ha valaki érdeklődik, az jöjjön :)
schanc 2019.01.28. - 21:57
A mostani adást nem láttam, csak visszanéztem az engem érdeklő produkciókat.
Úgy néz ki, én idén teljesen más irányba gondolkozom, mint a zsűri: eddig egyetlen kimondottan kedvelt dalom jutott csak tovább, úgyhogy innentől gőzerővel hajrá az Acoustic Planetnek!
Diana amúgy szerintem jobb volt, mint vártam. Persze, nem volt stúdióminőség, de miután elmondta, hogy ez kb. élete első fellépése, én nagy besülésre számítottam, ehhez képest simán versenyképes volt a mezőny jelentős részével. Ráadásul ragyogott a színpadon, jó volt ránézni, és gyönyörűek voltak a fények körülötte. Őt kimondottan sajnálom, hogy nem ment még egy kört.