A filmes népműveléstől a Szombathelyi Örökmozgó beköltözéséig - fejezetek Szombathely belvárosi filmszínházának történetéből (6. rész)

2023.09.16. - 11:45 | Szőnye Ildikó, Vágvölgyi András - Nyitókép: Savaria Mozi / nyugat.hu

A filmes népműveléstől a Szombathelyi Örökmozgó beköltözéséig - fejezetek Szombathely belvárosi filmszínházának történetéből (6. rész)

A félévszázados Savaria Mozi történetét feldolgozó sorozatunk e heti fejezetében az 1970-es évek kultúrpolitikai motiváltságú munkás brigádbérleteitől a Főiskola/Egyetemi Központ művészmozijának beköltözéséig tartó ívet igyekszünk meghúzni.

HIRDETÉS

A moziépület átadásának napján egy rövid hír jelent meg a megyei napilapban, ami a MÁV Szombathelyi Járműjavító és az éppen beinduló új mozi közti együttműködés keretében elindítani szándékozott munkás brigádbérletről szólt. 1973 szeptemberének közepén pedig egy olyan egyeztetésről számoltak be, amin a mozit is működtető moziüzemi vállalat és a város üzemeinek több mint 13 ezer dolgozóját tömörítő egykori szocialista brigádok ún. versenyfelelősei (a munkás kollektívák közösségi-szabadidős, kulturális és sporttevékenységeiért felelős megbízottak) munkás filmklubok és kétkezi dolgozókat közönségként megcélzó vetítések rendszeressé tételéről tárgyaltak.

Hogy a korszak részben ideológiai-politikai, népnevelős motivációjú, részben pedig jó szándékú kultúranépszerűsítő attitűdjétől egyszerre áthatott megbeszélés hangulatát mindenki átérezhesse, szó szerint idézzük a beszámolót: „... az értékes, nevelő tartalmú filmeket vita követné. A filmesztétikai szempontokat is tartalmazó megbeszélés során, amely családias keretek között - dohányzási tilalom nélkül és hűsítő italok fogyasztási lehetőségével - történne, a szocialista brigádtagok elmondanák, elégedettek-e a filmmel, elfogadják-e a munkásélet hiteles ábrázolójának, mi tetszett benne, mi nem, miközben a vitát vezető szakember kiegészítő magyarázatokkal segítené a filmértést." (Hogy filmértő legyen a munkás - Vas Népe, 1973. szeptember 15.)


Egy általunk nem ismert szignójú újságíró tudósítása a munkás filmklubok tervéről (1973. IX.15.)

Azonnal tegyük hozzá, hogy maga a munkásművelődés nem a Kádár-rendszer találmánya volt - kései örököse ez a hajdani munkás önképzőkörök számtalan művészeti ágra kiterjedő, egykor komoly mozgalomnak számító, főként a korabeli szociáldemokrata párt és a progresszív értelmiség által is támogatott-felkarolt kezdeményezéseinek. Hogy a kétkezi vagy éppen a szolgáltató szférában dolgozókat a kortárs filmkultúrával összehozó törekvések nem tűntek el nyom és folytatás nélkül a mozi átadása óta eltelt fél évszázadban alaposan átalakult, megváltozott filmfogyasztási szokások között sem, arra jó példa, hogy az elmúlt évtizedben is működött a belvárosi moziban céges filmklub (a jelenlegi Ivy - korábban: iQor - kezdeményezésére), és ma is tudunk olyan szombathelyi vállalkozásról, ahol a dolgozóknak a munkáltatók által adható juttatások között mozilátogatási támogatás is szerepel.

