Ne lopj: életet, szabadságot, jövőt! – Pornó a Weöres Sándor Színházban
2021.09.20. - 09:00 | Rozán Eszter - Fotók: Mészáros Zsolt / Weöres Sándor Színház

Végre a közönség elé kerülhetett Visky András: Pornó című egyszemélyes játéka a Weöres Sándor Színházban. A darabot a két évadnyi kihagyás után visszatérő Csonka Szilvia mutatta be, aki bebizonyította, nemcsak színésznőként, hanem rendezőként is megállja a helyét. Az előadás érdekessége, hogy környezetbarát, vagyis a díszletek és a kellékek újrahasznosított anyagokból készültek.
Visky András 2008-ban a Nemzeti Színház meghívásos drámapályázatára készítette el a Pornó című darabját, melynek során tíz szerzőt kértek meg arra, hogy a tízparancsolat törvényeiről írjanak egy-egy színdarabot. Nyolc pályamű készült el, Esterházy Péter, Darvasi László, Garaczi László, Háy János, Závada Pál, Vinnai András, Rakovszky Zsuzsa és Visky András tollából.
Viskynek a „Ne lopj" parancsolat jutott a sorsoláskor. A szerző kiterjesztette a hetedik parancsolat értelmét, „Ne lopj: életet, szabadságot, jövőt!". Hogyan lehet életet, szabadságot, jövőt lopni? Egy olyan társadalmi rendszerben, ahol megszűnik a szabadság, ahol az emberi jogok, az együttérzés, a másik egyenrangú félként való kezelése mit sem számítanak, bármi megtörténhet.
A Pornó egy önkényuralmi világban játszódik, központi alakja egy naiv, kicsit bolondos, ugyanakkor jószívű és mindenre elszánt színésznő. Nem, nincsenek pajzán jelenetek a darabban, és nem is a szexről szól, "Pornó" a színésznő fedőneve, ezen a néven küldenek róla jelentéseket, abban bízva, hogy előbb-utóbb pornográfiával vádolhatják majd. A diktatúrának ugyanis elkerülhetetlen velejárója a megfigyelés, a jelentések küldése, a feljelentgetés. Ha egy ideológia vezérlőelvvé válik egy országban, és ez az ideológia irányít mindent, akkor mindenki gyanús, aki nem eszerint él, ezért üldözendő, vagy akár el is taposható, ha veszélyezteti az államrendet. Az állam pedig árgus szemekkel figyel, uralma alá hajtja az emberi lét minden területét, megszabja, hogyan gondolkodjunk, érezzünk, megszabja, miként viselkedjünk a hálószobában.
Viskyt személyes tapasztalatai - saját meg nem született gyermeke iránt érzett fájdalom - és hozzá közel álló emberek életeseményei ihlették az írásra. A darab egy fiatal színésznőről szól, aki egy diktatórikus államban próbál meg boldogulni. Románia és a Szekuritáté szolgáltatták az alapot a színdarabhoz, de bármelyik diktatúrában játszódhatna, hiszen az önkényuralom minden korban és társadalomban embertelen.
A Weöres Sándor Színház Stúdiószínpadán egy színészi öltöző jelenik meg előttünk, és még valami más is. Egy csontváz, vagyis Picur, aki tulajdonképpen egy angyal, és beszélni is lehet hozzá. Látunk egy szekrényt, ami könnyedén átalakul fürdőkáddá, vagy ha a történet úgy hozza, akkor koporsóvá. Csonka Szilvia játéka egyszerre felemelő és letaglózó. Nemcsak a színésznő karakterét tárja elénk, ő Anti is, akivel előadást tart az utcagyerekeknek, és hihetetlen gyorsasággal és ügyességgel képes Görénnyé, a szomszéddá változni. Egy Kispap fedőnevű ügynök készíti a jelentéseket, akit nem látunk, csak hallunk, illetve a kivetítőn követhetjük a feljelentés szövegét. És persze ott van a szerelem is, az Ember, akit a színésznő nem nevez a nevén, csak úgy szólítja: Ember. A díszletek, a kellékek, Csonka Szilvia színészi játéka egy félelmetes világot tár elénk. Egy olyan világot, melyet a félelem igazgat, ahol nem bízhatsz senkiben, ahol poloskák vannak mindenütt. Ahol a diktatúra nem kivételes állapot, az a kivételes, ha nincs. Ahol sosem lehetsz biztonságban, mert az élet minden területét átitatja a gyanakvás.