Bár sorozatunk jövő hétre szánt, a kamaraterem átadásának évfordulós napjához kapcsolódó darabjában megint körüljárjuk majd a témát, hadd ejtsünk szót most is arról, hogy brigádmozik, munkásbérletek mellett a belváros filmszínháza már az első napjaitól kezdve az igényes filmek szerkesztett sorozatokban való - a filmnyelvben és filmtörténetben járatos szakértők bevezetőivel és filmvitákkal összekapcsolt - bemutatásának, azaz a filmklubozásnak és a művészmozizásnak az otthona is lett. Az átadás körüli évektől kezdődően számtalan újságtudósítás, beszámoló szólt filmtörténeti-filmmúzeumi vagy éppen kortárs alkotásokból szerkesztett bérletes vagy akár egyedi belépővel is látogatható sorozatokról, alkotói életművetítésekről és nemzeti filmes válogatásokról (pl. az átadás körül a Filmbarátok Köréről, vagy a rendszerváltás éveiben az országos szervezésű Kortárs Filmklub sorozatairól).

A Savaria Mozi ilyen típusú működése elválaszthatatlanul összefonódott a Berzsenyi Dániel (Tanárképző) Főiskola népművelő képzésével - leginkább az ott rendszeressé vált filmesztétikai és filmklubvezetői iránnyal - és a hallgatói filmklubbal is. Ennek legendás alakjai Nagy Árpádné Paksy Ágnes tanárnő (a kezdeti időszakot fémjelezve), majd később Török Gábor tanár úr. 1990 októberében pedig ezekre és a város más filmklubos előzményeire építve alakult meg a sokáig a Berzsenyi téren, az ún. D épületben (az egykori pártszékházban) üzemelő Szombathelyi Örökmozgó Művészmozi. Ez egészen a 2013-as megszűnéséig kedvelt találkozóhelye lett az igényes filmekre, kortárs mozira kíváncsi főiskolások mellett a városi filmbarátoknak, a városi értelmiségnek is. A tematikus sorozatokat 2000 körül követték a filmes nagyrendezvények (pl. a Bergman-filmnapok, az ezredfordulós filmfesztivál, a Magyar Filmszemle alkotásaiból szemléző Utazó Filmszemle vetítései).


A Szombathelyi Örökmozgó Művészmozi és a Weöres Sándor Színház 2008 őszi közös sorozatának plakátja

A multiplex rendszerű plázamozik elterjedésének időszakában, az ezredfordulón néhány évre úgy tűnt, az Örökmozgó léte lehet az egyetlen garanciája annak, hogy a minőségi filmkultúra terjesztése nem kerül veszélybe Szombathelyen. Aztán 2003 után megkezdődött a vidéki artmozi hálózat fejlesztése - és ennek keretében a város nem kis erőfeszítése mellett került sor a Savaria Mozi felújítására, korszerűsítésére, majd digitalizálására, hogy azt a mai formájában, immáron az Agora Savaria belvárosi komplex rendezvénytereként élvezhessük. 2004-ben aztán az Örökmozgó vetítései is bekerültek a Savariába, a mozi ügyeinek intézését pedig átvette annak egykori munkatársa, Mayer Rudolf. A mozisok körében országszerte is méltán elismert szakember irányítása alatt lett a Savaria Mozi az ország egyik leglátogatottabb (hagyományos rendszerű) vetítőhelye, a magyar artmozi és Europa Cinemas hálózatok oszlopos tagja. Az örökmozgós szellemiség pedig mára a mozi egész műsorpolitikáját áthatja...

A filmklubmozgalom és a Főiskola filmes képzése mellett meg kell emlékeznünk arról is, hogy a szombathelyiek filmkulturális tájékoztatásában, a közönség szemléletformálásában a Savaria Mozi átadásának idejétől kezdődően jelentős szerepet töltöttek be a helyi sajtó moziról gyakrabban író munkatársai. Folyamatosan hozzáértő és igényes beszámolók és filmkritikák jelentek meg - kezdetben Szakály Éva, később Kozma Gábor, Ölbei Lívia vagy éppen Merklin Tímea tollából - a Vas Népében, aztán az Internet robbanásától és az online lapok megjelenésétől kezdődően más szombathelyi médiumokban is. (E ponton kérünk elnézést azoktól a kollégáktól, akiknek nevét most külön nem említettük meg.) A Savaria Mozi 50 éves évfordulóján tudatosítsuk még egyszer minden szombathelyiben: olyan városban élünk, amelynek színes, szerteágazó és erős filmes, filmkulturális hagyományai vannak...


Szakály Éva írása a beindult mozi játékrend előadásokon kívüli/túli működéséről (1973.IX.18.)

Végül következzék szokásos ajánlónk: ezúttal a Mozi hivatalos évfordulós programjaira hívjuk fel a figyelmet. A kattintással elérhető plakáton szerepelnek a kétnapos eseménysorozat részletei.

Nyitókép: Savaria Mozi - Fotó: nyugat.hu

A cikksorozat eddig megjelent részei:

Savaria Mozi 50 - fejezetek Szombathely belvárosi filmszínházának történetéből (1. rész)

2023.08.10. - 07:00 | Szőnye Ildikó, Vágvölgyi András - Fotó: Vas Népe (archív)

Savaria Mozi 50 - fejezetek Szombathely belvárosi filmszínházának történetéből (1. rész)

Vajon mi a közös pont a Savaria Mozi napra pontosan 50 éve történt műszaki bejárása és Tarantino Aljas nyolcas-a vagy a belvárosi filmszínházban ezekben a hetekben is nagy sikerrel vetített Oppenheimer életrajzi dráma között? Eláruljuk, csak olvasson tovább!

 

 

"Gyerünk a moziba be!" - fejezetek Szombathely belvárosi filmszínházának történetéből (2. rész)

2023.08.18. - 07:00 | Szőnye Ildikó, Vágvölgyi András - Fotó: Horváth Pál / Vas Népe (archív)

50 éves évfordulós mozis visszatekintésünk előző fejezetében is kortárs filmes trendekkel hoztuk párhuzamba a '70-es évekbeli eseményeket. Így lesz ez most is: hiszen a Savaria Mozi átadásán vetített zenés biopic napjaink kedvelt életrajzi mozijainak egykori szovjet megfelelője volt.

 

 

Utazás az 1973-as (mozis) kultúrpolitika tudatalattijába - fejezetek Szombathely belvárosi filmszínházának történetéből (3. rész)

2023.08.22. - 14:00 | Szőnye Ildikó, Vágvölgyi András - Nyitókép: MGM

Utazás az 1973-as (mozis) kultúrpolitika tudatalattijába - fejezetek Szombathely belvárosi filmszínházának történetéből (3. rész)

Sorozatunk aktuális részében azt tekintjük át, milyen ajánlattal igyekeztek megnyerni az új mozi szakemberei a szombathelyi filmbarátok bizalmát - az átadó díszelőadása és az első magyar film savariás bemutatása közti hetek kínálatát szemléztük.

 

 

Agatha Christie Budán, az 1970-es években - fejezetek Szombathely belvárosi filmszínházának történetéből (4. rész)

2023.09.02. - 13:00 | Szőnye Ildikó, Vágvölgyi András - Fotó: Vas Népe (archív)

Agatha Christie Budán, az 1970-es években - fejezetek Szombathely belvárosi filmszínházának történetéből (4. rész) Sorozatunk előző fejezetéből kiderült, hogy az obligát szovjet filmes díszelőadást követően a filmművészet korabeli nemzetközi terméséből egy egészen figyelemreméltó válogatással jelentkezett a mozi. Most pedig megnézzük, hogyan érkezett meg ugyanide a hazai film.

 



A filmhíradó vajon mi? - fejezetek Szombathely belvárosi filmszínházának történetéből (5. rész)

2023.09.08. - 17:00 | Szőnye Ildikó, Vágvölgyi András - Fotó: Kovács Sándor / MTI Fotó

A filmhíradó vajon mi? - fejezetek Szombathely belvárosi filmszínházának történetéből (5. rész)

A Savaria Mozi idén félévszázados épülete első évtizedeinek történetétől elválaszthatatlan a filmhíradó mint műfaj - a ma moziba járók idősebb generációi számára meghatározó élmény volt a filmvetítések előtti „kötelező előjáték".

Új hozzászólás