„Pornó" karaktere rendkívül összetett, első pillantásra naivnak tűnik, aki még azt sem tudja, mi az a poloska, és egyáltalán, miért kell megengedni a zuhanyt, amikor Görénnyel beszélget. Nehéz eldönteni, vajon tényleg ennyire naiv-e, vagy csak a világ elleni védekezésül felvett póz; egy tény, a színésznő legbelül hihetetlenül szilárd, s ha látszatra úgy tűnik, hogy megtört az események súlya alatt, hiszen elveszíti a szerelmét, a megszületendő gyermekét, egy kegyetlen világban kell lavíroznia, önmagát sosem veszíti el. Az ő sorsa is lehetne olyan, mint egy átlagos ember életútja, ha olyanok a körülményei: színészi sikerek, szerelem, család, gyerekek, a sors azonban másképp rendelte, az önkényuralom elrabolja a lehetőségeit.
Csonka Szilvia állandó mozgásban van a színpadon, hirtelen tér- és időbeli váltásokra kerül sor, hol a szerelmét jeleníti meg egyetlen kabátba bújva, mégis ott vannak ők ketten, kéz a kézben, majd átalakul Antivá, aztán már azt látjuk, hogy Picurral beszélget, vagy az utcagyerekeknek tart előadást. Az államhatalom természetesen nem tűrheti sem az utcai előadásait, sem a kapcsolatát az Emberrel, erre jó okuk van. Kispap feladata az, hogy a nőhöz férkőzzön, és minél több provokáló információt gyűjtsön be.
Orwell Állatfarmjának Hétparancsolata is itt van, illetve annak átalakulása a fő mondanivalóval: „Minden állat egyenlő, de egyes állatok egyenlőbbek a többinél". „Pornó" a világra nyitott, érzékeny nő, a darabban végigkövethetjük, mit tesz a diktatúra a karrierjével, a szerelmével, a soha meg nem születő gyermekével, és vele. A szenvedés bizonyos fokán már nem elég a szó, hogy leírja, amit érzünk, ekkor lép működésbe a művészet. „Pornó" többször is énekel a darabban, ám ahogy az események előrehaladnak, dala egyre keserűbbé válik, félbe is szakad, az életvidámság tragédiába torkollik. A színésznő azonban abba az embertípusba tartozik, aki küzd. Helyet ad ugyan a bánatnak, a veszteség érzetének, ám minden körülmény ellenére halad tovább a maga útján.
Csonka Szilvia visszatérése érdekes és szívbe markoló előadással gyarapítja a Weöres Sándor Színház repertoárját. A díszletek és a jelmezek a környezettudatosság jegyében készültek. Már nem játszó díszletelemeket hasznosítottak újra, elsősorban a fa és a papír alapanyagú részekre koncentráltak.
A Kortárs Online az évad 9 legígéretesebb vidéki előadása közé sorolta a darabot.
Visky András: Pornó
egyszemélyes játék
Előadja: Csonka Szilvia
Dramaturg: Csonka Szilvia, Duró Győző
Díszlet/báb: Oroszy Csaba
Látvány és jelmeztervező: Csonka Szilvia
Jelmezkivitelező: Simonné Borsodi Mária
Zene: Horváth Dániel
Videó: Kaczmarski Ágnes
Kellék: Horváth Viktória
Hang: Joós Márton
Fény: Simon Ottó/Horváth-Toki Tibor
Ügyelő/súgó/asszisztens: Győrváry Eszter/Ostyola Zsuzsa
A rendező munkatársa: Kovács Géza
Rendező: Csonka Szilvia
Elmaradt bemutató: 2021. február 26. Stúdiószínpad (járványhelyzet miatt)
Elmaradt munkabemutató: június 18. (járványhelyzet miatt)
Bemutató: 2021. szeptember 18.
Programkereső
Szavazás
Ön mit szeret legjobban a szombathelyi nyárban?
42% - A Savaria Karnevált.
7% - A rengeteg fagyizási lehetőséget.
8% - A sok gondozott parkot.
14% - A nyugalmat, amit a város atmoszférája áraszt.
20% - Csak az számít, hogy igazán meleg legyen.
Összesen 1916 szavazat
Új hozzászólás